شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای چابکی استراتژیک در بانک ملی ایران
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیپرستو محمدکریمی 1 , میر علی سید نقوی 2 , عادل صلواتی 3
1 - دانشجوی دکترا، مدیریت دولتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
کلید واژه: چابکی استراتژیک, حساسیت استراتژیک, پاسخگویی استراتژیک, وضوح و روشنی چشمانداز, توانمندیهای جمعی,
چکیده مقاله :
موفقیت بانک ها در محیط رقابتی امروزی، مستلزم کسب آمادگی لازم برای مواجهه با آن بوده و چابکی استراتژیک در قالب سلاحی نوظهور به عنوان کلید موفقیت در این محیط شناخته شده است. نظر به اهمیت چابکی استراتژیک در بانک ها، هدف پژوهش کیفی حاضر شناسایی و تبیین ابعاد، مولفه ها و شاخص های چابکی استراتژیک در بانک ملی ایران می باشد. در این پژوهش با استفاده از روش هفت مرحله ای فراترکیب سندلوسکی و باروسو ابتدا مقالات مرتبط انتخاب و پس از بررسی آنها با روش تحلیل تم و طی مراحل لازم، اطلاعات مرتبط استخراج و کدهای مفهومی اولیه، شاخص ها (کدهای گزینشی)، مولفه ها (تم های فرعی) و ابعاد (تم های اصلی) مربوطه به صورت اولیه شناسایی و سپس به منظور اعتباریابی و ارتقاء، طی یک فرآیند پژوهشی با تکنیک دلفی درمعرض سنجش پنل خبرگان انتخابی قرار گرفت و ضمن اخذ و اعمال نظرات و پیشنهادات تکمیلی آنان مبنی بر تغییر، حذف و یا افزودن موارد لازم، پس از 3 دور با لحاظ درصد توافق و ضریب هماهنگی کندال اجماع لازم حاصل و اجزاء نهایی تشکیل دهنده سازه چابکی استراتژیک مشتمل بر 4 بعد اصلی(وضوح و روشنی چشم انداز، حساسیت استراتژیک، پاسخگویی استراتژیک و توانمندی های جمعی)، 11 مولفه و 34 شاخص، مشخص گردید که می تواند مبنایی برای پیاده سازی و عملیاتی ساختن چابکی استراتژیک در بانک ملی باشد.
The success of banks in today's competitive environment requires the necessary preparation to deal with it, and strategic agility in the form of an emerging weapon is known as the key to success in this environment. Given the importance of “strategic agility” in banks, the purpose of this qualitative research is to identify and explain the dimensions, components and indicators of strategic agility in Bank Melli Iran. In this research, using Sandlowski and Barroso’s seven-step Meta-Synthesis method, first, the relevant articles were selected and after reviewing them with the Thematic analysis method and during the necessary steps, the information is extracted and initial conceptual codes, indicators(selective codes), components(sub-themes) and dimensions(main themes) are identified and then, through a Delphi-based research process, they were subjected to a panel of selected experts for validation and promotion, and while receiving and applying their comments on removing or adding the required items, after 3 rounds, regarding the Kendall Correlation Coefficient, consensus was achieved and the final components of the strategic agility construct consisting of 4 main dimensions (Vision Clarity, Strategic Sensitivity, Strategic Responding and Collective Capabilities), 11 components and 34 indicators was identified. It can provide a basis for operationalization of Strategic Agility in Bank Melli Iran
شفیعی، آرمان (1396) . « قابلیت های رقابتی در شرکت های دانش بنیـان مـدلی بـرای تبیـین نقـش چابکی استراتژیک و یادگیری اسـتراتژیک »، فصـلنامه علمـی - پژوهشـی مطالعـات مـدیریت (بهبـود و تحول)، 25( 83 ) ، 50-25
بائی، ساناز، کردنائیج، اسداالله ، دلخواه، جلیل (1395). «چابکی استراتژیک در صنعت بانکـداری ایران و تاثیر آن بر کارایی»، دوفصلنامه علمی- پژوهشی دانشـگاه شـاهد، سـال بیسـت و سـوم، پـاییز و زمستان 95 ، شماره 8 ، 58-43
بندریان، رضا (1395). «ارائه مدل مفهومی چابکی استراتژیک در سازمان های پژوهش و فن آوری»، فصلنامه رشد فن آوری، بهار، ( 46) 12 ، 14-9
خدامی، سهیلا (1391). « طراحی مدل فعالیت رقابتی با رویکرد چابکی استراتژیک، بررسی نقـش شایستگی IT ،هوشیاری کارآفرینانه و زیرکی بازار»، رساله دوره دکتری مـدیریت گـرایش بازاریـابی بین الملل، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
داز، ایول ، کاسانن، میکو (2008 ). استراتژی سریع، نقش چابکی استراتژیک در بازیـابی زمـان از دست رفته در کار، احمد روستا، تهران ، انتشارات کلک سیمین، چاپ اول.
عباس پور، عباس، میرکمالی، سیدمحمد، حسام امیـری، روزبـه ، مـرادی، کیـوان ( 1393). «تبیـین نقش چابکی سرمایه انسانی در توسعه چابکی استراتژیک (مورد مطالعه، بانک انصار)»، فصلنامه توسـعه مدیریت پولی و بانکی، پاییز، 2 ( 4) ، 34-11
کاتر، جان پی (2014).شتاب دهی، دستیابی به چابکی استراتژیک برای دنیایی پرشتاب تر، میـثم کاشی پور، تهران، انتشارات آریانا قلم، چاپ اول.
محمدی، علی ، امیری، یاسر (1391). «ارائه مدل ساختاری تفسیری دستیابی بـه چـابکی از طریـق فناوری اطلاعات در سازمان هـای تولیـدی »، مـدیریت فنـ اوری اطلاعـات، 4 (13) ، 115-134
نعمتی، محمدعلی، همتی، مریم، خلقی، ایمان (1392). « طراحی مدل مزیت رقابتی شـرکت هـای تولیدی بر مبنای تئوری قابلیت های پویا و چابکی راهبردی در راستای توسعه اقتصـادی شـهر سـمنان »، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، بهار، شماره دوم، 86-75
Ahammad Mohammad F, Keith W. Glaister & Emanuel Gomes (2019). “Strategic agility and human resource Management Review,1-3, https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2019.10070. management”, Human Resource
Arteta, B. M & Giachetti, R. E (2004). “A measure of agility as the complexity of the enterprisesystem”, Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, Vol. 20 No. 6, 495-503
Cunha,M.P , Emanuel Gomesa, Kamel Mellahib, Anne S. Minerc, Arménio Regod,e (2019). Strategic agility through improvisational capabilities، Implications for a paradox-sensitive HRM,Human Resource Management
Review,Article inpress T, 1-13, https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2019.100695
Davenport, T.H., Leibold, M & Voelpel, S (Eds.) (2006). “Strategic Management in the Innovation Economy. Strategy Approaches and Tools for Dynamic Innovation Capabilities”, Erlangen، Publics Publishing and WileyVCH
Doz, Y.L (2019). Fostering strategic agility, How individual executives and human resource practices contribute, Human Resource Management Review, https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2019.100693
Doz, Y& Kosonen, M (2008). The dynamics of strategic agility، Nokia’s rollercoaster experience, California Management Review, Vol. 50, Iss: 3, 95- 118
Doz, Y.L & Kosonen, M (2010). Embedding strategic agility، A leadershipagenda for accelerating business model renewal, Long Range Planning, Vol.43, 370-382
Horney, N. F (2007). Strategic Agility. Retreived from American Management association, Available at: www.agilityconsulting.com
Implement Consulting Group (2013). Strategic agility; What does it take to build an agile organisation?, Available at: www.implement.dk
Long, C (2000). Measuring your strategic agility, Consulting to Management, Vol. 11, Iss: 3, 25-28
MacKinnon, W., Grant, G & Cray, D (2008). Enterprise Information Systems and Strategic Flexibility, Proceedings of the 41st Hawaii International Conference on System Sciences, Hawaii, 1-9
Mavengere, N (2009). Strategic agility of supply chains, Master's Thesis, Turku School of Economics
Mavengere, N.B (2013). Information Technology Role in Supply Chain’s Strategic Agility, International Journal of Agile Systems and Management, Vol. 6, No.1, 7-24
McCann, J (2004). Organizational effectiveness، Changing concepts for changing environments, Human Resource Planning , Vol. 27, No. 1,42-50
Morgan, R. E & Page, K. L (2008). Managing Business Transformation to Deliver Strategic Agility, Strategic Change, Vol. 17, Iss: 92,155-168
Ofoegbu O.E & Akanbi P.A (2012). The influence of strategic agility on the perceived performance of manufacturing firms in Nigeria, International Business & Economics Research Journal", Vol. 11,No. 2, 1- 9 http://dx.doi.org/10.19030/iber.v11i2.6769
Ojha, D (2008). Impact of strategic agility on competitive capabilities and financial performance, Ph.D. thesis, Clesmon university
Roth, A. V (1996). Achieving strategic agility through Economies of Knowledge, Planning Review, Vol. 24, Iss: 2, 30 – 36
Sajdak, M (2015). Compilation of operational and strategic agility for ensuring the highest efficiency of company operations, Economics and Management, Vol. 7, No. 2,20-25
Sambamurthy, V., Bharadwaj, A., Grover, V (2003). Shaping agility through digital options، reconceptualizing the role of information technology in contemporary firms, MIS Quarterly, Vol. 27, Iss: 2, 237-263
Sandelowski, M & Barros, J (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research, Springer publishing company Inc
San tala, M (2009). Strategic agility in a small knowledge intensive business services company، Case SWOT consulting, organization and management Master’s thesis. Department of Marketing and Management, Helsingin
Kauppakorkeakoulu, Helsinki School of Economics
Setia, P., Sambamurthy, V & Closs, D. J (2008). Realizing business value of agile IT applications، antecedents in the supply chain networks, Information Technology and Management, Vol. 9, Iss: 1, 5-19
Shin, H. L, Lee, J-N. Kim,D & Rhim,H (2015). Strategic agility of korean small and medium enterprises and its influence on operational and firm performance, International Journal of Production Economics, 168,181-196
Siav, K & Long. Y (2005). Synthesizing Government Stage Models a Meta Sstnthesis Based on Meta-Ethnography Approach, Industrial Management & Data Systems, Vol. 105, No. 4, 443-458
Vecchiato, R (2014). Creating value through foresight، First mover advantages and strategic agility, Technol.Forecast. Soc. Change, http://dx.doi.org/10.1016/j.techfore.2014.08.016
Weill, Peter David & Subramani, Mani R (2016). Building IT Infrastructure for Strategic Agility, MIT Sloan Management Review, October 2002, 57-65
Weber, Y & Tarba, S.Y (2014). Strategic agility، A state of the art introduction to the special section on strategic agility ,California Management Review,Vol. 56, No. 3, 5-12
Wiggins, Robert R & Ruefli, Timothy W (2005). “Schumpeter’s Ghost; Is Hyper competition making the best of times shorter? ”, Strategic Management Journal, Vol. 26, No. 10, 887-911
Xing, Yijun & et al (2019). Entrepreneurial team and strategic agility، A conceptual framework and research agenda, Human Resource Management Review, https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2019.100696
Zimmer, L (2006). Qualitative Meta-Synthesis، A question of dialoguing with texts, Methodological issues in nursing research, Journal of Advanced Nursing, Vol. 53, No. 3, 311-318
_||_