ارائه مدل پارادایمی توسعۀ ورزش همگانی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : علوم ورزشجمشید همتی 1 , جواد طاهرزاده 2 , رسول نظری 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان
2 - عضو هبات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی- واحد نراق
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
کلید واژه: ورزش همگانی, مشارکت, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، ارائۀ الگوی توسعۀ ورزش همگانی دانشگاه آزاد اسلامی است که با استفاده از طرح نظاممند نظریۀ دادهبنیاد انجام گرفت. شرکتکنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان و صاحبنظران ورزش همگانی بودند که تعداد 20 نفر از میان آنها به صورت نمونهگیری نظری جهت مصاحبه عمیق انتخاب شدند و مصاحبهها تا مرحلۀ اشباع نظری ادامه یافت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید. 450 گزاره مفهومی اولیه با 14 مقوله و 38 مفهوم در قالب ابعاد 6 گانۀ مدل پارادایمی، شامل شرایط علی (1 مقوله)، پدیدۀ اصلی (افزایش مشارکت دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی)، راهبرد (2 مقوله)، شرایط زمینهای (5 مقوله)، شرایط محیطی (4 مقوله) و پیامد (1 مقوله) شناسایی شدند. پیامدهای حاصل از مدل تحقیق نشان داد که بهبود نگرش و آگاهی، افزایش انگیزه و علاقه و افزایش نشاط و شادابی، میتواند باعث جلب مشارکت دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی در فعالیتهای ورزش همگانی دانشگاه شود. بنابراین، ضرورت دارد جهت توسعۀ ورزش همگانی و افزایش مشارکت افراد، خط مشیهای توسعۀ ورزش همگانی در دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر مدل طراحی شدۀ تحقیق حاضر باشد.
The aim of this study was to develop a model of sport for all development in Islamic Azad University that was carried out using the systematic theory of grounded theory. The participants in the present study were experts of sport for all and 20 subjects were selected by theoretical sampling for deep interviews and interviews continued until theoretical saturation. For data analysis, open, axial and selective coding was used. 450 initial conceptual propositions with 14 categories and 38 concepts in the form of 6 dimensions of the paradigmatic model including causal features (1 category), the main phenomenon (increased participation of students, staff and faculty members), strategy (2 categories), the underlying features (5 categories), environmental features (4 categories) and outcome (1 category) were identified. The results of the research model showed that improvement in attitude and awareness, increase in motivation, interest, vitality and happiness can attract the participation of students, staff and faculty members in university sport for all. Therefore, it is essential that sport for all development policies in Islamic Azad University are based on the model developed in this study to develop sport for all and increase the participation of individuals.
_||_