تدوین مدل کار آفرینی با تأکید بر گردشگری ورزشی
محورهای موضوعی : علوم ورزشجعفر حیدری 1 , مهدی سوادی 2 , حمید رضا سایبانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
کلید واژه: گردشگری, کار آفرینی, صنعت ورزش, گرانددتئوری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل کار آفرینی با تأکید بر گردشگری ورزشی بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی به شیوه تحلیل محتوا (کدگذاری واحد تحلیل، مقوله ها و واحد ثبت) صورت پذیرفت. برای انجام مصاحبه میدانی، جامعة آماری پژوهش شامل اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی، کارآفرینی و گردشگری متخصص و همچنین کارآفرینان حوزه گردشگری ورزشی بود که این افراد، به صورت هدفمند، برای مصاحبههای کیفی انتخاب شدند(12 مصاحبه با 12 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). پس از تحلیل ادبیات و برای ارائه مدل پژوهش ، با 12 نفر از جامعة آماری مصاحبه شد تا فهرست عوامل کار آفرینی با تأکید بر گردشگری ورزشی تکمیل گردد. در نهایت مقولهها در قالب 23 مقوله و 81 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به صورت موجبات علی(1 مقوله)، مقوله اصلی: کارآفرینی گردشگری ورزشی (1 مقوله)، راهبردها(8 مقوله)، شرایط زمینهای(7 مقوله)، شرایط مداخلهگر(1 مقوله)، و پیامدها(5 مقوله) جای گرفتند. در این راستا عوامل مانندجذابیت محیطی، مالی، زیرساختهای گردشگری ورزشی، خدمات واسطهای گردشگری ورزشی، تسهیلات پذیرایی، امکانات و تسهیلات مربوط به رویدادهای ورزشی و رسانه به عنوان شرایط زمینهای شناخته شدند و افزایش همکاریهای سازمانی، راهبردهای اقتصادی، راهبردهای فرهنگی و فرهنگ سازی، اطلاعرسانی، تأسیساتی، کسب اطلاع، نیروی انسانی و همراهی مدیران به عنوان راهبردهای توسعه کارآفرینی در صنعت گردشگری ورزشی شناسایی شدند
The purpose of this study was to develop an entrepreneurial model with emphasis on sports tourism. This was done by conducting a qualitative research of the grand theory type, the method of which is exploratory. This research was done through literature review and exploratory interviews using content analysis (coding of analysis unit, categories and registration unit). To conduct the field interview, the statistical population of the study included expert professors in the field of sport management, entrepreneurship and specialized tourism, as well as entrepreneurs in the field of sports tourism. After analyzing the literature and presenting the research model, 12 people from the statistical community were interviewed to complete the list of entrepreneurial factors with emphasis on sports tourism. Finally, the categories were identified in the form of 23 categories and 81 concept codes, and in the heart of the six dimensions of the paradigm model as causal causes (1 category), the main category: sports tourism entrepreneurship (1 category), strategies (8 categories), conditions Background (7 categories), interventionist conditions (1 category), and consequences (5 categories) were included. In this regard, factors such as environmental attractiveness, financial, sports tourism infrastructure, sports tourism intermediary services, catering facilities, facilities and facilities related to sports events and media were recognized as the underlying conditions and increase organizational cooperation, strategies Economic, cultural and cultural strategies, information, facilities, information acquisition, manpower and support of managers were identified as strategies for entrepreneurship development in the sports tourism industry.
_||_