طراحی و تبیین شاخصهای الگوی برتری در سرآمدی مدیریت دانش استراتژیک
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیمحمدرضا حمیدی زاده 1 , ایرج سلطانی 2 , مریم قلی زاده 3
1 - استاد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
2 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
3 - دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امروزه اغلب سازمانها به دنبال انتخاب و پیاده سازی شاخصهای سرآمدی جهت ارتقای سطح کیفی خدمات و محصولات خود و درنهایت خلق ارزش برای کلیه ذینفعان می باشند و شاخصهای سرآمدی را بهعنوان چارچوب عملیاتی در زمینه بهبود عملکرد سازمانها در نظر میگیرند. ازاینرو استقرار شاخصهای سرآمدی مدیریت دانش استراتژیک اجتنابناپذیر شده است. هدف این مقاله نیز تبیین شاخصهای سرآمدی مدیریت دانش استراتژیک است. بر همین اساس در این پژوهش علاوه بر مطالعه ادبیات پژوهش از فن دلفی فازی جهت پالایش و انتخاب شاخصهای مدیریت دانش استراتژیک بهره گرفتهشده است، ایده سنجی بهعملآمده در دو مرحله و با استفاده از رویکرد چنگ و لین مورد پالایش قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش را 30 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه تشکیل دادند. جهت بررسی و تحلیل در ابتدا 52 شاخص، برگرفته از ادبیات پژوهش و بررسی الگوهای سرآمدی انتخاب گردید که پس از پالایش نظرات خبرگان صنعت و دانشگاهی و با در نظر گرفتن پاسخ سؤالات باز در هر مرحله از فن دلفی فازی، 80 شاخص مورد تائید قرار گرفت. تا بدین وسیله به کمک شاخصهای استخراجشده مسیر سرآمدی برای سازمانها روشن گردد و بتوانند هر چه سریعتر به تحقق سرآمدی در سازمان نائل آیند.
Nowadays most organizations seek for excellence indicators to implement and gain promotion of quality level of services and products and ultimately, value creation for stakeholders. Hence, excellence indicators are considered as an operational framework in the context of improvement of organizations performance. The objective of this study is specifying the excellence indicators of strategic knowledge management. Thus having used the literature review, fuzzy Delphi approach has been applied to refine and select desired indicators of strategic knowledge management. The used methodology is consisted of four stages and has been refined by Cheng and Lin approach. The population of the study includes 30 industrial and academic experts. In order to analyze the indicators, the initial 52 indicators derived from literature review and five models of excellence model has been selected and by means of fuzzy Delphi method the experts’ ideas and open question in questionnaires has been refined. The result was 80 verified indicators. As a result, by using the indexes extracted, there will be an Excellence route for the organizations and can be achieved as soon as possible in the organization's achievements.
