بررسی چالش های تعامل معلّم و دانش آموز در فضای آموزش مجازی و نقش آن بر کیفیت آموزشی از دیدگاه معلّمان مدارس ابتدایی شهرستان خداآفرین
محورهای موضوعی : برنامه ریزی درسی
1 - واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2 - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی-دبیر آموزش و پرورش.
کلید واژه: آموزش مجازی, کیفیت آموزشی, تعامل معلّم و دانشآموز, چالش های تعامل,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق بررسی چالش های تعامل معلّم و دانش آموز در فضای آموزش مجازی و نقش آن بر کیفیت آموزشی از دیدگاه معلّمان مدارس ابتدایی شهرستان خداآفرین می باشد. روش تحقیق، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل 170 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خداآفرین است که به عنوان نمونه انتخاب شدند که تعداد 150 پرسشنامه بازگشت. برای اندازه گیری چالش های تعامل معلّم و دانش آموز در فضای آموزش مجازی و همچنین برای اندازه گیری نقش چالش های تعامل معلّم و دانش آموز بر کیفیت از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. داده ها با نرم افزار SPSS و Lisrel تحلیل شد و از تحلیل عاملی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که میزان تاثیر چالش های تعاملی معلم و دانش آموز در فضای آموزش مجازی به ترتیب عوامل مربوط به خانواده، عوامل مربوط به فناوری، عوامل مربوط به دانش آموز، عوامل مربوط به معلم و عامل های مربوط به ارتباط معلم و دانش آموز، محاسبه شده است. همچنین عوامل مربوط به فناوری بیشترین تاثیر را بر کیفیت آموزشی از دیدگاه معلمان دارند. عوامل مربوط به خانواده در رتبه دوم قرار دارند، عوامل مربوط به ارتباط معلم و دانش آموز در رتبه سوم، عوامل مربوط به معلم در رتبه چهارم و عوامل مربوط به دانش آموز در رتبه پنجم تاثیر بر کیفیت آموزشی از دیدگاه معلمان قرار دارند
اقدسی، سمانه؛ کیامنش، علیرضا؛ مهدوی هزاوه، منصوره و صفرخانی، مریم (1393). تعامل معلم- دانش آموز در کلاس درس مدارس موفق و ناموفق: مطالعه موردی از مدارس ابتدایی شرکت کننده در آزمون پرلز 2006 و تیمز 2007، فصلنامه تعلیم و تربیت دوره 30، شماره 119.
بازرگان، عباس (1398). ارزیابی کیفیت آموزش عالی ایران از اندیشه تا عمل، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
باقرزاده همایی، مهرانگیز (1399). تاثیر عملکرد آموزش در فضای مجازی در تعاملات یادهی و یادگیری، پژوهشنامه اورمزد، شماره 51، صص 135-126.
حسین چاری، مسعود؛ قزل بیگلو، فتانه و جوکار، بهرام (1398). تعامل معلم-دانش آموز و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه گری جهت گیری هدف، نشریه روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، دوره 15، شماره 52، صص 85-45.
خاوری، بهزاد، (1399)، بررسی کیفیت آموزشهای مجازی در دوران شیوع کرونا و تاثیر آن بر توانمند سازی دانشآموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور قزوین.
خضری، مجتبی و همکاران، (1399)، مطالعه نقش آموزش مجازی در روابط بین فردی ادراک شده دانشآموزان نسبت به معلمان، فصلنامه علمی پژوهشی، شماره 76، صص251 -234.
سواری، کریم (1394). رابطه علی تعاملات آموزشی با رضایت تحصیلی از طریق میانجی گری خودتنظیمی تحصیلی، نشریه دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، دوره 22، شماره 2، صص 188-171.
عبداله پور، محمدآزاد و شکری، امید (1398). تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم، نشریه آموزش و ارزشیابی، دوره 12، شماره 45، صص 70-51.
عسکری، مهدی؛ الهی منش، محمدحسن و پریزاد، رضا (1398). مقایسه سیاستگذاری آموزشی ایران و ژاپن در مقطع ابتدایی، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، دوره 9، شماره 30، صص 132-113.
قاضی زاده فرد، سید ضیا الدین (1387). فناوری اطلاعات و ارتباطات و مبانی سیستمهای اطلاعاتی، جلد دوم: کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات.
کاظمی، نسرین، (1400)، بررسی روشها و ابزارهای آموزش مجازی به منظور ارتقا کیفیت آموزشی از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان میاندوآب، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی.
محمدی باغملایی، حیدر و یوسفی، فریده (1397). رابطهی ساختاری تعامل معلم-دانش آموز، درگیری تحصیلی و سازگاری دانش آموزان با مدرسه، نشریه مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، دوره 10، شماره 2، صص 99-75.
مرادی مخلص، حسین؛ حیدری، جمشید؛ صالحی، وحید و پوطی، نسیبه (1396). تاثیر محیطهای یادگیری مبتنی بر رایانه و غنی شده ی مبتنی بر وب بر تعامل عناصر آموزشی، نشریه فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، دوره 11، شماره 4، صص 325-315.
منصوری، زینب (1391). بررسی انواع تعاملات دانش آموزان در ارتباط با برنامه درسی در فضای مجازی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور تهران، استاد راهنما نعمت الله موسی پور.
موسوی، سیده ماهرخ؛ اخوان تفتی، مهناز؛ و کیامنش، علیرضا. (1396). طراحی، تدوین و هنجاریابی پرسشنامه کیفیت آموزشی در مدرسه (QESQ)، پژوهشهای آموزش و یادگیری، 14(1): 14-1.
مهرعلیزاده، یدالله؛ رومیانی، یونس و پارسا، عبدالله (1392). بررسی مدل جریان دانش آموزی دوره راهنمایی تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان اهواز طی سالهای برنامه چهارم توسعه کشور، فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، دوره 1، شماره 2، صص 59-27.
den Brok, P., Brekelmans, M., & Wubbels, T. (2004). Interpersonal teacher behavior and student outcomes. School Effectiveness and School Improvement, 15(3-4), 407-442.
Eli-Chukwu, N.C., Igbokwe, I.C., Ifebude, B., Nmadu, D., Iguodala, W., Uma, U., Onyeneke, R.U. and Akudo, F.U. (2023), "Challenges confronting e-learning in higher education institutions in Nigeria amid Covid -19", Journal of Applied Research in Higher Education, Vol. 15 No. 1, pp. 238-253. https://doi.org/10.1108/JARHE-09-2021-0346
Güvercin, D., Kesici, A. E. & Akbaşlı, S. (2022). Distance Education Experiences of Teacher-Parentsduring the COVID-19. Athens Journal of Education, 9(4), 593-614.
Hannah, S., and Lester, P. (2019). A Multilevel Approach to Building and Leading Learning Organizations. The Leadership Quarterly, 20(1), 34-48.
Maulana, R., Opdenakker, M. C., den Brok, P., & Bosker, R. (2011). Teacher– student interpersonal relationships in Indonesia: profiles and importance to student motivation. Asia Pacific Journal of Education, 31 (1), 33–49.
Misbah, Z., Gulikers, J., Maulana, R., & Mulder, M. (2015). Teacher interpersonal behavior and student motivation in competence-based vocational education: Evidence from Indonesia. Teaching and Teacher Education, 50, 79-89.
Namara, F. (2018). Factors Affecting Provision of Quality Basic Education in Nyagatare District- Rwanda. Journal of African Interdisciplinary Studies. 2(3): 109-119.
Ridge, N., & Kippels, S. (2019). UNESCO, Education, and the Private Sector: A Relationship on Whose Terms? In Researching the Global Education Industry. Palgrave Macmillan.
Roorda, D. L., Koomen, H. M. Y., Spilt, J. L., Thijs, J. T., & Oort, F. J. (2013). Interpersonal behaviors and complementarity in interactions between teachers and kindergartners with a variety of externalizing and internalizing behaviors. Journal of School Psychology, 51(1), 143-158.
Sh’abani, H, Educational and Developmental skills: Methods and techniques of teaching, Tehran, Samt, (2012). [In Persian]
Sivan, A., Chan, D. W., & Kwan, Y. W. (2014). Psychometric Evaluation of the Chinese Version of the Questionnaire on Teacher Interaction (C—QTI) in Hong Kong. Psychological Reports, 114(3), 823-842.
Telli, S., den Brok, P., & Cakiroglu, J. (2007). Teacher-student interpersonal behavior in secondary science classes in Turkey. Journal of Classroom Interaction, 42, 31–40.
Van Uden, J. M., Ritzen, H., & Pieters, J. M. (2015). Engaging students: The role of teacher beliefs and interpersonal teacher behavior in fostering student engagement in vocational education. Teaching and Teacher Education, 37, 21- 32.
Wagner, D. A., Castillo, N. M., & Zahra, F. T. (2020). Global learning equity and education: looking ahead: Background paper for the Futures of Education initiative. https://unesdoc.unesco.org/ark
Wei, M., den Brok, P., & Zhou, Y. (2009). Teacher interpersonal behavior and student achievement in English as a foreign language classroom in China. Learning Environments Research, 12(3), 157-174.