Static and Dynamic Analysis of Bus Structure and Chassis of O-457
محورهای موضوعی : فصلنامه شبیه سازی و تحلیل تکنولوژی های نوین در مهندسی مکانیکابوالفضل محبوبی شاد 1 , محسن اصفهانیان 2
1 - کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
2 - استادیار، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی
کلید واژه: Finite Element, Dynamic Analysis, Static Analysis, Chassis and Structure,
چکیده مقاله :
With due attention to the fact that the local and foreign vehicle industries are changing and modifying the previous designs in order to produce new designs, the components of self-propelled are to be differently analyzed. Static and dynamic analysis is one of them. In this paper, chassis and body of a o-457 bus were studied and analyzed under finite element method (using ANSYS).This process was begun with three dimensional modeling of suspension system, chassis and structure of bus. At first, as an initial stage, a static analysis was performed on the bus to assure the resistance of its chassis. In the next stage, the dynamic analyzed including modal and transient analyses were carried out. In the transient analysis, the symmetric and asymmetric simulations were done in order to test structural resistance and flexibility of the bus.
در این مقاله شاسی و بدنه اتوبوس457–O به روش اجزاءمحدود مورد تحلیل استاتیکی و دینامیکی قرار گرفته است. این فرایند با مدلسازی سهبعدی سیستم تعلیق، شاسی و بدنه اتوبوس آغاز شده است. در ابتدا تحلیل استاتیکی انجام شده تا از مقاومت شاسی در حالت معمولی اطمینان حاصل شود. سپس، تحلیل دینامیکی بر روی سازه و شاسی انجام شده که در این تحلیل آنالیز مودال و گذرای سازه و شاسی بررسی شده است. در تحلیل گذرا پیچش و خمش ناشی از تحریکهای وارده از طرف جاده به سازه و شاسی با استفاده از مدل المانمحدودی که مشخصکننده کل سازه وسیله نقلیه میباشد، بررسی گردیده و از استحکام کافی سازه و شاسی در این حالت نیز اطمینان حاصل شده است.
[1] Martec Limited, Prévost Car, INTERCITY BUS WEIGHT REDUCTION- PROGRAM, Transportation Development Centre, January 2000.
[2] Balasa, B., Nicolae, G.and Tircomnicu, R. Extended Virtual Prototype of an Ikaruss98 Bus, ANSYS Conference paper, 2003.
[3] Zienkiewicz, O.C., the Finite Element Method, McGraw-Hill Company, London, 1997.
[4] شنگلی، ح، تحلیل استاتیکی و دینامیکی شاسی نردبانی مینیبوس هیبرید، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان،1382.
[5] تورنگ، ح، تحلیل استاتیکی و دینامیکی شاسی اتوبوس سفیر و 302O و بررسی پایداری حرکت آنها، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، 1384.
[6] هارونی، الف، مطالعه سیستماتیک طراحی شاسیهای نردبانی، دانشکده مهندسی مکانیک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان،1378.
[7] RomanÓw, F.and jankowski, L., Investigations of stress Concentration in Thin-Walled elements of Chassis Frames, International Conference on Vehicle Structures, 1984.
[8] Beerman, h.J., Joint Deformations and Stresses of Commercial Vehicle Frame under Torsion, International Conference on Vehicle Structures, 1984.
[9] Berger, M., Modeling Problems in the Dynamic Design of Autobuses, International Conference on Vehicle Structures, 1984.
[10] SzÖke, D.and Horvah, S, Dynamic Analysis of Vehicle FEM System with Discrete Damper, Vehicle System Dynamic Supplement 28, pp.485-495, 1998.
[11] Dirschmid, Dr.F., Optimization of Car Components using MSC/CONSTRUCT
[12] MSC First Worldwide Automotive Conference Munich 1999.
[13] Lee, j., Thompson, D.J., Hong Hee Yoo, Jang Moo Lee., Vibration analysis of vehicle body and suspension system using a substructures method. International journal of Vehicle Design (IJVD), Vol.24, No.4, 2000.
[14] Friberg, O. and Eriksson. , Optimization of Ride Comfort, Multibody Dynamics, Professional Engineering Publication limited, London, 1998.
[15] Reimpell, J., Stoll, H.and J.W.Betzler. , The Automotive Chassis Engineering Principles, Second Edition, Buter Worth-Hengmann, 2001.
[16] Martec Limited, Prévost Car, INTERCITY BUS WEIGHT REDUCTION- PROGRAM, Transportation Development Centre, January 2000.
[17] Kuti, I. , Dynamic Analysis of Vehicle Manoeuver on the Basis of the Finite Element Method, Periodica Polytechnia Ser. Trans. Eng. Vol.29, No.1-2, pp.47-58, 2001.
[18] Balasa, B., Nicolae, G.and Tircomnicu, R., Extended Virtual Prototype of an Ikaruss98 Bus, ANSYS Conference paper, 2003.
[19] Genta, G., Motor Vehicle Dynamics Modeling and Simulation, World Scientific, 1997
[20] Wong,j.Y.,Theory of Ground Vehicles, Third Editoin,John Wiley&SONS,Copyright 2001.
[21] Meirovitch, L., Element of Vibration Analysis, Second Edition, McGraw- Hill, 1986
[22] Beer man, H.j., The Analysis of Commercial Vehicle Structures, Mechanical Engineering Publications, London, 1989.
[23] Gillespie, T.D., Fundamental of Vehicle Dynamic, published by society of automotive engineers, Inc, Third Printing 1999.
[24] Bendat, J.S., and Piersol, A.G., Random Data: Analysis and Measurement Procedures, John Wiley&Sons, New York.1971, 407p.
[25] Spangler, E.B., GMR Profilmeter Method for Measuring Road Profile, General Motors Research Publication GMr-452, 1964, 44p.
[26] Zienkiewicz, O.C., The Finite Element Method, McGraw-Hill Company, London, 1997
[27] SAS IP, Inc ANSYS, Inc.Theory Manual, Version RV51, 1997.
[28] Bergan, P. G., and Mollestad, E., An Automatic Time-Stepping Algorithm for Dynamic Problems, Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, Vol. 49, 1985
[29] Rodinov, V., Automotive Chassis Design and Calculations, Mechanical Engineering Publications, London, 1989.
[30] Moaveni S., Finite Element Analysis Theory and Application with ANSYS, Prentice Hall, 1999.
[31] Nunney, M.J., Light & Heavy Vehicle Technology, 3rd Edition, Oxford, UK, Butterworth-Heinemann, 1998.
[32] Mrazek, T.and Marzy, R., Investigationof the Comfort Behavior of a Commercial Vehicle in ADAMS, Paper for the 15th ADAMS EuropeanUsers, Conference, Nov 2000
[33] Bathe, K. J., Finite Element Procedures, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, 1996