Design, develop and simulation of Go-kart
محورهای موضوعی : فصلنامه شبیه سازی و تحلیل تکنولوژی های نوین در مهندسی مکانیکاحمد کشاورزی 1 , علی اکبر صالحی 2
1 - کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، اصفهان، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسامس واحد خمینی شهر
کلید واژه: simulation, Vehicle dynamic, Go-kart, Stablility, Experimental Test,
چکیده مقاله :
Today, the expansion of the Federation of Automobile racing car increases the competition of Go-kart. Go-kart is one of the best and safest car racing competitions. A history of nearly a century in the world. Go-karts are tiny car that can be controlled with good stability on the road and curved path for drivers bring excitement and exhilaration. Stability and control when crossing the road bend are the important parameters in designing Go-karts that the designer should always keep in mind. In this paper, the Go-kart vehicle is simulated in numerical software and then the simulation is versified with experimental test with a Go-kart that is developed in Islamic Azad university, Khomeinishahr Branch.
امروزه با گسترش فعالیت فدراسیون اتومیبل رانی در دنیا یک از کارکردهای قدیمی خودرو یعنی مسابقه و تفریح هر روز بیشتر در دنیا مشتاقان تازهای مییابد. یکی از بهترین و ایمن ترین مسابقات مسابقات خودروهای کارتینک است. که سابقه ای نزدیک یک قرن در دنیا دارد. خودروهای کارت، خودروهای کوچکی هستند که میتواند با پایداری مناسب بر روی جاده و کنترل مسیر منحنی هیجان و نشاط را برای رانندگان به ارمغان بیاورند. پایداری و کنترل در هنگام عبور از پیچها دو پارامتر مهم در طراحی خودروهای کارتینک میباشد که باید طراحان همیشه در نظر داشته باشند. در این مقاله ابتدا با استفاده از روش عددی یک مدل از خودروی کارتینگ در نرم افزار Adams ساخته می شود و نتایج مختلف آزمون دینامیکی بر روی مدل انجام میگیرد و در نهایت نتایج بدست آمده از شبیهسازی با استفاده از خودروی کارتینگ ساخته شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر مورد ارزیابی قرار میگیرد.
[1] Guglielmino, E., Guglielmino, I. D., Mirone, G. (2000).Caratterizzazione num erico-sperim entale di un go-kart da com petizione. Atti Del XXIX-Convene AIAS, 2000, pp.57-68, Lucca.
[2] Mirone, G. (2003). Multi-body modification of a go-Kart with flexible frame: simulation of the dynamic behavior and experiment validation. Proc. JSAE Int. Body Engineering Conf. 2003.
[3] Ponzo, C. and Renzi, F., Parametric multi-body analysis of kart dynamics. The 30th FISITA World Cong. 2004, Barcelona, Spain.
[4] Muzzupappa, M., Matrangolo, G.,Vena, G., Experimental and numerical analysis of the go-kart frame torsional behavior. XVII Ingegraf–XV ADM. 2005, Seville.
[5] Biancolini, M. E., Cerullo, A. and Reccia, L., Design of a tuned sandwich chassis for competition go-kart. Int. J. Vehicle Design, vol.44, 2007, pp.360-378.
[6] Cianetti, F., Di Pietro, G., Guglielmino, E. and La Rosa, G. (). Structural optimization of a composite material racing-car body. 4th Int. Conf. New Design Frontiers for More Efficient, Reliable and Ecological Vehicles, 1994, Firenze.
.
[7] Kim , K.C., Kim , C.M., Analysis process applied to a high stiffness body for improved vehicle handling properties. Int. J. Automotive Technology, vol.8, 2007, pp.629-636.
[8] Lee, J. H., Yoo, W. S., Predictive control of a vehicle trajectory using a coupled vector with vehicle velocity and sideslip angle. Int. J. Automotive Technology, vol.10, 2, 2009, pp.211-217.
[9] Jazar, R., Vehicle Dynamic theory and application, Springer, 2011.
[10] Mirone, G., Multibody elastic simulatio0n of a Go-kart correlation, International Journal of Automotive Technology, Vol. 11, No. 4, 2010, pp. 461−469.