طراحی مدل عوامل موفقیت و شکست خدمات ناب در سازمان های ورزشی غرب کشور
محورهای موضوعی : علوم ورزشزاهد محمدی 1 , مژگان خدامرادپور 2 , مظفر یکتایار 3 , سمیرا علی آبادی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران
کلید واژه: طراحی الگو, سازمانهای ورزشی, پیشرانهای خدمات ناب,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش شناسایی و طراحی الگوی پیشران های خدمات ناب در سازمان های ورزشی بود. روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی که با رویکرد داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری متشکل از اساتید و متخصصین حوزه مدیریت، بازاریابی ورزشی، مدیران ارشد ادارات کل ورزش و جوانان، روسای هیات های ورزشی و مدیران سالن های ورزشی غرب کشور بود که با روش هدفمند و تکنیک نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. پس از مطالعه مبانی نظری، 12 مصاحبه عمیق همزمان تحلیل و کدگذاری شدند. بخش کیفی توسط نرم افزار ماکسکیودا[1] نسخه 18 و در بخش کمی از نرم افزار اس.پی.اس.اس[2] نسخه 25 و آموس استفاده شد. یافته ها نشان داد که پیشران های موفقیت خدمات ناب در سازمان های ورزشی متشکل از شش عامل ایجاد زنجیره ارزش، تعیین ارزش، شناسایی جریان ارزش، تعیین کمال، فرآیند جریان ارزش و ارزش اجتماعی بوده و پیشران های شکست خدمات ناب نیز متشکل از هفت عامل نداشتن مدل کسب وکار، بی توجهی به بازخورد مشتری، زمان راه اندازی زیاد، بازاریابی ضعیف، مشکلات ساختاری، مشکلات مدیریتی و عدم مشارکت کارکنان است و بر اساس آنها، مدل پارادایمی طراحی شد. سازمان های ورزشی در ارائه خدمات ناب به مشتریان خود با عوامل خاصی مواجه اند که با ارتقای کیفیت آن ها می توان زمینه ارائه خدمات ناب را فراهم نمود.[2]. SPSS
The purpose of this study was to Identifying and designing a model of pure service Propulsions in sports organizations based on data base approach. The present research is a qualitative study based on a grounded theory approach. The statistical population of the study consisted of professors and experts in sport management and marketing, senior managers of sport and youth departments, sport managers and managers of sport halls in the west of the country. After studying the theoretical foundations, 12 in-depth interviews were simultaneously analyzed and coded. The quality part was done by MAXQDA18 and in a small part by SPSS25 and Amos software. Findings showed that the drivers of success in lean services in western sports organizations consisted of six factors: value chain creation, value determination, value flow identification, perfectionism, process value flow and social value, and proponents of lean service failure. It also consists of seven factors: lack of business model, neglect of customer feedback, high startup time, poor marketing, structural problems, managerial problems and lack of employee engagement. Based on them, paradigm model designed. that sports organizations in the west of the country face certain factors in providing lean services to their customers, and by improving their quality, it is possible to provide the ground for providing lean services.
_||_