مبانی مدل سازی معادله ساختاری و کاربرد آن در مطالعات علوم ورزشی
محورهای موضوعی : علوم ورزش
1 - دانشگاه شهید چمران اهواز
کلید واژه: مدل سازی معادله ساختاری, متغیر اندازه گیری, متغیر مکنون,
چکیده مقاله :
مدل سازی معادله ساختاری ابزار آماری پیشرفته ای است که به پژوهشگران این فرصت را می دهد تا از آن عمدتا برای آزمون نظریه ها در مطالعات بویژه در مطالعات علوم ورزشی استفاده کنند. استفاده از مدل سازی معادله ساختاری به طور روز افزونی در حال گسترش است و برخی از روش شناسان از آن به عنوان تکنیک نسل دوم برای تحلیل داده های آماری یاد می کنند. این ابزار از اصطلاحات و علایم گوناگونی برای نام گذاری متغیرهایی که در مدل مفهومی یا مدل مبنا به کار برده می شود استفاده می کند که دانستن آنها برای کسانی که قصد استفاده از این روش در تحلیل داده های مطالعاتی خود را دارند حیاتی است. بنابراین، هدف این تحقیق قرار دادن اطلاعاتی در اختیار کسانی است که علاقه دارند از مفاهیم زیر بنای مدل سازی معادله ساختاری در مطالعات خود استفاده کنند. در این مقاله سعی شده است با آوردن مثالی ساده در زمینه رفتار سازمانی کاربران، به ویژه دانشجویان دوره دکتری، را با اصطلاحات و مفاهیم زیر بنایی این تکنیک آماری آشنا سازد. مدل معادله ساختاری ابزار با ارزشی است که از آن می توان به عنوان یکی از پیشرفته ترین تکنیک های آماری برای تحلیل داده های تحقیق استفاده کرد.
Structural equation modeling (SEM) is considered as an advanced statistical tool that helps the researchers to test different theories especially in sport management and human resource management studies .Recently, SEM has been widely used and some methodologists call it as second generation tool for analyzing statistical data. SEM uses different symbols to identify the intended variables used in the model. These symbols play very important role for those who are willing to understand the basics and use SEM concepts to analyze their data. Therefore, the main purpose of this paper is to provide information for the users to understand the basics for applying SEM in their studies. In order to thoroughly understand the basics, this paper tries to provide the users, especially doctoral students, simple example in terms of organizational behavior. SEM is a value-able statistical tool for analyzing the data and is considered as one of the most advanced technique that can be used for analyzing the research data.
_||_