طراحی الگوی راهبردی توانمندسازی سرمایههای انسانی (مطالعه موردی: صنایع کوچک استان کهگیلویه و بویر احمد)
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیغلامرضا تندپور 1 , رضا سپهوند 2 , حجت وحدتی 3 , محمود رضا اسماعیلی 4
1 - دلنشجوی دکتری گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری ،دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
3 - استادیار مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
4 - استادیار مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد ، ایران
کلید واژه: سرمایه انسانی, توانمند سازی, مدلسازی تفسیری - ساختاری, صنایع کوچک استان کهکییلویه و بویر احمد,
چکیده مقاله :
با ظهور اقتصاد دانش بنیان، سرمایه انسانی به عنوان مهمترین مزیت رقابتی پایدار و منحصر به فرد برای سازمانها در محیطهای متلاطم امروزی شناخته شده است، بنابراین، امروزه توجه به دانش و مهارت منابع انسانی و توانمندسازی این سرمایههای بیبدیل در سازمانها بسیار ضروری و غیرقابل انکار است. هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی راهبردی توانمندسازی سرمایههای انسانی با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری است. با بررسیهای صورت گرفته از مرور ادبیات پژوهش به روش تطبیقی، دو دسته عوامل توانمندسازی در صنایع کوچک استان کهگیلویه و بویر احمد مورد شناسایی قرار گرفت. در ادامه پس از مشخص شدن سطوح هر کدام از عوامل و همچنین با در نظر گرفتن ماتریس در دسترس پذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم گردید. نتایج نشان داد به ترتیب متغیرهای آموزش و بهسازی، تسهیم کارکنان در اطلاعات و دسترسی به اطلاعات، غنای شغلی، دسترسی به منابع و تجهیزات، نظارت و کنترل، بازخورد، تسهیلات رفاهی، جایگزینی هولوکراسی، مدیریت دانش، مدیریت حقوق و دستمزد، مدیریت مشارکتی، شفافسازی اهداف در حوزه عوامل ساختاری توانمندسازی مستقلترین و پرنفوذترین عوامل هستند.
With the advent of the knowledge-based economy, human capabilities are recognized as the most important and lasting competitive advantage for organizations in today's turbulent environments; Therefore, today the attention to the knowledge and skills of human resources and empower these irreplaceable assets in organizations is very necessary and undeniable. The purpose of this research is to design a strategic model for empowering human capital using an interpretive structural modeling technique in this regard. By reviewing the literature review of the comparative method, two categories of empowerment factors were identified in the small industries of the province, Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad. In the following, after determining the levels of each of the factors as well as considering the final availability matrix, the final model of the interpretive structure of the drawing is rounded. The results showed that training and improvement variables, employee sharing in information and access to information, occupational enrichment, access to resources and equipment, monitoring and control, feedback, welfare facilities, replacement of holacaracy, knowledge management, salary management, participatory management, clarifying goals in the field of structural factors empowerment are the most influential and influential factors.
جزئی، نسرین و رستمی، علی (1391). طراحی و توسعه مدل استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در سازمانهای دانش محور، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 1(3) ،23-54 .
حاتمی، سعید؛ سبحانی، یزدان؛ بیرامی ایگدر، جمالالدین (1394).تاثیر ساختار سازمانی بر توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان لرستان، فصلنامه مدیریت ورزشی، دوره 7، 533-546
حاجی لو، وحید؛ معمارزاده طهران، غلامرضا، البرزی، محمود (1397). «طراحی مدل اخلاق مدارانه توسعه منابع انسانی در سازمانهای دولتی»، پژوهشهای اخلاقی، شماره 33 ،37-60 .
رحیمی، ابراهیم، عباسی رستمی، نجیبه (1397). بررسی میزان اهمیت واولویتبندی عوامل موثر برتوانمندسازی کارگران، مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 1(3) ،195-212 .
رضایی، بهرام، نریمانی، علیرضا، رجبپور، مجید (1393). «طراحی الگوی توانمندسازی سرمایه های انسانی در نیروهای نظامی ج.ا.ایران»، فصلنامه راهبرد دفاعی، 12(4) ،95-117 .
موسوی، سید عبدالرحیم، مومنی، محمدرضا (1397).«عوامل موثر بر توانمند سازی آموزشگاه های درجه داری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه فردی»، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک .سال 16،شماره 72، 27-50
میرمحمدی، سیدمحمد، حسین پور، داود، قاسمی بنابری، حمیدرضا (1393).«عوامل کلیدی موفقیت توانمندسازی کارکنان»، فصلنامه علمی و پژوهشی مطالعات مدیریت (بهرهوری و تحول)، سال 25 شماره 83 .93-114
ناظمی، مهدی، علیزاده گلریزی، ابوالفضل، کوزهچیان، هاشم (1392). تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و ابعاد آن با توانمندسازی کارکنان در اداره کل استان خراسان رضوی، مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 5، شماره 18 .188- 175
Aboudi, H, Lotfi Zanganeh, M, & Kazemian, F (2015). The Relationship between Organizational Culture and Employee Empowerment, Journal of Human Resource Management Research, Imam Hossein University, 6 (1), 223-244.
Abtahi, S. H, Abbasi, S (2014). Empowerment and Delegation and Delegation, Foujan Publications, First Edition
Angelo, K & Mel Fugate, M (2016). Organizational Behavior: A Practical,Problem-Solving Approach. Published by McGraw-Hill Education.
Beheshtifar, M & Shahbazian, A (2019). Presenting an effective model of psychological empowerment of employees (Case study: Islamic Azad University, Tabriz Branch), Journal of Human Capital Empowerment, 2 (3), 211-223.
Bowen, D. E & Lawler. III, E. E (1992). The empowerment of service workers: what, why, how and When. American Sociological Review, (31): 31-9.
Brown, M. E (2016). Identifying and Evaluating Factors Affecting Employees' Psychological Empowerment and Its Relationship with Organizational Citizenship Behavior", Academy of Management Executive, 18: 69−81.
Çakar, N. D & Ertürk, A (2010). Comparing innovation capability of small and medium‐sized enterprises: examining the effects of organizational culture and empowerment. Journal of small business management, 48(3): 325-359
Carrol, A (2000). Teamwork vs Team talk: Let, s Get Real About Teamwork & Past the hype: team excellence. Interaction design Inc.
Catherine, C., Baum, T & Wong, A (2012). Relocating empowerment as a management concept for Asia. Journal of Business Research, 65(1): 36-41
Conger, J. A & Kanungo, R. N (1998). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of management review, 13(3): 471-482.
Deci, E. L. (2018). Explaining the Relationship between Employees' Psychological Empowerment with Organizational Maturity Capacity in Stockholm City Government Offices, Journal of Management Studies, 45(2): 402-424
Iranzadeh, S (2016), Identifying and Leveling the Relationships of Employee Empowerment Components Using the ISM Approach (Case Study: Tabriz Oil Refining Company), Journal of Human Resource Management in the Oil Industry, 7 ( 27) , 1-23.
Kang, Y. J., Lee, J. Y & Kim, H. W. (2017). A psychological empowerment approach to online knowledge sharing. Computers in Human Behavior, 74, 175-187.
Kazlauskaite, R., Buciuniene, I., & Turauskas, L. (2012). Organisational and psychological empowerment in the HRM‐performance linkage. Employee Relations.
Khan Alizadeh, R; Kurd Naeich, A; Fani, A. A; Meshbaki, A (2010), The Relationship between Empowerment and Organizational Learning (Case Study: Tarbiat Modares University)", Transformation Management Research Journal, Second Year, No. 30, 20-46.
Lalianopour, N; Dosti, N; Mohammadzadeh, A (2011), "The concept of empowerment and organizational commitment of employees under study of an insurance company, Jahan Insurance News, No. 163, 24-39.
Laverack, G. (2003). Building capable communities: experiences in a rural Fijian context". Health promotion international, 18(2): 99-106.
Lawson, K. (2006). Keys to Employee Empowerment. Article http ://wwwGrowing Greatness.com.
Mark, M., Kim, S. Y., & Fernandez, S. (2017). Employee empowerment and turnover intention in the US federal bureaucracy. The American Review of Public Administration, 47(1): 4-22.
Martínez, R. S., Castrillo, E. V., & Limiñana, A. R. (2017). Empowerment in university students with disabilities according to the type, functionality and stage of the disability is acquired. Revista Española de Discapacidad, 5(1): 63-75.
Morgeson, F.P. (2018). Designing a Model of Employee Psychological Empowerment Based on Organizational Entrepreneurship in Service Organizations in Toronto, European Management Journal, 25(3): 171-184.
Mumford, M.D., Zaccaro, S.J., Johnson, J.F., Diana, M., Gilbert, J.A., & Threlfall, K.V. (2017). Empowering frontline staff and perceived customer satisfaction in Portugal, Leadership Quarterly, 11 (1), 115-33
Nazari, Y; Ramazan, M; Sanjaqi, M. I; Ebrahimi, M (2016), Presenting a strategic model of employee empowerment in a technology-based defens organization, Journal of Management Improvement, Volume 10, 139-123
Parsamehr, M. R & Parsamehr, A (2016), The relationship between organizational creativity and job empowerment of employees of the Sports and Youth Organization of Sistan and Baluchestan Province, the second national conference on new achievements in physical education and sports, 1-9.
Robbins, T. L., Crino, M. D., & Fredendall, L. D. (2002). An integrative model of the empowerment process. Human resource management review, 12(3): 419-443
Roshandel Arbatani, T; Farhangi, A. A; Rabiee, A; Radfard, S (2017), Identifying Factors Affecting Human Resource Empowerment in Communication Organizations and Government Media, Government Management, 9 (3), 517-538
Rudsaz, H; Rashvand, Z; Hanafizadeh, M. R (2011), Identification and Classification of Policies, Strategies and Programs for Development and Small and Medium Industrial Challenges: A Case Study of Iran, Journal of Industrial Management Studies, Volume 9, Number 22: 190-167.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1): 68-78
Shafi'pour, S. F; Zare Zaidi, A; Matani, Me (2017), The role of managers' professional ethics in the success of organizations, Bimonthly of Applied Studies in Management and Development Sciences, 2, 5, 38-49.
Spreitzer, G. M. (1996). Social structural characteristics of psychological empowerment. Academy of management journal, 39(2): 483-504.
Strauss, Anselm; Corbin, Julien (2014), Principles of Qualitative Research Methodology; Basic Theory - Procedures and Methods. Translated by Buick Mohammadi. Tehran: Publication of the Institute of Humanities and Cultural Studies.
Thomas, K. W., & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15(4): 666-681.
Tubbs, S., and Moss, S. (2000). Human communication, Eighth Edition, McGraw-Hill.
Wallace, M., & Storm, J. (2003). Organizational Change in a Regional Local council". Australian Journal of Business & Social inquiry, 51-60.
Wei, F., Yuan, X., & Di, Y. (2010). Effects of transactional leadership, psychological empowerment and empowerment climate on creative performance of subordinates: A cross-level study. Frontiers of Literary Studies in China, 4(1): 29-46.
Wu, L. C., Ong, C. S., & Hsu, Y. W. (2008). Knowledge-based organization evaluation. Decision support systems, 45(3): 541-549
Yang, S. B., & Guy, M. E. (2011). The effectiveness of self-managed work teams in government organizations. Journal of Business and Psychology, 26(4): 531-541.
_||_