شناسایی و تبیین پیشایندهای کارآفرینی در صنعت ورزش با رویکرد کارآفرینی سبز
محورهای موضوعی : علوم ورزشرستم کدخدایی 1 , کاظم چراغ بیرجندی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی، واحد بیرجند، دانشگاه ازاد اسلامی، بیرجند، ایران.
2 - استادیار مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، گروه تربیت بدنی
کلید واژه: ", صنعت ورزش", , ", کارآفرینی", , ", کارآفرینی سبز", ,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین پیشایندهای کارآفرینی در صنعت ورزش با رویکرد کارآفرینی سبزبود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی بوده و برای طراحی الگو از تحلیل تم و برای جمع آوری داده ها از مصاحبه اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری کارآفرینان ورزشی تشکیل می دهد. با توجه به اهمیت موضوع پژوهش از نمونه گیری زنجیره ای (گلوله برفی) استفاده شده است و تعداد نمونه برای مصاحبه از 12 نفر تشکیل شده است. نتایج نشان داد مهمترین پیشایندهای کارآفرینی سبز در صنعت ورزش عبارت اند از : عوامل بازاریابی، عوامل آموزشی و دانش، عوامل حمایتی و پشتیبانی، عوامل فردی، عوامل اجتماعی و جامعه شناختی، عوامل اقتصادی، عوامل زیرساختی و عوامل مقررات و نظارتی. لذا با توجه به نتایج پیشنهاد می شود برای رشد کارآفرینی سبز در صنعت ورزش کارآفرینان ورزشی تلاش نمایند که این حوزه جدید را به جامعه معرفی کنند و یادآور شوند که مصرف محصولات از این طیف علاوه بر حفظ محیط زیست باعث توسعه پایدار در اقتصاد هر کشور می شود.
The purpose of this study was to identify and explain the Prerequisites of entrepreneurship in the sports industry with a green entrepreneurship approach. The approach of the present study is qualitative and theme analysis has been used to design the model and exploratory interview has been used to collect data. The statistical population consists of sports entrepreneurs. Due to the importance of the research topic, sampling of chains (snowballs) has been used and the number of samples for interviews is 12. The results showed that the most important green entrepreneurship in the sports industry are: marketing factors, educational factors and Knowledge, support factors, individual factors, social and sociological factors, economic factors, infrastructure factors and regulatory and regulatory factors, so according to the results, it is suggested that sports entrepreneurs try to grow green entrepreneurship in the sports industry. To introduce to the community and remind that the consumption of products from this range, in addition to preserving the environment, will lead to sustainable development in the economy of each country.