ارزیابی رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد صادرات با تاکید بر نقش میانجی همکاری و تعهد سازمانی (مطالعه موردی: شرکت اسنوا)
محورهای موضوعی : فصلنامه مدیریت زنجیره ارزشهما کاوسی کلجاهی 1 , حسین بوداقی خواجه نوبر 2
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین الملل تبریز، تبریز، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف این مطالعه، ارزیابی تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد صادرات با تاکید بر نقش میانجی همکاری و تعهد سازمانی در شرکت اسنوا بود. به این منظور 88 نفر از مدیران بخش تولید، فروش و صادرات شرکت اسنوا به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند و با استفاده از پرسشنامه، دادههای مورد نیاز جمعآوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روایی اعتبار و آلفای کرونباخ تعیین شد که نتایج نشان داد، ابزار گردآوری اطلاعات از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار میباشد. به منظور ارزیابی فرضیات مطالعه از T-VALUE استفاده شد که برای این امر، نرمافزار آماری PLS به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و تعهد سازمانی، همکاری سازمانی و عملکرد صادرات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و با توجه به این که بین تعهد سازمانی و همکاری سازمانی با عملکرد صادرات نیز رابطه معناداری وجود دارد، دو متغیر تعهد سازمانی و همکاری سازمانی به عنوان متغیرهای میانجی بر رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد صادرات تاثیرگذار میباشند.
The purpose of this study was to assess the impact of social capital on export performance, with an emphasis on the mediating role of organizational and organizational commitment at Oslo. For this purpose, 88 managers of the production, sales and export department of Osnova were considered as statistical sample and data were collected using a questionnaire. Validity and reliability of the questionnaire were determined using validity and reliability of Cronbach's alpha. The results showed that the information gathering tool has acceptable reliability and validity. To evaluate the assumptions of the study, T-VALUE was used. For this, the PLS statistical software was used. The results showed that there is a positive and significant relationship between social capital and organizational commitment, organizational cooperation and export performance. Considering that there is a significant relationship between organizational commitment and organizational cooperation with export performance, two variables of organizational commitment and organizational collaboration as intermediary variables, the relationship between social capital and export performance is influential.
