ارائه الگوی مفهومی تجاری سازی دانش در نظام آموزش عالی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفرشته علیزاده 1 , امیرحسین محمودی 2 , مهدی محمودی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیارگروه آموزش عالی و مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران
کلید واژه: تجاری سازی, تجاری سازی دانش, نظام آموزش عالی ایران,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد، جامعه آماری آن را اساتید دانشگاه های آزاد اسلامی شهرتهران به تعداد10153 نفر تشکیل می دهند که با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی371 نفر براساس فرمول کوکرال، بعنوان اعضاء نمونه انتخاب شده اند جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با 121 سوال، استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامه توسط صاحبنظران موضوع تأیید گردید، جهت تجزیه و تحلیل دادهها با توجه به نرمال بودن توزیع داده ها از آزمونهای پارامتریک و معادلات ساختاری، و از نرم افزارهای Spss و Smart PLs استفاده شد، یافته ها، ضمن تأیید اهمیت و مطلوبیت تمامی ابعاد ،اولویت بندی بدین شرح را مورد توجه قرار داد: در بخش ابعاد ویژگی ذهنی خالقین دانش با ضریب 0.939، ویژگی های دانش خلق شده با ضریب 0.918، ویژگی های مصرف کنندگان دانش با ضریب 0.917، نوع دانش با ضریب 0.911، عوامل محیطی با ضریب 0.891 و ساختار سازمانی با ضریب 0.884 در اولویت اول تا ششم قرار دارند، نتایج حاکی از حائز اهمیت بودن تمامی ابعاد 6 گانه فوق از دید جامعه هدف می باشد، همچنین بر اساس نتایج تحقیق، بعد ویژگیهای ذهنی خالقین دانش ، مولفه دانش تخصصی و شاخص باور به خوب بودن دانش در اولویت نخست هر یک از سطوح قرار گرفته اند که نیازمند امعان نظر در برنامه های مرتبط با تجاری سازی می باشند، اعتبار الگوبا روش معادلات ساختاری و 4 بعد(فهم، تطبیق، تعیم و کنترل) پرسش و مورد تأئید قرار گرفت.
Preparing the required contexts for the commercialization of knowledge, while harmonizing domestic universities with international missions, can play a momentous role in creating economic and social values. The present research aimed to offer a model of knowledge commercialization in the country's higher education system. The current study was applied in terms of its purpose and descriptive in terms of its method. The statistical population comprised 10,153 faculty members of the Islamic Azad University of Tehran. 371 people had been selected as samples using the relative stratified sampling method, based on Cochran's formula. A researcher-made questionnaire with 121 questions was used to collect data. The reliability of the questionnaire was evaluated by Cronbach's alpha coefficient of 0.802 and validity of the questionnaire were confirmed by experts. Regarding the normality of the data distribution, parametric tests and structural equations, and SPSS and Smart PLS software were used to analyze the data. While confirming the importance and desirability of all dimensions, the findings of the current research were prioritized as follows: In the dimensions section: the mental characteristics of knowledge creators with a coefficient of 0.939, the characteristics of created knowledge with a coefficient of 0.918, the characteristics of knowledge consumers with a coefficient of 0.917, knowledge type with a coefficient of 0.911, environmental factors with a coefficient of 0.891 and organizational structure with a coefficient of 0.884 were ranked from the first to the sixth priority, respectively. Likewise, regarding the results of the research, the dimensions of the mental characteristics of the knowledge creators, the component of specialized knowledge, and the indicator of belief in the goodness of knowledge had been placed as the first priority of each level, which should be considered in plans related to commercialization. The validity of model was also analyzed with the method of structural equations and 4 dimensions (understanding, adaptation, generalization, and control), which was confirmed by good fit and high average.
_||_