Application of T-shape Friction T test for Ti-6Al-4V Alloy at Elevated Temperatures
محورهای موضوعی : فصلنامه شبیه سازی و تحلیل تکنولوژی های نوین در مهندسی مکانیک
1 - استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی ومهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان پردیس تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات
کلید واژه: friction factor, Numerical simulation, T-shape test, Forming,
چکیده مقاله :
There are several parameters that have significant influence in metal forming process. One of the most important of them is friction coefficient. Friction can change the pattern of metal flow and the force needed for deformation. It is necessary to determine the friction coefficient to study the effect of friction on metal forming process. This study is concerned with numerical and experimental studies on Ti-6Al-4V alloy by using T-shape friction test at elevated temperatures. B means of the FE simulations and experimental tests have been studied effects of parameters temperature, ram velocities, and die edge radius and friction conditions in T-shape friction test. Based on numerical results and experiment, by increasing the die speed, increasing the radius of edges, or reducing the temperature of experiment, sensitivity of friction in T-shape experiment is increased. At the end, flux curve of compression experiments, friction coefficient of T-shape experiment, and simulation in Deformer software were at a good agreement
متغیرهای متعددی بر فرایند شکلدهی فلزات تاثیر گذار میباشند که یکی از مهمترین آنها اصطکاک است.اصطکاک بر نحوه سیلان ماده و همچنین نیروی مورد نیاز برای شکلدهی اثر گذار می باشد. برای تعیین میزان و نحوه تاثیر آن داشتن مقدار دقیق ضریب اصطکاک ضروری است. این مقاله مربوط به مطالعه تجربی و عددی روی آلیاژ تیتانیوم با استفاده از آزمون اصطکاکی تی شکل در دمای بالا است. و با استفاده از شبیه سازی اجزا محدود و آزمایشهای تجربی اثرات پارامترهای دما، سرعت ، شعاع گوشه قالب، و شرایط اصطکاکی در آزمون تی شکل مورد مطالعه قرار گرفته است. بر اساس نتایج تجربی و عددی مشخص شد حساسیت اصطکاک در آزمایشتی شکلبا افزایش سرعت قالب یا کاهش شعاع لبه قالب و دمای آزمون،افزایش مییابد. همچنین همخوانی بین مقادیر ضریب اصطکاک به دست آمده به وسیله نرم افزار تحلیل اجزا محدود و منحنی کالیبراسیون اصطکاکی برای شرایط مختلف اصطکاک دیده شد.
[1] Rodrigues HenriquesaV.A., Paulo de CamposaP.,AlvesCairoaC.A.,CarlosBressianibJ.,Production of Titanium Alloys for AdvancedAerospace Systems by Powder Metallurgy, Journal Materials Research, vol. 19, 2005,pp. 443-446.
[2]PolmearI.J.,Light Alloys Metallurgy of the Light Metals,Third Edition,Translated by M.R.Aboutalebi,M.Adeli,pp.245-308.
[3] RobinsonT., Armstrong C.G., Study on Ring Compression Test Using Physical Modeling and FE Simulation,Journalof MaterialsProcessing Technology, vol. 154, 2004, pp. 54-59.
[4] BarooghiB.,AmiriA.,SadeghiM.H., Study on hot ring compression test of Al6082 alloy using experimental observations and FEM simulation Journal of Modares Mechanical Engineering, vol.13,2013,pp75-68.
[5] ZhangQ., ArentoftM.,BruschiS.,DubarL., FelderE., Measurement of friction in acold extrusion operation: study by numerical simulation of four friction tests,International Journal of Material Forming, vol. 1,2008,pp. 1267-1270.
[6] ZhangQ.,FelderE.,BruschiS., Evaluation of friction condition in coldforging by using T-shape compression test. Journal of Materials Processing Technology, vol. 209,2009,pp. 5720–5729.
[7]ZhuY.,ZengW.,MaX.,Determination of the friction factor of Ti-6Al-4V titanium alloy in hot forgingby means of ring-compression test usedFEM,Tribology international,vol. 44,2011, pp. 2074-2080.
[8]Fereshteh-SanieeF., BadnavaH., Pezeshki-NajafabadiS.M., Application of T-shape friction test for AZ31 and AZ80 magnesium alloys at elevatedtemperatures,Materials and Design, vol. 32,2011,pp. 3221–3230.
[9]TaurezaM.,Castagne B.S.,AueulanY., Improving the Sensitivity of T-Shape Test to Friction Conditions for the Evaluation of Friction Behaviour in Microforming, Engineering Materials, Journal of Key Engineering Materials,vols. 447-448,2010, pp. 386-390.
[10]FereshtehSanieeF.,PillingerI.,HartleyP.,Friction modeling for the physicalsimulation of the bulk metal forming processes. Journal of Materials Technology,vols. 153-154,2004,pp. 151.
[11]SahinM.,CetinarslanC.,ErolAkataH., Effect of surface roughness on frictioncoefficients during upsetting processes for different materials,Journal of Materials&Design, vols. 28,2007,pp. 633-640.
[12]FereshtehSanieeF.,BayateefarH., Experimental comparison of differentfriction tests in bulk metal forming, Proceedingsof the 7th ICTP, vol. 1, Yokohama, 2002, pp. 91.
[13] BayN.,HundingJ.,KuzmanK., PfeiferE.,Testing of friction in cold forging bycombined forward rod/backward cup extrusion, Proceedings ICTP Ohio, vol. 1; 1996,pp. 318–26.
[14]L.X.Li,D.S.Peng,J.A.Liu,Z.Q.Liu,Anexperiment study of the lubrication behaviorof graphite in hot compression of Ti–6Al–4V Alloy, Journal of Materials Processing Technology,vol. 112,2001.
[15]بادنواح، تعیین منحنی های سیلان آلیاژهای منیزیم با استفاده ازآزمایش فشار،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده مهندسی مکانیک،دانشگاه بوعلی سینا، 1390