طراحی مدل توسعه پایدار مشارکت ورزش دانش آموزی ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشمهدی نصیری خوزانی 1 , شهرام عروف زاد 2 , محمد علی نادی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی ورزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی،گرایش مدیریت برنامه ریزی،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،اصفهان،ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی،واحداصفهان،(خوراسگان)،اصفهان،ایران
کلید واژه: توسعه پایدار, مشارکت, منابع, هم افزایی, ورزش دانش آموزی,
چکیده مقاله :
هدف از اجرای پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه پایدار مشارکت ورزش دانش آموزی ایران بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد بود که یک روش پژوهشی استقرایی و اکتشافی است. قلمروی پژوهش تحقیق شامل کارشناسان و ذینفعان محیط نزدیک و دور حوزه ورزش دانش آموزی بود. از روش نمونهگیری، گلوله برفی مبتنی بر رویکرد نظری استفاده شد و تا رسیدن مقولهها به اشباع نظری ادامه یافت و تعداد 20 مصاحبۀ نیمه ساختار مند و اکتشافی انجام گرفت. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا، بررسی شد. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحله کدگذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی به مفاهیم مجزا تفکیک شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که فرایند کد گذاری در چارچوب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی شامل: عوامل زمینهای مانند بسترسازی زیر ساختهای سخت افزاری، نرم افزاری و نیروی انسانی متخصص، شرایط علّی مانند ایجاد نگرش ورزش خواهی و نوع دوستی در بین دانش آموزان، پدیده مرکزی به مؤلفههایی از جمله توسعه کل نظام ورزش با ورزش تربیتی، عوامل مداخلهگر مانند وجود موازیکاری در سازمانهای ورزشی و راهبردهایی همچون اصلاح و تسهیل قوانین و مقررات جذب حامیان مالی و خیرین و پیامدهایی مانند رسیدن به عزت و اقتدار ملی شناسایی و استخراج گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که هم افزایی و مشارکت خانوادهها، سازمانها و نهادها، باعث پویایی دانش آموزان و نشاط اجتماعی میشود و بستر را برای تأمین منابع مالی و توسعه زیر ساختی حوزه ورزش دانشآموزی فراهم مینماید.
The aim of this study was to develop the sustainable development model of student sport participation in Iran. The research method was qualitative using grounded theory that is an inductive and exploratory research method. The research domain included experts and beneficiaries of the near and far environments of student sport. The sampling method was snowball based on the theoretical approach and continued until theoretical saturation. 20 semi-structured and exploratory interviews were conducted. The members investigated the validity of the findings by matching methods. The results of data analysis were divided into separate concepts during three levels of open coding, axial coding, and selective coding. The findings showed that the coding process within the 6 dimensions of the paradigm model including contextual factors such as laying the groundwork for software, hardware and specialist human force infrastructure, causal conditions such as creating an attitude of sportsmanship and altruism among students, central phenomenon components such as development of the whole system of sport with educational sport, intervening factors such as the parallelism of sport organizations and strategies such as the revision and facilitation of laws and regulations on the attraction of financial sponsors and charities and consequences such as achieving national dignity and authority was identified and extracted. The results showed that the synergy and participation of families, organizations and institutions enhance student dynamism and social vitality and lay the groundwork for the development of financial sources and infrastructure of student sport.
_||_