مطالعه عوامل انگیزشی موثر بر استفاده از شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان تربیتبدنی
محورهای موضوعی : علوم ورزشحمیدرضا قزلسفلو 1 , ناصر بای 2 , سارا حاجی انزهایی 3
1 - هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه گنبد کاووس،گرگان،ایران
2 - گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
3 - استادیار، مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: استفادههای آموزشی, تفریح و سرگرمی, تعاملات اجتماعی, شبکههای اجتماعی, یادگیری.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، مطالعه عوامل انگیزشی موثر بر استفاده از شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان تربیتبدنی بود. پژوهش حاضر، توصیفی– پیمایشی است که به صورت میدانی انجام شده است و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان رشته تربیتبدنی دانشگاههای استان گلستان بود که 384 دانشجو به شیوه انتخاب تصادفی خوشهای به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای استفاده از شبکههای اجتماعی بارکر و همکاران (2013) و عوامل انگیزشی در استفاده از شبکههای اجتماعی گونزالس سانمامد و همکاران (2017) استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط 8 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تأیید گردید و ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0=α و 81/0=α محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در همین راستا، نرمافزارهای اسپیاساس و پیالاس استفاده گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که وقت گذرانی، تفریح و سرگرمی، تعاملات اجتماعی و استفادههای آموزشی چهار عاملی انگیزشی اثرگذار در استفاده از شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان تربیتبدنی بودند. اثر دو عامل انگیزشی اشتراکگذاری دانش و یادگیری بر استفاده دانشجویان تربیتبدنی از شبکههای اجتماعی معنیدار نبود. با توجه به افزایش تعداد شبکههای اجتماعی و همچنین میزان استفاده از آنها در بین دانشجویان، برنامهریزی مناسب برای استفاده از این شبکهها جهت دستیابی به اهداف آموزشی در دانشگاهها پیشنهاد میگردد.
The purpose of present research was to study of motivational factors affecting on use of social networking by physical education students. The research method is descriptive correlational type and population of present study consisted of all physical education students in the Golestan province, which 384 students were selected as sample size by cluster sampling method. For collecting research data, Barker et al (2013) using of social networks questionnaire, and Gonzalez Sanmamed et al (2017) motivational factors in using social networks questionnaire were used. Validity of the questionnaires was verified by 8 masters of sport management and internal consistency of questionnaires by using Cronbach's alpha was determined respectively 0.84 and 0.81. Descriptive and inferential statistics methods were used for data analysis. In this regard, SPSS and PLS software were used. The results of study showed that time spent, recreation and entertainment, social interaction and educational usages were four motivational factors affecting the use of social networks by physical education students. The effect of two motivational factors of knowledge sharing and learning on the use of social networks by physical education students was not significant. According to the increasing number of social networks and their usage among students, proper planning for using these networks to achieve educational goals at universities is recommended.