Static and Dynamic Analyze of the an Aluminum Pad used as Portable Roadway
محورهای موضوعی : فصلنامه شبیه سازی و تحلیل تکنولوژی های نوین در مهندسی مکانیکمجتبی رضایی 1 , احمد محمودی 2 , ابوذر اسحقی اسکوئی 3 , رضا حسینی ثانی 4
1 - کارشناسی ارشد، پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال غرب، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، ارومیه، ایران
2 - کارشناسی ارشد، پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال غرب، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، ارومیه، ایران
3 - دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، ایران.
4 - کارشناسی ارشد، پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال غرب، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، ارومیه، ایران
کلید واژه: Portable roadway, Aluminum profile, Profile channel, Pad angel,
چکیده مقاله :
Due to geographic and climatic conditions in mountainous northwest area, Roads in these areas are often covered with snow, ice and mud. Hence Transportation of equipment and soldiers encounter hardship and difficulties in rural area and specially outposts. To solve these problems, it is needed to fabricate portable roadway or traction mats. These high strength mats cover surface of roads and are compatible with mentioned conditions. In this Research an Aluminum alloy profile used as a portable pad and loads was analyzed and simulated for a Toyota Hilux with 3 ton weight. In order to selection optimal geometry, relation between stress and geometric parameters such as dimension, profile channel length and forming angle of pad was investigated.Results showed that the optimal profile angel, thickness and channel length is 90°, 4 mm and 3 mm respectively
با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی بعضی از مناطق کوهستانی که اغلب پوشیده از برف و یخ می باشند راههای مواسلاتی به مناطق روستایی و بویژه پایگاههای مرزی نا مناسب بوده و رفتوآمد و وسایط نقلیه و نیز حملونقل تجهیزات و نفرات به سختی انجام می پذیرد. جهت حل این مشکل و کمک به تسهیل رفت و آمد، می توان پدهایی طراحی نمود که بر روی بستر این مسیرها قرارگرفته و بعنوان نوعی جاده پوششی مورد استفاده قرار گیرند. در این مقاله نوعی پروفیل آلومینیومی فرم داده شده بصورت دهانه های ناودانی شکل جهت استفاده بعنوان پد قابل حمل جهت پوشش جاده، طراحی و تحلیل شده و بارهای وارده از طرف یک خودرو تویوتا هایلوکس با بار حدود 3 تن شبه سازی میشود. حداکثر تنش های اعمالی بر اساس پارامترهای هندسی پد از قبیل دهانه کانال، فاصله دهانه و زوایای فرم دهی مورد بررسی قرار میگیرد.
Due to geographic and climatic conditions in mountainous northwest area, Roads in these areas are often covered with snow, ice and mud. Hence Transportation of equipment and soldiers encounter hardship and difficulties in rural area and specially outposts. To solve these problems, it is needed to fabricate portable roadway or traction mats. These high strength mats cover surface of roads and are compatible with mentioned conditions. In this Research an Aluminum alloy profile used as a portable pad and loads was analyzed and simulated for a Toyota Hilux with 3 ton weight. In order to selection optimal geometry, relation between stress and geometric parameters such as dimension, profile channel length and forming angle of pad was investigated.Results showed that the optimal profile angel, thickness and channel length is 90°, 4 mm and 3 mm respectively