طراحی مدل مدیریت شطرنجی در سازمان های ورزشی ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشنینا همتی زاده 1 , حسین سپاسی 2 , پریوش نوربخش 3 , مهوش نوربخش 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استاددانشگاه شهید چمران اهواز
3 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی، کرج،ایران .
4 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران
کلید واژه: شطرنج, مدیریت شطرنجی, سازمانهای ورزشی ایران,
چکیده مقاله :
ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻓﺮآﯾﻨﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎ ﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻦ از ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺑﺤﺮانﻫﺎ و ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی روزاﻧﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ از ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﺤﯿﻂ ﻣﺘﻐﯿﺮ آن ﮐﺴﺐ ﻣﯽکنند. شطرنج که یک ورزش فکری است، تفکر استراتژیک به همراه دارد و یک شطرنجباز با این مهارت مهرههای خود را روی صفحه شطرنج در مقابل حریف حرکت میدهد. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل مدیریت شطرنجی در سازمانهای ورزشی ایران بود. به همین منظور پرسشنامه محقق ساخته در اختیار همهی 348 نفر جامعه آماری که از مدیران شطرنج بودند قرار گرفت. روایی محتوایی ابزار توسط متخصصین و ثبات درونی آن نیز در یک مطالعه مقدماتی مورد تایید قرار گرفت. به منظور برازش مدل از تحلیل مسیر در سطح معنیداری 0/05=P استفاده شد. یافتهها نشان داد بین تعیین هدف، تصمیم گیری و پیاده سازی و کنترل و مدیریت شطرنجی آزمودنیها رابطه معنیداری وجود دارد(0/05>P). بر مبنای یافتهها، شطرنجبازان همواره از الگوهای استراتژیکی پایه و خلاقانهی خود برای برطرف کردن مشکلات و مواجهه با بحرانها و کسب پیروزی استفاده میکنند. الگوهای پایهای که اساتید شطرنج برای مدیریت مهرههای خود در صفحهی شطرنج به کار می-گیرند، میتواند الگوی مناسبی برای مدیران باشد که در صحنهی واقعی بتوانند کارکنان خود را مدیریت و آنها را در راستای اهداف سازمانی هدایت کنند. در این تحقیق مدل مدیریت شطرنجی در قالب الگوی کلی از بازی شطرنج با بررسی ذهن مدیرانی که با مفاهیم شطرنج آشنا بودند استخراج شده و براساس یافتههای به دست آمده از این تحقیق تمامی مدیران می توانند از مدل مدیریت شطرنجی ارائه شده استفاده کنند.
AbstractStrategic thinking is a process whereby top-level managers view the crises and processes of daily management of the organization and its clients. Chess, which is an intellectual sport, involves strategic thinking, and a chess player moves his or her pieces on the chessboard against his opponent by this skill. The purpose of this study was to design a model of chess management in Iranian sport organizations. For this purpose, a researcher-made questionnaire was distributed to 348 chess managers. The content validity of the instrument was confirmed by experts and its internal consistency was also confirmed in a pilot study. To fit the model, path analysis was used at the significant level of (P = 0.05). Results showed that there was a significant relationship between goal setting, decision making and implementation, and control and chess management of the subjects (P <0.05). According to the findings, chess players always use their basic and creative strategic models to solve problems and face crises and win. The basic patterns that chess masters use to manage their chess pieces on a chess board can be a good model for managers to manage their employees in real life and lead them to victory. In this study, the chess management model is extracted, and the findings show that further research and attention to chess management can be very useful.
_||_