بررسی نیاز سنجی فرهنگی دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران
محورهای موضوعی : مطالعات میان فرهنگیالهه متوسلی 1 , مهدی نوروزی 2 , زهراسادات حسینی 3
1 - دانشیار گروه پزشکی مولکولی، دانشکده فناوریهای نوین، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2 - دانشیار، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران،ایران.
3 - دکتری زبانشناسی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
کلید واژه: فرهنگ, نیازسنجی, الگوهای ارزشی, نیاز سنجشی فرهنگی و برنامه ریزی فرهنگی,
چکیده مقاله :
سنجش و بررسی نیازهای فرهنگی گامی اساسی در جهت برنامه ریزی توسعۀ فرهنگی، تحقق عدالت و بهبود روابط اجتماعی به شمار می آید. از این رو، با توجه به اهمیت گام برداشتن و برنامه ریزی جهت گسترش فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی در دانشجویان بین الملل، شناسایی اولویت های فرهنگی دانشجویان بین الملل در برنامه ریزی فرهنگی مناسب حائز اهمیت است. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی اولویت ها و نیازهای فرهنگی دانشجویان بین الملل می پردازد. بدین منظور130 دانشجوی بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسشنامه محقق ساخته (پایایی874/0)، متشکل از چهار بخش (بررسی ابزارهای مورد نیاز جهت آشنایی بهتر با فرهنگ ایرانی - اسلامی، نیازهای دانشجویان غیرایرانی در بدو ورد به ایران، نیازهای فرهنگی پس از ورود به ایران و علاقه مندی در دوره های فرهنگی) و 65 گویه پاسخ دادند. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار اس.پی. اس تحلیل شد. جهت بررسی اولویت های فرهنگی در بخش ابزار از آزمون دو جمله ای، در بخش های نیازها در بدو ورود به ایران، نیازهای فرهنگی پس از ورود و علاقه مندی شرکت در دوره های آموزشی از آزمون کای دو، استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که "بازدید از مراکز فرهنگی" دارای بالاترین فراوانی انتخاب به عنوان ابزاری بهتر برای آشنایی با فرهنگ ایرانی بوده است، بالاترین نیاز در بدو ورد به ایران"آشنایی با دانشگاه و امکانات آن"بوده است. همچنین "زبان فارسی " اولین اولویت نیاز فرهنگی دانشجویان غیر ایرانی است و نیز بالاترین شاخصهای علاقه مندی به شرکت در دوره های آموزشی را نشان می دهد.
Assessing cultural needs is an essential step towards planning cultural development, achieving justice, and improving social relationships of an institution. Therefore, considering the importance of taking steps to extend the rich Iranian-Islamic culture to international students, it is important to identify the cultural priorities of international students for appropriate cultural planning.The present study examines the cultural priorities and needs of international students to gain a better understanding of how international student can acclimatize to Iranian-Islamic culture, while embarking on their studies. For this purpose, 130 international students of Tehran University of Medical Sciences used a researcher-made questionnaire (reliability 0.874). The questionnaire consisted of 65 items and was categorized into four major sections including review of tools needed to better understand Iranian-Islamic culture, the needs of international students upon arrival to Iran, the cultural needs after entry into Iran and international student’s interest in cultural related courses. In order to examine the cultural priorities in the various sections, a binomial test was used. In the sections on needs upon arrival in Iran, cultural needs after arrival and interest in participating in training courses, the chi-square test was used. The data was analyzed using SPSS software. The results showed that "visiting cultural centers" had the highest frequency of selection as a better tool to get acquainted with Iranian culture. The highest need in Iran at the upon arrival was "familiarity with the university and its facilities". Moreover, studying Persian language was the first priority of the cultural needs of international students and also showed the highest indicators of interest in participating in training courses.
احمدی، سید علی و افشانی، علیرضا (1388)، نیازهای فرهنگی دانشجویان، پژوهشنامه بررسی مسائل فرهنگی (1)، 46، 64-33
بابایی، محمود (1378)، نیازسنجی اطلاعات، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، تهران.
باقری، حسین و حاجیزاده، محمدرضا (1395)، بررسی نیازسنجی فرهنگی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شرق مازندران، سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربتی و سبک زندگی، تربتحیدریه، دانشگاه تربتحیدریه، 463-452
بکری زاده (1388)، بررسی و ارزیابی نیازهای فرهنگی دانشجویان مراکز آموزش عالی ایلام، مطالعه موردی دانشگاههای ایلام، فرهنگ ایلام، 25 و 24، 159-138
رجالی، مهری، مستأجران، مهناز، معمار زاده، زهرا و عزیزی، ناهید (1389)، فعالیتهای فرهنگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله تحقیقات نظام سلامت، ۶ (1)، 56-50
روشه، گی (1376)، جامعهشناسی تالکوت پارسونز، ترجمهی عبدالحسین نیک گهر، تهران، انتشارات تبیان.
رون، مهسا (1395)، بررسی و شناسایی نیازهای فرهنگی و آموزشی دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 95-94، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه.
زارعی محمودآبادی، یاسر و دقانی فیروزآبادی، صفیه (1396)، شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی میبد بر اساس مدل تاپسیس فازی، یازدهمین کنگرۀ ملی پیشگامان پیشرفت.
شولتز، دوان (1378)، نظریه شخصیت، یوسف کریمی، تهران، ارسباران، چاپ اول.
فتحی واجارگاه، (1381)، نیازسنجی پژوهشی، مسئلهیابی پژوهشی و اولویتبندی طرحهای تحقیقاتی، تهران، نشر آئیژ.
قربانی، مریم و قمری، الهه (1381)، نیازسنجی جوانان شهر کرج، باراهنمایی محمدصادق فربد، ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج.
عباسپور، عباس (1393)، در جستجوی شناسایی نیازهای فرهنگی نسل جوان و ارائۀ الگوی انطباقی، فصلنامه روانشناسی تربیتی،10 (33)، 197- 169.
عباس زادگان، سید محمد و ترکزاده، جعفر (1379)، نیازسنجی آموزشی در سازمانها، تهران، شرکت سهامی انتشار.
عرب هاشمی، ملیحه؛ صباغ حسنزاده، طلعت؛ سیدی، محبوبه و صباغ حسنزاده، آسیه (1392)، نیازسنجی فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شمال خراسان، چهارمین همایش ملی نقش و جایگاه مؤسسات فرهنگی و هنری در توسعۀ فرهنگی کشور، اصفهان، انجمن مؤسسات فرهنگی و هنری استان اصفهان.
عصاره، علیرضا؛ حسینی بیدخت، محسن و محمدی، ندا (1390، الف)، نیازسنجی فرهنگی- اجتماعی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی ایران، ۴(۱)، ۱۱۳-۱۳۰.
عصاره، علیرضا؛ سراج خرامی، ناصر؛ برومندنسب، مسعود و حزین، نسیم (1390ب)، شناسایی نیازهای فرهنگی آموزشی و پژوهشی دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، مجله یافتههای نو در روانشناسی، 7 (21)، 64-47
کافمن، راجر و هرمن، جری (1374)، برنامهریزی استراتژیک در نظام آموزشی، ترجمهی فریده مشایخ، تهران، انتشارات مدرسه.
کفعمی، روحالله (1395)، نیازسنجی فرهنگی دانشجویان پسر ساکن خوابگاه دانشگاه اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
میرزا بیگی، محمد (1379)، نیازسنجی آموزشی برنامه های آموزش خانواده برای اولیاء دانش آموزان ناحیه یک تبریز، آموزش و ارزشیابی سال هفتم تابستان ۱۳۹۳، شماره ۲۶.
- نیازی، محسن و گنجی، محمد (1392)، نیازسنجی فرهنگی و اولویتبندی الگویی در میان شهروندان کاشانی، نشریه مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، ۲(۱)، ۳۷-۷۰.
هاشمی، شهناز، سلطانی فر، محمد، ابراهیمی، شهروز و جلیل زاده، هاتف (1393)، بررسی تطبیقی نیازهای فرهنگی دانشجویان برگزیده دانشگاه جامع علمی- کاربردی با دانشجویان برگزیده دانشگاههای سراسری، فصلنامه علمی مطالعات میان فرهنگی، 9(21), 99-122.
Balcik, B. (2017), Site selection and vehicle routing for post-disaster rapid needs assessment. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 101, 30-58
Bartram, B. (2007), The sociocultural needs of international students in higher education: A comparison of staff and student views. Journal of Studies in International Education, 11(2), 205-214
Brown, L. (2008), The incidence of study-related stress in international students in the initial stage of the international sojourn. Journal of Studies in International Education, 12, 5-28
Chakir, I (2006), “Developing Cultural Awareness in Foreign Language Teaching” Retrieved from http://tojde.anadolu.edu.tr/tojde23/pdf/article-12.pdf on 2009/06/06
Chang, S. N., Yeung, Y. Y., & Cheng, M. H. (2007), Ninth graders’ learning interests, life experiences and attitudes towards science & technology. Journal of science Education and technology, 11(5), 442-452
Edwards, V., & Ran, A. (2006), Meeting the needs of Chinese students in British Higher Education. Reading: University of Reading
Frost. A. (2002), Cultural needs and assessment study, Kiama Municipality New South Wales
Ferencova, M., & Lizakova, L. (2014). Management of healthcare facilities and meeting cultural needs of clients. Kontakt, 16(2): 102-107
Frost.A.(2002), Cultural needs and assessment study, Kiama Municipality New South Wales
Gambrel, P.A., & Cianci, R. (2003), Maslow’s hierarchy of needs: does it apply in a collectivist culture? Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 8, 143-161
Groeneveld, I. F., Arwert, H. J., Goossens, P. H., & Vlieland, T. P. M. V. (2018). The longer-term unmet needs after stroke questionnaire: Crosscultural adaptation, reliability, and concurrent validity in a Dutch population. Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases, 27(1), 267-275
Lee, K. W. (2004), A comparative analysis of foreign student needs in Taiwan. 玄奘人文學報, (2), 19-44
Newsome, L. K., & Cooper, P. (2016), International Students’ Cultural and Social Experiences in a British University:“Such a hard life [it] is here”. Journal of International Students, 6(1), 195-215
elletier, C. (2003), The experiences of international students in UK higher education— A review of unpublished research. Retrieved June 1, 2005, from http:// www.ukcosa.org.uk/images/ioereport.doc
Tarry, E. (2011), Is West really best? Social and cultural tensions international students experience having studied at British universities. Journal of Further and Higher Education, 35, 69-87
Sherry, M., Thomas, P., & Chui, W. H. (2010), International students: avulnerable student population. ---Higher Education, 60, 33-46 Silverman, D. (2006). Interpreting Qualitative Data (3rd ed.).London: Sage Publications
Sheldon, K. M., & Bettencourt, B. A. (2002), Psychological need‐satisfaction and subjective well‐being within social groups. British Journal of Social Psychology, 41(1), 25-38
Shin, H., Lee, S. J., Lee, Y., & Shon, S. (2019), Community health needs assessment for a child health promotion program in Kyrgyzstan.Evaluation and Program Planning, 74, 1-9
Soriano, F. I. (2012). Conducting needs assessments: A multidisciplinary approach (Vol. 61). Sage
Sovic, S. (2008). Coping with stress: the perspective of international
students. Art, Design & Communication in Higher Education, 6 ،145-158
Weidman, J. C., Twale, D. J., & Stein, E. L. (2001), Socialization of Graduate and Professional Students in Higher Education: A Perilous Passage? ASHE-ERIC Higher Education Report, Volume 21, Number 3. Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. Jossey-Bass, Publishers, Inc., 350 Sansome Street, San Francisco, CA 74104-1342
Zwierzchowska, I., Hof, A., Ioja. I., Mueller, C., Ponizy, L., & et al. (2018), Multiscale assessment of cultural ecosystem services of parks in Central European cities. Urban Forestry & Urban Greening, 30, 84-97
_||_