ارائه الگوی نظام مند داده بنیاد ارتقاء سرمایه اجتماعی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان
محورهای موضوعی : علوم ورزشافسانه فدایی 1 , مهدی سلیمی 2 , مینا مستحفظیان 3 , شهرام عروف زاد 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 - دانشیار، مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
4 - استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران.
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, استان اصفهان, داده بنیاد, ادارات ورزش و جوانان, الگوی نظام مند,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر کشف و ارائه الگوی نظام مند داده بنیاد ارتقاء سرمایه اجتماعی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بود. ماهیت تحقیق اکتشافی و در دسته تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان و کارشناسان حوزه مدیریت ورزشی و مدیران اجرایی کلان مدیریت ورزش استان بودند. جهت نمونه گیری برای انجام مصاحبه ها از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی استفاده شد که داده ها بعد از 11 مصاحبه به اشباع نظری رسیدند. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد، که جهت سنجش روایی داده ها، از معیارهای اسکینر و همکاران، و برای سنجش پایایی از روش پایایی بازآزمون استفاده گردید. به جهت جنبه نو بودن تحقیق و محدودیت احتمالی دادهها، جهت گردآوری اطلاعات به طور کلی از رویکرد مثلثسازی استفاده شد. فرایند تحلیل داده ها مبتنی بر سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و به این منظور از نرم افزار Maxqda نسخه 12 استفاده شد. نتایج نشان داد که زیرکدهای (مفاهیم) شرایط علی شامل عوامل بین فردی، عوامل فردی، نگرش و ارزش ها، همیاری اجتماعی و اعتماد نهادی؛ زیرکدهای پدیده محوری شامل عوامل شناختی و ساختاری؛ زیرکدهای شرایط زمینه ای شامل مدیریت امور، رضایت فردی، شایسته سالاری، آموزش و خودباوری؛ زیرکدهای شرایط مداخله گر شامل تکریم اقدامات، موانع ساختاری، موانع رفتاری و آنومی اجتماعی؛ زیرکدهای راهبردها شامل توانمندسازی، مهندسی مجدد ساختار، پایش و نظارت، حمایت و پشتیبانی؛ و در نهایت زیرکدهای پیامدها شامل مدیریت دانش، کارایی جمعی، کارایی فردی و تعلق اجتماعی بودند. نتایج تحقیق نشان داد که الگوی ارتقای سرمایه اجتماعی تابع شرایط مختلفی است و در صورتی که این شرایط در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان مهیا باشد می توان این انتظار را داشت که سرمایه اجتماعی ارتقاء پیدا کند. با اقتباس از نظریه داده بنیاد و رویکرد نظام مند اشتراوس و کوربین مشخص گردید این شرایط مشمول شرایط علی، زمینه ای و مداخله ای است. علاوه براین مشخص گردید که برای ارتقاء سرمایه اجتماعی لازم است راهبردهای مقتضی نیز اتخاذ گردد تا با بکارگیری آن ها پیامدهای مطلوب و مورد انتظار حاصل گردد.
The purpose of the present study was to explore and present a systematic data-based model for enhancing social capital in the Sports and Youth Departments of Isfahan Province. The nature of exploratory research falls into the category of applied research. The statistical population of the study included all experts in the field of sports management and senior executives of the province's sports management; in fact, were considered as the statistical population of the study. For sampling, purposeful sampling and snowballing techniques were used for the interviews, and the data were theoretically saturated after 11 interviews. For data collection, a semi-structured interview was used. The criteria of Skinner et al. were used to measure the validity of the data, and re-test reliability method was used to measure reliability. Because of the novelty of the research and the possible limitations of the data, the triangulation approach was generally used for data collection. The data analysis process was based on three stages of open, axial, and selective coding, and software Maxqda version 12 was used for this purpose. The results showed that sub-codes (concepts) of causal conditions included interpersonal and individual factors, attitudes and values, social cooperation and institutional trust; phenomenon-based sub-codes included cognitive and structural factors; sub-codes of contextual conditions included case management, individual satisfaction, meritocracy, training, and self-esteem; sub-codes of intervening conditions included respect for actions, structural and behavioral barriers, and social anomie; sub-codes of strategies included empowerment, reengineering of structure, monitoring and supervision, support; and finally, sub-codes of the outcomes included knowledge management, group and individual efficiency, and social belonging. The results showed that the pattern of social capital promotion depends on different conditions and if these conditions are available in the sports and youth departments of Isfahan province, we can expect social capital to be promoted. Based on the data theory of the foundation and the systematic approach of Strauss and Corbin, it was determined that these conditions are subject to causal, contextual and interventional conditions. In addition, it was determined that in order to promote social capital, it is necessary to adopt appropriate strategies to use them to achieve the desired and expected results.
_||_