تحلیل کیفی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی: مطالعة برخاسته از داده ها
محورهای موضوعی : علوم ورزشمهداد نمازی 1 , مسعود ایمان زاده 2 , مهرداد محرم زاده 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی ، گروه تربیت بدنی ، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3 - استاد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
کلید واژه: تحلیل کیفی, ورزشکار, نظریه داده بنیاد, ترغیب ورزشکار, کالای ورزشی,
چکیده مقاله :
آنچه که در ایران و در شرایط کنونیِ کشور به یک چالش تبدیل شده، دیدگاه ورزشکاران در مورد برتری کالاهای خارجی است. هدف از تحقیق حاضر، تحلیل کیفی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریة داده بنیاد انجام گرفت.جامعه آماری این پژوهش را کلیه ورزشکاران شاخص و نخبه استان اردبیل تشکیل داده بودند که از بین آنها 22 نفر بعنوان نمونه آماری با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب گردید،و از طریق مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات آنها پرداخته شد.داده های حاصل از مصاحبه ها به روش تئوری سازی داده بنیاد، در سه مرحله باز، محوری و انتخابی کدگذاری گردید. در تحلیل یافته های تحقیق از پنج مفهوم شرایط علی(پنج مقوله)، شرایط مداخله گر(پنج مقوله)، شرایط زمینه ای(پنج مقوله)، راهبردها(شش مقوله) و پیامدها(سه مقوله) در قالب الگوی کدگذاری استراوس و کوربین(2014)استفاده شد.به طور کلی،نتایج در قالب یک مدل کیفی،نشان داد که با توجه به شرایط علی و ضرورت ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی،و نیز با در نظر گرفتن شرایط مداخله گر و زمینه ای حاصل از پژوهش،می توان این ارزش ها را از طریق راهبردهایی همچون مبارزه با قاچاق کالای ورزشی،ارتقای کیفیت کالاهای ورزشی داخل توسعه داد.رونق تولیدات ورزشی را افزایش داده و تحریم های اقتصادی را بی اثر و همبستگی ملی را دو چندان کرد،و در نهایت پدیده ای با عنوان ترجیح و خرید کالای ورزشی داخلی به جای کالای ورزشی خارجی توسط ورزشکاران اتفاق خواهد افتاد.
Abstract Currently, there is a recent issue that has arisen among the Iranian athletes is the perspective of the superiority of foreign goods in Iran. This study aimed to qualitatively analyze the tendency of athletes to purchase Iranian sporting goods. In this study, which was a qualitative study, the data was obtained by relying on grounded theory and based on qualitative in-depth interviews with athletes of Ardabil province. The population included all the elite athletes of the province, who were selected by purposeful sampling and snowball method, and 22 athletes were recruited as the statistical sample. The data were analyzed in three coding levels of open, axial, and selective. In the analysis of five concepts of causal conditions (five categories), intervening conditions (five categories), contextual conditions (five categories), strategies (six categories), and consequences (three categories), the Strauss and Corbin coding framework (2014) was used. In general, the results in the form of a qualitative model showed that according to the causal conditions and the requirement to encourage athletes to purchase Iranian sporting goods, as well as considering the intervening conditions and the context of the study, these beliefs can be developed via some strategies such as combating the smuggling of sporting goods or improving the quality of domestically produced sporting goods. Overall, this study supports the idea that by increasing sports production in Iran, it is possible to boost the trade-in sporting goods, and by neutralizing economic sanctions and creating national solidarity, this trade can be supported to see a tendency in athletes under the title: Preferring to purchase domestic sporting goods, instead of foreign ones.
-احسان, ع., نظری, م., حسنقلی پور, ط., & صمدی, م. (1395). تدوین مدل ترغیب شهروندان تهرانی به خرید کالای ساخت داخل (مطالعه موردی: لوازم خانگی). مدیریت بازرگانی (دانش مدیریت), 8(3)، 548-539.
-اردکانی, س. س., صانعیان, ز. ا., & منتی, ن. (1398). سنجش عوامل مؤثر بر تمایل مصرفکننده ایرانی به خرید و مصرف کالاهای ایرانی. مدیریت بازرگانی, 11(2), 241-258.
-آنت, ز., سجادی, س. ن., & خبیری, م. (1394). ملی گرایی مصرفی و رابطه آن با وطن پرستی و جهانگرایی در ارزیابی کالاهای ورزشی داخلی و خارجی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 5(9), 47-59.
-آنت, ز., سجادی, س. ن. ا., & خبیری, م. (1392). ارتباط ملیگرایی مصرفی با تجملگرایی، پذیرش فرهنگی و تهدید ادراک شدة اقتصادی در ارزیابی کالاهای ورزشی داخلی و خارجی. فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 2(5), 11-24.
-بجانی, ا., شهلایی, ج., کشکر, س., & غفوری, ف. (1398). تدوین الگوی شایستگی مدیران سازمانهای ورزشی کشور براساس نظریة دادهبنیاد. مطالعات مدیریت ورزشی, 11(54), 109-128.
-بخشی زاده برج, ک., & داورزنی, ن. (1398). نگاشت نقشه ذهنی مصرفکنندگان نسبت به کالای ایرانی. مطالعات رفتار مصرفکننده, 6(1), 171-191.
-بهمنی, م. (1391). بررسی میزان ملیگرایی مصرفی، اعتماد به تبلیغات و تمایل به مصرف کالاهای داخلی در بین شهروندان 28 شهر کشور. پژوهشهای ارتباطی, 19(71), 159-182.
-بیات, ر. ا., & فرقانی, س. (1394). تبیین شخصیت برند و بودجه مصرف کننده با ترجیحات و تصمیم به خرید کالاها.
-جعفرلو, ح. ص., & قربانی, م. (1396). تحلیل کیفیِ اشاعه ارزش های اخلاقیِ ورزش در بین دانشجویان: مطالعه برخاسته از داده ها. مدیریت ورزشی, 1396(39), 635-648.
-حدیدی, ا., زواره, ع. ح., & زیاری, ا. د. (1395). میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی مصرف کنندگان ایرانی از دیدگاه اقتصاد مقاومتی.
-موسوی, س., & نیا, آ. ک. (1395). بررسی تاثیر ارزش های فرهنگی بر گرایش مصرف کنندگان به مصرف کالاهای خارجی در بازارلوازم خانگی شهر اصفهان. کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری، 31 تیرماه 1395، دانشگاه تهران.
-نقابی, ا., یزدانی, ن., & ناظم, م. (1395). بررسی تأثیر هویت ملی مصرف کنندگان بر خرید کالاهای خارجی. تحقیقات بازاریابی نوین, 6(2), 132-115.
-نوروزی, ر. س. ح., احسانی, م., چیان, ه. ک., & امیری, م. (1397). طراحی مدل توسعه قابلیتهای انسانی در ورزش (با استفاده از نظریه داده بنیاد). نشریه مدیریت ورزشی, 10(1), 49-63.
-Akdogan, S., Ozgener, S., Kaplan, M., & Coskun, A. (2012). The effects of consumer ethnocentrism and consumer animosity on the re-purchase intent. The moderating role of consumer loyality. EMAJ: Emerging Markets Journal, 2(1).
-Al-Ekam, J. M. E. (2020). The mediating effect of brand trust on the influence of communication, price, and product quality on consumer purchase behaviour in a less-developed country. Malaysian Management Journal, 20, 87-97.
-Bahaee, M., & Pisani, M. J. (2009). Are Iranian consumers poised to “buy American” in a hostile bilateral environment? Business Horizons, 52(3), 223-232.
-Camacho, L. J., Salazar-Concha, C., & Ramírez-Correa, P. (2020). The Influence of Xenocentrism on Purchase Intentions of the Consumer: The Mediating Role of Product Attitudes. Sustainability, 12(4), 1647.
-Casado-Aranda, L.-A., Sánchez-Fernández, J., Ibáñez-Zapata, J.-Á., & Liébana-Cabanillas, F. (2020). How consumer ethnocentrism modulates neural processing of domestic and foreign products: A neuroimaging study. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 101961.
-Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory: Sage publications.
-Fernández-Ferrín, P., & Bande-Vilela, B. (2013). Regional ethnocentrism: Antecedents, consequences, and moderating effects. Food Quality and Preference, 30(2), 299-308.
-Gkaragkounis, A. (2019). Greek Millennials, Consumer ethnocentrism & their attitude towards soft drink brands.
-Hegner, S. M., Fetscherin, M., & Van Delzen, M. (2017). Determinants and outcomes of brand hate. Journal of Product & Brand Management.
-Lee, Y., & Chun, H. (2017). Nation image and its dynamic changes in Wikipedia. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship.
-Lohano, R. (2014). Consumer Ethnocentrism and Willingness to Buy: Analyzing the Role of Three Demographic Factors in Karachi. IBT Journal of Business Studies (JBS), 10(2).
-Nguyen, T. D., Nguyen, T. T., & Barrett, N. J. (2008). Consumer ethnocentrism, cultural sensitivity, and intention to purchase local products—evidence from Vietnam. Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review, 7(1), 88-100.
-Otika, U., Uloma, E. H., & Nkamnebe, A. D. (2019). Customers Ethnocentrism and Purchase Intention of Local Wheat Flour: A Study of Bakers in Anambra State, Nigeria. Global Journal of Management And Business Research.
-Prince, M. (2020). Domestic Product Involvement and Consumer Willingness to Buy Domestic Products: Empirical Testing of a Cognitive Consistency Theory Framework. Journal of International Consumer Marketing, 1-9.
-Sharma, S., Shimp, T. A., & Shin, J. (1994). Consumer ethnocentrism: A test of antecedents and moderators. Journal of the academy of marketing science, 23(1), 26-37.
-Shimp, T. A., & Sharma, S. (1987). Consumer ethnocentrism: Construction and validation of the CETSCALE. Journal of marketing research, 24(3), 280-289.
-Thackeray, D. (2020). Selling the Empire?: Marketing and the Demise of the British World, c. 1920–1960. The Journal of Imperial and Commonwealth History, 1-27.
-Zalega, T. (2019). Consumer ethnocentrism among young Polish consumers. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 18(1), 117-125.
_||_
References
- Akdogan, S., Ozgener, S., Kaplan, M., & Coskun, A. (2012). The effects of consumer ethnocentrism and consumer animosity on the re-purchase intent. The moderating role of consumer loyality. EMAJ: Emerging Markets Journal, 2(1).
-Al-Ekam, J. M. E. (2020). The mediating effect of brand trust on the influence of communication, price, and product quality on consumer purchase behaviour in a less-developed country. Malaysian Management Journal, 20, 87-97.
- Ant, Z., Sajjadi, S. N.; Khabiri, M. (2016). Consumer nationalism and its relationship with patriotism and globalization in the evaluation of domestic and foreign sports goods. Research in Sports Management and Motor Behavior, 5 (9), 47-59.
- Ant, Z., Sajjadi, S.N., & Khabiri, M. (2014). The relationship between consumer nationalism and luxury, cultural acceptance, and perceived economic threats in the evaluation of domestic and foreign sporting goods. Journal of Applied Research in Sports Management, 2 (5), 11-24.
- Ant, Z., Sajjadi, S. N.; Khabiri, M. (2014). The relationship between consumer nationalism and luxury, cultural acceptance, and perceived economic threats in the evaluation of domestic and foreign sporting goods. Journal of Applied Research in Sports Management, 2 (5), 11-24.
- Ardekani, S. S.; Saneian, Z. A.; Menati, N. (2020). Assessing the factors affecting the Iranian consumer's desire to buy and consume Iranian goods. Business Management, 11 (2), 241-258.
- Bajani, A., Shahlaei, J., Kashkar, S., & Ghafouri, F. (2020). Developing a competency model for managers of sports organizations in the country based on data theory. Sports Management Studies, 11 (54), 109-128.
- Bahaee, M., & Pisani, M. J. (2009). Are Iranian consumers poised to “buy American” in a hostile bilateral environment? Business Horizons, 52(3), 223-232.
- Bahmani, M. (2013). Survey of consumer nationalism, trust in advertising and the tendency to consume domestic goods among the citizens of 28 cities of the country. Communication Research, 19 (71), 159-182.
- Bayat, R.; Forghani, S. (2016). Explain brand personality and consumer budget with preferences and decision to buy goods.
- Bakhshizadeh Borj, K., & Davarzani, N. (2020). Mapping the mind map of consumers towards Iranian goods. Consumer Behavior Studies, 6 (1), 171-191.
- Camacho, L. J., Salazar-Concha, C., & Ramírez-Correa, P. (2020). The Influence of Xenocentrism on Purchase Intentions of the Consumer: The Mediating Role of Product Attitudes. Sustainability, 12(4), 1647.
- Casado-Aranda, L.-A., Sánchez-Fernández, J., Ibáñez-Zapata, J.-Á., & Liébana-Cabanillas, F. (2020). How consumer ethnocentrism modulates neural processing of domestic and foreign products: A neuroimaging study. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 101961.
- Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory: Sage publications.
- Ehsan, A., Nazari, M., Hassan Gholipour, T., & Samadi, M. (2017). Developing a model to encourage Tehran citizens to buy domestically made goods (Case study: home appliances). Business Management (Management Knowledge), 8 (3), 548-539.
- Fernández-Ferrín, P., & Bande-Vilela, B. (2013). Regional ethnocentrism: Antecedents, consequences, and moderating effects. Food Quality and Preference, 30(2), 299-308.
- Gkaragkounis, A. (2019). Greek Millennials, Consumer ethnocentrism & their attitude towards soft drink brands.
- Hadidi, A., Zavareh, A. H., & Ziari, A. D. (2017). The tendency to consume domestic goods of Iranian consumers from the perspective of resistance economy.
- Hegner, S. M., Fetscherin, M., & Van Delzen, M. (2017). Determinants and outcomes of brand hate. Journal of Product & Brand Management.
- Jafarloo, H; Ghorbani, M. (2018). Qualitative analysis of the dissemination of ethical values of sport among students: a study derived from data. Sports Management, 1396 (39), 635-648
- Lee, Y., & Chun, H. (2017). Nation image and its dynamic changes in Wikipedia. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship.
- Lohano, R. (2014). Consumer Ethnocentrism and Willingness to Buy: Analyzing the Role of Three Demographic Factors in Karachi. IBT Journal of Business Studies (JBS), 10(2).
- Mousavi, S., & Nia, A. K. (2017). Investigating the effect of cultural values on consumers' tendency to consume foreign goods in Isfahan's home appliances market. International Conference on Management and Accounting, July 22, 2016, University of Tehran.
- Naghabi, A., Yazdani, N., & Nazim, M. (2017). Investigating the effect of consumers' national identity on the purchase of foreign goods. Modern Marketing Research, 6 (2), 132-115.
- Nguyen, T. D., Nguyen, T. T., & Barrett, N. J. (2008). Consumer ethnocentrism, cultural sensitivity, and intention to purchase local products—evidence from Vietnam. Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review, 7(1), 88-100.
- Otika, U., Uloma, E. H., & Nkamnebe, A. D. (2019). Customers Ethnocentrism and Purchase Intention of Local Wheat Flour: A Study of Bakers in Anambra State, Nigeria. Global Journal of Management And Business Research.
- Prince, M. (2020). Domestic Product Involvement and Consumer Willingness to Buy Domestic Products: Empirical Testing of a Cognitive Consistency Theory Framework. Journal of International Consumer Marketing, 1-9.
- Sharma, S., Shimp, T. A., & Shin, J. (1994). Consumer ethnocentrism: A test of antecedents and moderators. Journal of the academy of marketing science, 23(1), 26-37.
- Shimp, T. A., & Sharma, S. (1987). Consumer ethnocentrism: Construction and validation of the CETSCALE. Journal of marketing research, 24(3), 280-289.
- Thackeray, D. (2020). Selling the Empire?: Marketing and the Demise of the British World, c. 1920–1960. The Journal of Imperial and Commonwealth History, 1-27.
- Zalega, T. (2019). Consumer ethnocentrism among young Polish consumers. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 18(1), 117-125.