تأثیر معنویت در محیط کار بر اثربخشی تدریس و اخلاق حرفهای تدریس در دانشجویان علوم پزشکی ساوه
محورهای موضوعی : برنامه درسیمرجان خسروی 1 , امیرحسین محمدداودی 2
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران
کلید واژه: دانشجویان, معنویت در محیط کار, اخلاق حرفهای تدریس, اثر بخشی تدریس,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، بررسی پیش بینی معنویت در محیط کار بر اثربخشی تدریس و اخلاق حرفه ای تدریس در دانشجویان علوم پزشکی ساوه دردانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ساوه بود. این پژوهش، بررسی توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ساوه در سال 1400 تحصیلی بود،) 535 تن (. بر اساس جدول مورگان 220 نفر انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. در این پژوهش از سه پرسشنامه معنویت در کار میلیمن، اثربخشی تدریس ادموند پرسشنامه و اخلاق حرفه ای تدریس دیوی استفاده شد. روایی محتوای پرسشنامه ها توسط کمیته اساتید تأیید شد. نتایج تحلیل رگرسیون به روش اینتر نشان داد که " معنویت در محیط کار " به طور معناداری " اثربخشی تدریس " را با ضریب 698/0=β پیشبینی میکند. همچنین "معنویت در محیط کار" به طور معناداری "اخلاق حرفهای تدریس" را با ضریب 794/0=β پیشبینی می کند. نتیجه دیگر پژوهش با استفاده از آزمون تعیین نقش میانجی (سوبل) حاکی از این بود که معنویت در محیط کار به همراه نقش میانجی اخلاق حرفهای با اثربخشی تدریس تأثیر دارد.
The purpose of this study was to investigate the prediction of spirituality in the work environment on the effectiveness of teaching and professional ethics of teaching among Saveh Medical Sciences students at Saveh College of Medical Sciences and Health Care Services. This research is a descriptive-survey one of correlational type and also, it is applied in terms of purpose. The statistical population of this research included all the students of Saveh University of Medical Sciences in the academic year 1400, (n= 535) 220 of whom were selected based on the Morgan's Table via random sampling. questionnaires of professional teaching ethics, teaching effectiveness, and work spirituality were used. The content validity of the questionnaires was confirmed by the committee of experts. The results of the regression analysis using the INTER method showed that spirituality in the workplace significantly affects teaching effectiveness with a coefficient of β=0.698. predicts. Also, spirituality in the work environment significantly predicts professional teaching ethics with a coefficient of β=0.794. Another result of the research, using the mediator role test (Sobel), indicated that spirituality in the environment working together with the mediating role of professional ethics has an effect on teaching effectiveness.
_||_