مطالعه تطبیقی و بررسی دیدگاه های اعضای هیات علمی و دانشجویان در مورد آزمون جامع دکتری
محورهای موضوعی : برنامه درسی
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
کلید واژه: مطالعه تطبیقی, دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس, آموزش دکتری, دیدگاه اعضای هیات علمی, آزمون جامع,
چکیده مقاله :
گذراندن آزمون جامع یکی از شرایط معمول و در عین حال نسبتاً بررسی نشده در آموزش مقطع دکتری در ایران است. این مقاله به بررسی برگزاری آزمون جامع از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس می پردازد. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی به شیوه توصیفی تطبیقی است که در سال 1391، با بررسی 20 مقاله در محدوده سالهای 1391 تا 1392، اﻧجام شد .طبق بررسی های انجام گرفته مشخص گردید که علاوه بر کارکرد سنتی آزمون به عنوان دروازه ای برای کسب مدرک دکتری، اهداف دیگری نیز شکل گرفته اند. نظرات متناقضی در مورد این مساله مطرح شده است که آیا این آزمون برای ارزیابی تسلط لازم بر مطالب برای تدریس یا برای ارزیابی میزان آمادگی برای انجام تحقیقات دکتری طراحی شده است؟ استفاده از آزمون جامع به عنوان فرصتی برای یادگیری و به عنوان ابزاری برای شکل گیری هویت، شامل آشنا کردن دانشجویان با فشارهای زندگی دانشگاهی، با عملکرد سنتی ارزیابی مغایرت داشت. با این که دانشجویان از بحثهای مربوط به طراحی و شکل گیری آزمون آگاه بودند، اهداف آزمون جامع برای آنها مبهم باقی مانده است. علاوه بر این، اعضای هیات علمی همیشه در مورد اهداف آزمون جامع اتفاق نظر نداشتند. تفاوت در دیدگاه و چگونگی تأثیر آن بر اجرای آزمون جامع، بر تجربه دانشجویان، از جمله آماده شدن برای آزمون، تأثیر دارد. در این مقاله پیامدهای مربوط به اجرا، آماده سازی و ارزیابی آزمون مورد بحث قرار میگیرد.
Passing the comprehensive exam is one of the usual and at the same time relatively unexamined conditions in doctoral education in Iran. This article examines the comprehensive examination from the point of view of faculty members and students in the Faculty of Educational Sciences of Islamic Azad University, Chalous Branch. The current research is an applied research in a descriptive and comparative manner, which was carried out in 2013, by examining 20 articles between 2013 and 2014. It was found that in addition to the traditional function of the test as a gateway to obtaining a doctorate degree, other goals have also been formed. Conflicting opinions have been raised about whether this test is designed to assess the mastery of material required for teaching or to assess the degree of preparation for conducting doctoral research. Using the comprehensive exam as an opportunity for learning and as a tool for identity formation, including familiarizing students with the pressures of university life, was also contrary to the traditional practice of its evaluation. Although the students were aware of the discussions related to the design and formation of the test, the objectives of the comprehensive test remained unclear to them. Additionally, faculty members did not always agree on the goals of the comprehensive exam. The difference in perspective and how it affects the implementation of the comprehensive test affects the student experience, including test preparation. In this article, the consequences related to the implementation, preparation and evaluation of the test are discussed.
_||_