شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر توسعه هواداری در لیگ برتر فوتبال ایران و ارائه مدل
محورهای موضوعی : علوم ورزش
محمد امین فرخ نیا
1
,
سید جعفر موسوی
2
,
نصراله محمدی
3
1 - دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
2 - گروه تربیت و علوم ورزشی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی،قائم شهر، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: معادلات ساختاری, صنعت ورزش, لیگ برتر فوتبال, هواداری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر توسعه هواداری در لیگ برتر فوتبال ایران و ارائه مدل بود. روش تحقیق، آمیخته کیفی- کمی با رویکرد اکتشافی و جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و در بخش کمی شامل تماشاگران حاضر در ورزشگاه های لیگ برتر در فصل 98-99 بودند. نمونه آماری در بخش کیفی شامل تعداد 15 نفر از خبرگان ، اساتید مدیریت ورزشی ،مربیان ،داوران و مسئولین فدراسیون فوتبال بود و تعداد 400 نفر در بخش کمی نمونه آماری را به روش سهل در دسترس تشکیل دادند. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان بود که به روش گلوله برفی تا اشباع نظری ادامه یافت و نتایج برگرفته از این مصاحبه در غالب یک پرسشنامه با 13 عامل اصلی در بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت..در این پژوهش برای روایی محتوایی از نظر خبرگان و اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای اس.پی.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. شاخص برازش مدل 65/0 GOF=گزارش شد و نتایج پژوهش مدل نهایی را در 13 عامل مورد تایید قرار داد. از این عوامل به ترتیب تعامل پرسنل و هوادار، کانال توزیع، مدیریت هوادار، روابط عمومی، برنامه جذب، کیفیت و فرآیند، ترویج، محصول، قدرت بازار، مکان و تسهیلات، مشوق ها، اجرای قانون و قیمت گذاری آرای بیشترین تا کمترین تاثیر را بر توسعه هواداری در لیگ برتر فوتبال ایران بدست آوردند. که لازم است سرمایه گذاری و توجه به این زمینه ها صورت بگیرد.
The aim of this study was to identify and prioritize the effective factors of fan development in the Iranian Football Premier League and to present a model. The research method was a qualitative-quantitative mix with the exploratory approach and the statistical community included experts in the qualitative section and spectators in the Premier League stadiums in the 98-99 season. 15 people in the qualitative section and 400 people in the quantitative section formed the statistical sample by the accessible method. The data collection tool in the qualitative part of the interview was semi-structured and the results of this interview were used in the form of a questionnaire with 13 main factors in the quantitative part. In this study, SPS software version 23 and PLS version 2 were used for content validity from the point of view of experts and structural validity (exploratory and confirmatory factor analysis) and modeling of structural-equations. Model fit index was reported to be 0.65 GOF = and the research results confirmed the final model in 13 factors. These factors are the interaction of staff and fans, distribution channel, fan management, public relations, recruitment program, quality and process, promotion, product, market power, location and facilities, incentives, law enforcement and pricing vote the most to the least impact. They have the support of developing fans in the Iranian Football Premier League. It is necessary to invest and pay attention to these areas.
