ارائه الگویی از فرهنگ سازمانی مطلوب سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران
محورهای موضوعی : مطالعات میان فرهنگیعباس قربانی فومشی 1 , عباس علی قیومی 2
1 - دکتری رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، ، واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
2 - دانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد تهران شمالدانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, مدل فازی, سازمان فرهنگی هنری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و عوامل تاثیرگذار بر ارتقای فرهنگ سازمانی (سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از لحاظ ابزار کمی بوده است. جامعه آماری در بخش کارکنان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برابر با 4000 نفر و حجم نمونه آماری 350 نفر و در بخش دوم کارشناسان حوزه مدیریت با حجم نمونه 15 نفر جهت پاسخگویی به دو پرسشنامه کارشناسی محقق ساخته بود. یافتهها بر اساس سه مدل تحلیل عاملی، ای اچ پی فازی و دیمتل فازی جهت بررسی وجوه مختلف اهمیت شاخص های فرهنگ سازمانی گزارش شد. تحلیل عاملی نشان دارد که هشت عامل ترکیبی در شکلدهی به فرهنگ سازمانی دخیل هستند (ترکیب 56 گویه). با استفاده از روش ای اچ پی فازی، پنج مورد به عنوان شاخص های دارای بالاترین رتبه وارد ماتریس دیمتل فازی گردید. نتایج نشان دهنده تاثیر شاخص خطرپذیری بر دیگر شاخص ها (خلاقیت و نوآوری، تاثیر نتایج تصمیمات بر کارکنان، توجه به تیم و جاهطلبی و تهورطلبی) بود. در نتیجه،، بر اساس متغیرهای موردمطالعه در پژوهش حاضر و با توجه به نقش مهم شاخص ریسک - خطرپذیری در ارتقای سایر اجزای فرهنگ سازمانی، ترسیم فضایی شاخصمحور در سازمان مبتنی بر عوامل فرهنگی پیشنهاد می گردد.
The aim of this study was to identify the dimensions and factors affecting the promotion of organizational culture (Cultural and Artistic Organization of Tehran Municipality. The method used in this study was descriptive-analytical and quantitative in terms of analysis tools. The statistical population and sample size include two sections of the staff of Tehran Municipality Cultural and Art Organization (population 4000 and sample size equal to 350 people) and management experts (sample of 15 cases). Three models of factor analysis, fuzzy AHP and fuzzy dimtel have been used to investigate different aspects of the importance of organizational culture indicators. Factor analysis shows that 8 combination factors are involved in shaping the organizational culture (combination of 56 items). Then, using the fuzzy HP method, 5 items were entered into the fuzzy demitel matrix as indicators with the highest rank. The results showed the main effect of risk index on other indicators (creativity and innovation, risk, the effect of decision results on employees, team attention and ambition and daring). As a result, based on identifying the variables studied in the present study and considering the important role of risk index in promoting other components of organizational culture, it is proposed to draw an index-based climate in the organization based on cultural factors.
ابزری، مهدی و دلوی، محمدرضا (1388)، نیل به تعالی (سرآمدی) از طریق تقویت فرهنگسازمانی، جامعهشناسی کاربردی، 20 (33)، 196- 171.
ایمانی، معصومه (1397)، ارتباط فرهنگ سازمانی با میزان خلاقیت مدیران و روسای هیئت های ورزشی ادارات ورزش و جوانان استان همدان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، استان تهران.
بزمی، محسن، حقیقتیان، مهدی و انصاری، جواد (1397)، ارزیابی جامعهشناختی بیگانگی شغلی و تأثیرات آن بر فرهنگسازمانی در سازمانهای آموزشی (مورد مطالعه: کارکنان ادارات آموزش و پرورش مشهد)، جامعهشناسی کاربردی، 25 (2)، 1-14.
حمزه، حبیب و حمزه، محمدباقر (1395)، تاثیر فرهنگسازمانی در سازمانهای رسانهای. پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
رستمی، ولی (1388)، نظارت مالی بر مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، مطالعات حقوق خصوصی، 39 (4)، 20-1.
زارع، احمد، ابراهیمی، محمد، سنجقی، مهدی و رمضان، محسن (1396)، مدیریت فرهنگسازمانی: ارائه یک چارچوب منسجم کیفی، کمی بهعنوان راهنمای طراحی الگوی فرهنگسازمانی، مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 5 (2)، 20-1.
شایانی، آزیتا (1397)، نقش واسطه ای فرهنگ سازمانی در ارتباط با اشتیاق شغلی و سلامت عمومی پرستاران زن بیمارستان شوشتری شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
شریف زاده، فتاح، رضایی منش، بهروز و عزتی، امیرحسن (1396)، عوامل مؤثر بر نهادینهسازی فرهنگسازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 28 (92)، 163– 135.
عبدالمنافی، سعید و نساجی کامرانی، میلاد (1393)، طراحی الگوی فرهنگسازمانی بکار برنده و ایجادکننده دانش، تحقیقات بازاریابی نوین، 4 (3)، 20-6.
کاظمی، رضا، سیفی، لیلا و عسگری، علی (1397)، شناسایی شاخصهای فرهنگسازمانی کارآفرینانه، ساخت و اعتباریابی ابزار اندازهگیری آن در نهاد کتابخانههای عمومی کشور، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۲۴ (۲)، ۲۳۵-۲۶۳
وحیدزاده، حامد (1397)، بررسی رابطهی بین فرهنگ سازمانی و ابعاد کارآفرینی سازمانی براساس مدل هافاستد (مورد مطالعه کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط در سطح استان ایلام سال 1397)، پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی باختر ایلام.
Belias, D., Velissariou, E., Koustelios, A., Varsanis, K., Kyriakou, D., & Sdrolias, L. (2017). The role of organizational culture in the Greek higher tourism quality. In Strategic innovative marketing (pp. 65-70). Springer, Cham.
Deal, T. E., & Kennedy, A. A. (1982). Corporate cultures. Reading, MA: Addison-Wesley.
Deal, T. E., & Kennedy, A. A. (1999). The new corporate cultures. New York: Perseus.
Ekasari, P. A., Noermijati, N., & Dewanto, A. (2020). Organizational culture: A key factor to improve nurse performance. Enfermería Clínica, 30, 118-122.
Hardcopf, R., Liu, G., & Shah, R. (2021). Lean production and operational performance: The influence of organizational culture. International Journal of Production Economics, 235, 108060.
Harris, S. G. (1990). Organizational culture and individual sensemaking: A schema-based perspective. Organization science, 5 (3), 309-321.
Harrison, R. (1972). Understanding your organization’s character’Harvard Business Review May-June.
Henderson, R. M., & Clark, K. B. (1990). Architectural innovation: The reconfiguration of existing. Administrative science quarterly, 35(1), 9-30.
Hofstede, G. (2001). Culture's consequences: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations. Sage publications.
Hofstede, G., Neuijen, B., Ohayv, D. D., & Sanders, G. (1990). Measuring organizational cultures: A qualitative and quantitative study across twenty cases. Administrative science quarterly, 286-316.
Homans, G. C. (1945). The Human Group (New York 1950). HomansThe Human Group1950.
Keyton, J. (2005). Communication and organizational culture: A key to understanding work experiences. Sage.
Knein, E., Greven, A., Bendig, D., & Brettel, M. (2020). Culture and cross-functional coopetition: The interplay of organizational and national culture. Journal of International Management, 26(2), 100731. doi:https://doi.org/10.1016/j.intman.2019.100731
Lim, B. (1995). Examining the organizational culture and organizational performance link. Leadership & Organization Development Journal, 16(5), 16-21.
Liu, X., Wen, J., Zhang, L., & Chen, Y. (2021). Does organizational collectivist culture breed self-sacrificial leadership? Testing a moderated mediation model. International Journal of Hospitality Management, 94, 102862. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102862
O'Reilly, C. A., & Chatman, J. A. (1996). Culture as social control: Corporations, cults, and commitment.
Packard, D. (1995). The HP way. New York: HarperCollins
Pfister, J., & Hartmann, F. (2011). Managing organizational culture for effective internal control: From practice to theory. The Accounting Review, 86(2), 738-741.
Ritti, R. R., & Funkhouser, G. R. (1977). The ropes to skip and the ropes to know. Columbus, OH: Grid.
Rostain, M. (2021). The impact of organizational culture on entrepreneurial orientation: A meta-analysis. Journal of Business Venturing Insights, 15, 00234.
Schein, E. (2004). H. Organizational culture and leadership. San Francisco, CA: Jossey.
Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership. John Wiley & Sons. 2, 1-10.
Schultz, M. (1995). On studying organizational cultures. New York: Walter de Gruyter
Thomaidou Pavlidou, C., & Efstathiades, A. (2021). The effects of internal marketing strategies on the organizational culture of secondary public schools. Evaluation and Program Planning, 84, 101894. 1-12.
Trice, H. M., & Beyer, J. M. (1993). The cultures of work organizations. Prentice-Hall, Inc.
Weick, K. E. (1995). Sensemaking in organizations Sage, 3, 1-10.
Wilkins, A. L. (2000). Developing corporate character. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Yusof, H. S. M., Said, N. S. M., & Ali, S. R. O. (2016). A study of organizational culture and employee motivation in private sector company. Journal of Applied Environment and Biology Sciences, 6(3S), 50-54.
Zerwas, D. (2014). Organizational culture and absorptive capacity: the meaning for SMEs. Springer Science & Business Media.
_||_