تکریم مقام معلم: طراحی مدل و تبیین به روش داده بنیاد
محورهای موضوعی : برنامه درسیپریسا عبدی پور 1 , علی معقول 2 , مسلم قبادیان 3 , فاطمه جعفر خانی 4
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد نیشابور
2 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
3 - استادیار دانشگاه فرهنگیان کرج
4 - استادیار دانشگاه علامه طباطبائی fjafarkhani@atu.ac.ir
کلید واژه: مدل پارادایمی, داده بنیاد, تکریم معلم,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، با هدف طراحی مدلی برای تبیین مقام و منزلت معلم با رویکرد کیفی از استراتژی داده بنیاد با پارادایم برساختگرایی انجام شد. دادهها با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و شرکت 17 نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان و مدیران مجرب اداره آموزش و پرورش شهر خرمآباد گردآوری شدند. این افراد با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند و تا اشباع نظری کار مصاحبه ادامه یافته است. تحلیل دادهها به روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با نرمافزار MAXQDA انجام گرفت. روایی یافتهها توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت. پایایی نیز با روش بازآزمون 79 درصد تأیید شد. تحلیل دادهها با روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله انجام شد و در نهایت، مدل پارادایمی تکریم مقام معلم تبیین شد. یافته های پژوهش نشان داد تکریم مقام معلم در شهر خرمآباد تحت تأثیر پنج دسته شرایط خاص طبقه بندی می شود: شرایط علی شامل بر: اخلاق حرفهای، مراکز تربیت معلم، نقش مدیران، فرایندهای اجرایی و ارتقاء، دنیای اطلاعات و ارتباطات، تبلیغات و رسانهها؛ عوامل زمینه ای شامل بر: ارزششناسی مقام معلم، پیشینه فرهنگی، اعتقادات مذهبی، درآمد امن، شایستهسالاری، قوانین؛ عوامل مداخلهگر شامل بر: بلوغ فکری جامعه، ساختار پشتیبان، طبقهبندی مشاغل؛ راهبردها شامل بر: اشتراکگذاری نقاط قوت، فرهنگسازی، بهبود استاندارد، اشاعه تفکر انتقادی، زیرساختهای حمایتی، اشاعه کارآفرینی، تعامل ملی و بینالمللی؛ پیامدها شامل بر: جهانیشدن، معلم پژوهشگر، معلم کارآمد، معلم خلاق، انگیزه درونی، جذب جوانان علاقهمند، گسترش عدالت اجتماعی، مسئولیتپذیری همهجانبه.
Venerating the status of teachers is a clear sign of the progress of any society and the rational quality of investment and budget allocation. The purpose of this study is to design a model to explain the position and dignity of the teacher. This research study was conducted with a qualitative approach. It has benefited from grounded theory strategy within the constructivist paradigm. The data were collected through in-depth semi-structured interviews with 16 people from among principals, professors, and experienced education experts in the city of Khorramabad who were selected using the snowball sampling technique. The process continued until theoretical saturation was reached. Data analysis was done using the constant comparison method during three stages of open, axial and selective coding in MAXQDA software. The validity of the research was confirmed by the interviewees and the expert professors. To measure the reliability, the test-retest method was utilized (r= 79%). Finally, the paradigm model was explained. Findings showed that veneration of teachers in Khorramabad can be classified into five categories: causal conditions, contextual factors, strategies, intervening factors, national and international interactions, and consequences.
_||_