تبیین و اولویت بندی شاخص های ارزش گذاری برند باشگاه های لیگ برتر فوتسال ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشامیر مسعود محمدی شمس آبادی 1 , نیما ماجدی 2 , زهرا نوبخت رمضانی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،گروه تربیت بدنی ،واحد قزوین ،دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، ,واحدقزوین ،دانشگاه آزاد اسلامی ،قزوین، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی،واحدقزوین،دانشگاه آزاد اسلامی ،قزوین،ایران.
کلید واژه: واژه های کلیدی: برند, ارزش گذاری برند, لیگ برتر فوتسال,
چکیده مقاله :
چکیده اگر ارزش گذاری برند به طور دقیق و صحیح اندازه گیری شود می تواند مقیاس مطلوبی برای ارزیابی تاثیرات بلندمدت بازاریابی باشد. هدف از مطالعه تبیین و اولویت بندی شاخص های ارزش گذاری برند باشگاه های لیگ برتر فوتسال ایران با استفاده از مولفه های کولین بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل بازیکنان فوتسال (168 بازیکن)، مربیان (28 نفر) و مدیرعامل باشگاه (14 نفر) بود که در لیگ برتر فوتسال ایران در سال 96-95 انجام وظیفه می کردند. حجم نمونه با توجه به برگشت پرسشنامه، 172 نفر تعیین گردید. از پرسشنامه ارزش گذاری برند فرجی (1391) که حاوی 35 سوال متشکل از هفت مولفه ارزش گذاری کولین بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت برای جمع آوری داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مولفه های هفت گانه مدل اصلی تحقیق ثبات، روند سود، پشتیبانی، گسترش جغرافیایی، حراست و حفاظت، رهبری و بازار با ارزش گذاری برند رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج نشان دادند پشتیبانی موثرترین پارامتر در ارزش ویژه برند باشگاه های فوتسال ایران می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود باشگاه های فوتسال تدابیری در خصوص جذب اسپانسرها و حمایت های مالی به غیر از دولت بیندیشند و زیرساخت های لازم جهت پشتیبانی از باشگاه را فراهم نمایند.
AbstractBy measuring brand valuation accurately, it can be considered as a desirable scale correctly for evaluating the long-term effects of marketing. The purpose of this descriptive study was to explain and prioritize the brand valuation indices of Iranian Futsal Super League clubs using choline components, which was done as a descriptive-correlational study. The population included 168 futsal players, 28 coaches, and 14 club general managers, who contributed in the 1996-95 year season. The sample size of the study was 172 according to the return of questionnaires. The Faraji Brand Valuation Questionnaire (2012) was used, which contained 35 questions consisting of 7 components of choline valuation based on Likert's five-choice spectrum. The participants, on the whole, demonstrated that there was a significant relationship between the seven components of the main research model, which included the stability component, profit trend component, support component, geographical expansion component, protection component, leadership component, and market component with brand valuation. Additionally, the results showed that the support component is the most effective parameter in the brand equity of Iranian futsal clubs. Consequently, it is suggested that futsal clubs take serious advice and consultation to attract sponsors and financial support other than the government and provide the necessary foundation to support sports clubs.
بندریان، ر. (1388). «مدلی برای ارزشیابی و قیمت گذاری نشان تجاری بر اساس روش گزینه واقعی». فصلنامه علوم مدیریت ایران، 15(4)، ص 144 - 177.
- سلطان حسینی، م؛ نصر اصفهانی، د؛ جوان، و؛ سلیمی، م. (1389). «تعیین سهم نسبی وفاداری به برند از تداعی برند در بین هواداران لیگ برتر فوتبال ایران». نشریه مدیریت ورزشی، 9(3)، ص 37-49.
- سید جوادین، س. ر، امینی، ا؛ امینی، ز. (1389). «ارزیابی تأثیر برند بر وفاداری مشتریان صنعتی. چشم انداز مدیریت بازرگانی»، 3 (36)، ص 57-73.
- صادقی، س؛ منصوری، ح. (1397). تدوین مدل ابعاد ارزش ویژه برند مبتنی بر مولفههای رفتار مصرفکننده پوشاک ورزشی. مدیریت و توسعه ورزشی، 7(2)، 37-51.
- فرجی، غ. (1391). تعیین معیارهای ارزش گذای برند باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران. رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
- کروبی، م؛ بهاری، س؛ محمدی، س؛ بهاری، ج؛ بذله، م. (1397). ارزیابی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند در بین مشتریان پوشاک ورزشی (مطالعه موردی : برند علی دایی). جغرافیا و روابط انسانی، 1(1)، 218-236.
- کشکر، س؛ غفوری، ف؛ آرامون، س. (1395). تعیین ویژگیهای برند انسانی ملی در ورزش و میزان مقبولیت اجتماعی آن در بازاریابی محصولات ایرانی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 6(11)، 91- 104.
- Behnam, M., Seyedameri, M.H., Fasih, N., & Khorrami, L (2014). "The effect of brand equity on behavioral intentions of customers of sport products", Sport Management & Kinematic Behavior, 19,179-186.
- Benito, J. M., & Sanchis, J. A. (2014). Training strategic thinking: Experimental evidence. Journal of Business Research, 67(5), 785-789.
- Carlson, B. D., Donavan, D. T. (2013). “Human brands in sport: Athlete brand personality and identification”. Journal of Sport Management, 27(3), 193-206.
- Keller, K. L (2008). "Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity, Three edition", Pearson Higher Ed USA.
- Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing management. New Jersey: Prentice Hall.
- Niculescu, A., Dumitriu, D., Purdescu, C., & Popescu, M. A. M. (2019). Enhancing brand value of modern organizations through digital marketing tools and techniques: A study on top ten romanian companies. TEM Journal, 171-181.
- Pagani, M., & Otto, P. (2013). Integrating strategic thinking and simulation in marketing strategy: Seeing the whole system. Journal of Business Research, 66(9), 1.5858-865.
- Pourshafiei, M., Hosseini, E., Doosti, M., & Alizadeh, F (2016). "The evaluation of the marketing of premier football league of Mazandaran", Sport Management & Kinematic Behavior Journal, 23, 251-268.
- Simonsson, E. (2012). "How can brand equity serve as a platform for brand extension? case study salomon". B.A Thesis, School of Business, Economics & Law, University of Gothenburg, Sweden. 45-47.
- Suckow, C (2009). "Literature review on brand equity in professional team sport: a german perspective on ice hockey", International Journal of sport management and marketing, 5, 211-225.
- Tsuji, Y (2007). "Brand awareness of virtual advertising in sport", Dissertation Abstracts International, 68, 13-16.
- Usakli, A., Baloglu, S. (2011). "Brand personality of tourist destinations: An application of self-congruity theory". Tourism Management, 32, 114-127.
- Verriet, J. (2019). Football clubs, city images and cultural differentiation: Identifying with rivalling Vitesse Arnhem and NEC Nijmegen. Urban History, 46(2), 266-287.
- Walsh, P., Lee, S. (2012). "Development of brand extension decisionmaking model for professional sport teams". Sport Marketing Quarterly, 21, 232- 242.
- Yang, D., Sonmez, M. M., Li, Q., & Duan, Y. (2015). The power of triple contexts on customer-based brand performance-a comparative study of baidu and google from chinese Netizens’ perspective. International Business Review, 24(1), 159- 168.
_||_
References
- Behnam, M., Seyedameri, M.H., Fasih, N., & Khorrami, L (2014). "The effect of brand equity on behavioral intentions of customers of sport products", Sport Management & Kinematic Behavior, 19,179-186.
- Benito, J. M., & Sanchis, J. A. (2014). Training strategic thinking: Experimental evidence. Journal of Business Research, 67(5), 785-789.
- Carlson, B. D., Donavan, D. T. (2013). “Human brands in sport: Athlete brand personality and identification”. Journal of Sport Management, 27(3), 193-206.
- Karroubi, M.; Bahari, S; Mohammadi, S.; Bahari, J.; Bazleh, M. (2019). Evaluation of factors affecting brand equity among sportswear customers (Case study: Ali Daei brand). Geography and Human Relations, 1 (1), 218-236.
- Kashker, S.; Ghafori, F; Aramon, S. (1395). Determining the characteristics of a national human brand in sports and its social acceptance in the marketing of Iranian products. Research in Sports Management and Motor Behavior, 6 (11), 91- 104.
- Keller, K. L (2008). "Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity, Three edition", Pearson Higher Ed USA.
- Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing management. New Jersey: Prentice Hall.
- Niculescu, A., Dumitriu, D., Purdescu, C., & Popescu, M. A. M. (2019). Enhancing brand value of modern organizations through digital marketing tools and techniques: A study on top ten romanian companies. TEM Journal, 171-181.
- Pagani, M., & Otto, P. (2013). Integrating strategic thinking and simulation in marketing strategy: Seeing the whole system. Journal of Business Research, 66(9), 1.5858-865.
- Pourshafiei, M., Hosseini, E., Doosti, M., & Alizadeh, F (2016). "The evaluation of the marketing of premier football league of Mazandaran", Sport Management & Kinematic Behavior Journal, 23, 251-268.
- Sadeghi, S; Mansoori, H. (2019). Develop a model of brand equity dimensions based on the components of sportswear consumer behavior. Sports Management and Development, 7 (2), 37-51.
- Seyed Javadin, A.; Amini,S. R.; Amini, Z. (2009). Assessing the impact of the brand on the loyalty of industrial customers. Business Management Perspectives, 3 (36), pp. 57-73.
- Simonsson, E. (2012). "How can brand equity serve as a platform for brand extension? case study salomon". B.A Thesis, School of Business, Economics & Law, University of Gothenburg, Sweden. 45-47
-Sultan Hosseini, M.; Nasr Isfahani, d; Young, V; Salimi, M. (2009). Determining the relative share of brand loyalty in brand association among Iranian Premier League fans. Journal of Sports Management, 9 (3), pp. 37-49.
- Suckow, C (2009). "Literature review on brand equity in professional team sport: a german perspective on ice hockey", International Journal of sport management and marketing, 5, 211-225.
- Tsuji, Y (2007). "Brand awareness of virtual advertising in sport", Dissertation Abstracts International, 68, 13-16.
- Usakli, A., Baloglu, S. (2011). "Brand personality of tourist destinations: An application of self-congruity theory". Tourism Management, 32, 114-127.
- Verriet, J. (2019). Football clubs, city images and cultural differentiation: Identifying with rivalling Vitesse Arnhem and NEC Nijmegen. Urban History, 46(2), 266-287.
- Walsh, P., Lee, S. (2012). "Development of brand extension decision making model for professional sport teams". Sport Marketing Quarterly, 21, 232- 242.
- Yang, D., Sonmez, M. M., Li, Q., & Duan, Y. (2015). The power of triple contexts on customer-based brand performance-a comparative study of baidu and google from chinese Netizens’ perspect Iran, 15 (4), pp. 144 - 177.