Investigation of Friction Coefficient Effects on Fishtail Defect in Hot Ring Rolling Process
محورهای موضوعی : فصلنامه شبیه سازی و تحلیل تکنولوژی های نوین در مهندسی مکانیکامیر حسین قیصری 1 , محمدرضا فروزان 2 , عبدالعلی مراثی 3
1 - کارشناس ارشد، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان
2 - دانشیار، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان
3 - استادیار، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر.
کلید واژه: : Hot ring rolling, Friction Coefficient, Fishtail defect, 3D coupled thermo-mechanical FE model,
چکیده مقاله :
Hot ring rolling is a highly nonlinear, unsteady-state and asymmetry process which is affected by many parameters. The friction coefficient between the ring ,the driver roll and the idle roll is one of the problems, which has significant effect on the quality of final product. In this study, the effect of these two parameters on hot ring rolling was investigated based on a 3D coupled-thermo mechanical FE model. The 3D model of ring rolling process was built in ABAQUS including ring, driver roll, idle roll and guide roll. The value of fishtail defect was measured for different friction coefficients between ring and driver roll and also ring and idle roll. The results show that the value of the fishtail defect decreases with the increase of the friction coefficient between the ring and the idle roll or the decrease of friction coefficient between the ring and the driver roll. Furthermore the value of the fishtail defect increases with the decrease of the friction coefficient between the ring and the idle roll or the increase of friction coefficient between the ring and the driver roll. Also the value of these two parameters must be restricted in a specific range, upper and lower values are not allowed. The obtained results may provide a guide for process optimization.
نورد حلقوی گرم یک فرایند به شدت غیر خطی و ناپایدار است. ضریب اصطکاک میان رینگ با غلتک محرک و هرزگرد از این جمله اند که بر کیفیت محصول نهایی تأثیر بهسزایی دارند. در این مقاله تأثیر این دو پارامتر بر نورد حلقوی گرم به کمک مدل سه بعدی المان محدود کوپل مکانیکی- حرارتی بررسی شده است. بدین منظور مدلی سه بعدی از فرایند نورد حلقوی گرم شامل رینگ، غلتکهای محرک، هرزگرد و راهنما در نرم افزار آباکوس ایجاد شده و میزان عیب دم ماهی به ازای ضریب اصطکاکهای مختلف میان غلتک محرک و حلقه و همچنین غلتک هرزگرد و حلقه اندازهگیری شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش ضریب اصطکاک میان رینگ و غلتک هرزگرد یا کاهش ضریب اصطکاک میان رینگ و غلتک محرک میزان عیب دم ماهی کاهش مییابد. همچنین میزان تغییرات این دو پارامتر باید در محدوده معینی حفظ شده و از آن تجاوز ننماید. نتایج بهدست آمده میتواند به عنوان راهنمایی به منظور بهینه سازی فرایند مزبور به کار گرفته شود.
[1] Mamalis A.G., Hawkyard J.B., Jhonson W., Spread and flow patterns in ring rolling,
Int J. mech. Sci, 18, 1975, pp. 11-16.
[2] Guo L.G., Yang H., Zhan M., Research on plastic deformation behavior in cold ring rolling by FEM numerical simulation, Modeling and Simulation in Material Science and Enginnering, 13, 2005, pp. 1029-1046.
[3] Wang M., Yang H., Sun Z.C., Gup L.G., Dynamic explicit FE modeling of hot ring rolling process, Trans. Nonferrous Met. Soc. China, 16(6), 2006, pp. 1274-1280.
[4] Li L.Y., Yang H., Guo L.G., Sun Z.C., , Research on interactive influence of parameters on T-shaped cold ring-rolling by 3d-FE numerical simulation, Journal of Mechanical Science and Technology, 21(10), 2007, pp. 1541-1547.
[5] Sun Z.C., Yang H., Ou X.Z., Thermo-mechanical coupled analysis of hot ring rolling process, Trans. Nonferrous Met. Soc. China, 18, 2008,
pp. 1216-1222.
[6] Anjami N., Basti A., Investigation of rolls size effects on hot ring rolling process by coupled thermo-mechanical 3D-FEA, Journal of Materials Processing Technology, 210,2010, pp. 1364-1377.
[7] Tekkaya, A.E., State-of-the-art of simulation of sheet metal forming. J. Mater. Process. Technol. 103, 2000, pp. 14-22.
[8] Getting Started with ABAQUS, 2003, Version 6.9, ABAQUS Inc.
[9] Software library: DEFORM-3D Software.