نگاشت مدل تأثیر ابعاد تفکر استراتژیک بر پرستیژ سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتارهای سیاسی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان
محورهای موضوعی :
علوم ورزش
عرفانه صادقی نسب
1
,
سید صلاح الدین نقشبندی
2
,
مونا رضایی
3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
2 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه تربیت بدنی، تهران، ایران.
3 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایران.
تاریخ دریافت : 1399/12/09
تاریخ پذیرش : 1399/12/09
تاریخ انتشار : 1399/09/01
کلید واژه:
" پرستیژ سازمانی",
" رفتارهای سیاسی سازمانی",
" وزارت ورزش و جوانان",
ابعاد تفکر استراتژیک",
چکیده مقاله :
هدف کلی پژوهش حاضر نگاشت تفکر استراتژیک بر پرستیژ سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتارهای سیاسی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق را کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل دادند (950 N=). حجم نمونه تعداد 330 نفر با استفاده از فرمول کوکران برآورد گردید. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شده . برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه رفتارهای سیاسی سازمانی کاسمار و کارلسن (1997)، پرسشنامه پرستیژ سازمانی سرمد و همکاران(1390) و پرسشنامه تفکر استراتژیک بشیربنائم(1390) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تایید10 نفر از متخصصین قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامهها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامههای رفتارهای سیاسی سازمانی (87/0a=)، پرستیژ سازمانی (77/0a=) و تفکر استراتژیک (86/0a=) گزارش شد. به منظور انجام محاسبات از نسخه 25 نرمافزار SPSS و نسخه 23 نرمافزار Amos استفاده گردید. نتایج نشان داد که متغیر رفتارهای سیاسی سازمانی در رابطه بین ابعاد تفکر استراتژیک بر پرستیژ سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان نقش واسطهای ندارد و میتوان گفت که تفکر استراتژیک به صورت کاملا مستقیم بر پرستیژ سازمانی تاثیرگذار است و رفتار سیاسی نمیتواند نقش میانجی را ایفا کند. میتوان از نتایج به دست آمده این گونه نتیجه گرفت که که اگر در سازمانی رفتارهای سیاسی وجود نداشته باشد سازمان میتواند از نیروها و سرمایه-های که دارد استفاده کند و منجر به اثر بخشی و بهرهوری در سازمان شود و پرستیژ سازمانی خود را ارتقا دهد و موجب خوشنامی در بین سایر سازمان-ها شود.
چکیده انگلیسی:
The overall purpose of the present study was to mapping the effect of strategic thinking on organizational prestige through the mediating role of organizational political behavior of employees in Ministry of Sports and Youth. The research methodology is descriptive and correlational. The statistical population of this study was employees of the Ministry of Sports and Youth (N = 950). According to Cochran formula the sample size was estimated to be 330. Samples were randomly selected from statistical population. Three questionnaires of organizational political behaviors Kasmar and Carlsen (1997), organizational prestige questionnaire Sarmad et al (2011) and strategic thinking questionnaire Bashirbanaem (2011) were used to collect research data. Validity of the questionnaires was confirmed by 10 experts. The reliability of the questionnaires was also reported through Cronbach's alpha test which are organizational political behaviors (a=0/87), organizational prestige (a=0/77), and strategic thinking (a =0/86). To calculate data, SPSS software version 25 and Amos software version 23 were used. The results showed that the organizational political behaviors in relationship with the effect of the dimension of strategic thinkingon the organizational prestige of the employees of the Ministry of Sports and Youth do not have a mediating role. It can be said that strategic thinking has a direct impact on organizational prestige. and, political behavior cannot act as mediator. It can be concluded from the results that if there are no political behaviors in an organization, the organization can use its forces and capitals for promoting the efficiency and effectiveness in the organization. Enhancing organizational prestige can bring good reputation among other organizations.
منابع و مأخذ:
احمدی، هادی. (1396). آسیب شناسی تفکر راهبری مدیران و تاثیر آن با عملکرد سازمان و کارایی سازمان در کارکنان اداره ورزش و جوانان شهرستان خرم آباد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد.
الی ابادی، امید؛ ویسه، مهدی. محمدی؛ اسفندیار(1395). بررسی رابطه بین ابعاد رهبری تحول آفرین بر ارتقاء سطح تفکر استراتژیک با نقش میانجیگری یادگیری سازمانی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، مطالعات مدیریت و کارآفرینی، شماره 3.
بروکلین میلان، شهاب؛ قاسم زاده علیشاهی، ابوالفضل؛ پورمحمد زاده، پیمان(1395). عامل سیاست های سازمانی درک شده و سرمایه روان در پیشبینی اخلاق حرفهای، مجله اخلاق در علوم و فناوری، شماره 3.
بهرامی، حمیدرضا؛ داستانی، معصومه؛ پورامینی، زهرا (1395). رابطه امنیت شغلی با رفتار سیاسی با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رسالت مدیریت دولتی.
تابلی، حمید؛ ریحانی یساولی، عبدالله (1394). نقش تعدیل کنندۀ تیپهای شخصیتی در رابطۀ بین رفتار سیاسی مدیران و رفتارهای ضدشهروندی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مجله دانشگاه علوم پژشکی خراسان شمالی، شماره ۱.
حقیقت منفرد، جلال؛ شعبانی، صادق (1395). سنجش میزان تفکر استراتژیک مدیران معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور، مطالعات مهندسی نوین، شماره 10 و 11.
داودی، رسول (1396). به بررسی رابطة کیفیت زندگی کاری و هویت سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، مدیریت فرهنگ سازمانی، شمارة2.
روشن، سید علیقلی، یعقوبی، نورمحمد، کشتهگر، عبدالعلی، نوری. (1396). ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﺎ ﻧﻤﺎﺳﺎزی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎﺷﮕﺎهﻫﺎی ورزﺷﯽ ﺧﺼﻮﺻﯽ و ﻧﯿﻤﻪ ﺧﺼﻮﺻﯽ در ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان. مطالعات تربیتبدنی و علوم ورزشی. دوره دوم، شماره 2، ص ص 1-15.
سلیمی، زاویه ( 1396). بررسی ارتباط بین هویت برند با عوامل پرستیژ برند، اعتماد برند، شباهت برند، تمایز برند با رویکرد مدل ساختاری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
سیه پوش، سوسن؛ ربیعی مندجین، محمدرضا (1393). بررسی ارتباط بین تفکر راهبردی (خلاقیت، چشمانداز و تفکر سیستمی) و ابعاد مدیریت دانش (شامل چهار فرایند خلق، ذخیرهسازی، انتقال و بهکارگیری دانش) در «وزارت دارایی و امور اقتصادی»، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
فانی، علیاصغر؛ شیخینژاد، فاطمه؛ داناییفرد، حسن؛ حسنزاده، علیرضا (1393). تبیین نقش میانجی ادراک سیاست سازمانی بین رفتار سیاسی کارکنان و عوامل فردی، شغلی و سازمانی، مدیریت فرهنگ سازمانی، شماره 1.
قهرمانی، علی (1395). رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و مؤلفههای آن با رفتار سیاسی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان همدان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.
کاویانی، حسن؛ فتح آبادی، حسین؛ فرجپور علمداری، عباس(1396). بررسی رابطه هوش سازمانی و تفکر راهبردی در یک یگان اطلاعات نظامی، فصلنامه پژوهش های حفاظتی – امنیتی ، شماره 21.
گارسیا (2017). بهبود تفکر استراتژیک: یک رهبری رویکرد چند سطحی و سازمان.
محمدی، حسین ؛ کهدویی، فضلالله، طالبی (۱۳۹۶). نقش نوین تفکر استراتژیک مدیران در خلق مزیت رقابتی پایدار بنگاه ها، چهارمین کنفرانس بین المللی روانشناسی علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، گرجستان -شهر تفلیس، آکادمی بین المللی علوم گرجستان.
مختاری، رباب؛ صفانیا، علی محمد؛ پورسلطان زرندی، حسین (1396). آزمون مدلی از عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای سیاسی در وزارت ورزش و فدراسیونها در سال 1395، فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران, 14(2).
موسوی، سید سروش؛ قیاسی، مجتبی؛ عظیم خدایاری، محمد(1396). بررسی تاثیر و نقش برند کارفرما بر ایجاد حس پرستیژ سازمانی. اولین همایش حسابداری، مدیریت و اقتصاد با رویکرد پویایی اقتصاد ملی.
نقشبندی، سید صلاح الدین (1394). تأثیر سرمایه اجتماعی و ادراک رفتارهای سیاسی سازمانی بر سکوت و آوای سازمانی ادارات ورزش و جوانان غرب کشور، رساله دکتری، دانشگاه رازی کرمانشاه.
Andrews, R. (2010). Organizational social capital, structure and performance, Human Relations, Vol. 63, No. 5, pp. 583–608.
Ariaei, A., Beheshtifar, M. (2015). Political Behavior and the Consequences of Perceived Organizational Policies.Research Journal of Social Sciences, Vol. 8, No. 7, pp. . 160-167.
Atinc, G., Darrat, M., Fuller, B., Parker, B.W. (2010). Perceptions of organizational politics: A meta analysis of theoretical antecedents, Journal of Management Issues,Vol. 4, pp. 494-513.
Azizinejad, B., Seied Abbaszade, M., Hassani, M. (2011). Organizational political tactics in universities, Canadian Center of Science and Education, Vol. 1, No. 2, pp. . 65-72.
bashirbanaem (2011). strategic thinking questionnaire , www.magiran.ir
Bode, L. (2017). Feeling the pressure: Attitudes about volunteering and their effect on civic and political behaviors, Journal of Adolescence, Vol. 57, pp. 23-30.
Bonn, I. (2001). "Developing Strategic Thinking as a core Competency", Management Decision", Vol.39 , No. 1, pp. . 63-70.
Casey, A., Goldman, E. (2010). Enhancing the ability to think strategically: A learning model, Management Learning, Vol. 41, pp. 167-185.
Doldor, E. (2011). Examining political will, political skill and their maturation among male and female managers, dspace.lib.cranfield.ac.uk
kasmar and carlsen (1997). organizational political behaviors questionnaire, www.magiran.ir
Jafariani, H., Mortazavi, S., Nazemi, S., Bull, P. (2012). Political behavior in organizational contex: Nature, research and paradigm, Management Science Letters, Vol. 2, pp. 2987-3000.
Javed M, Abrar M, Bashir B. (2014). Effect of perceived organizational politics and core self evaluation on turnover intention: a south Asian perspective, International Journal of Human Resource Studies, Vol. 4, No. 2. pp: 33-49.
sarmad et al (2011).organizational prestige questionnaire, www.magiran.ir
Sowmya, K., Panchanatham, N. (2008). Organizational Politics-Behavioural Intention of Bank Employees, The Journal of Commerce,Vol. 3, No. 1, pp. 2220-6043.
Ullah, S., Jafri, A., Bindost, M. K. (2011). A Synthesis of Literature on Organizational Politics, Far East Journal of Psychology and Business,Vol. 3, No. 3, pp: 36-49.
Zibenberg, A. (2017). Perceptions of Organizational Politics: A Cross-cultural Perspective, Global Business Review
_||_