بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیپرستو خسروی 1 , ستاره سپهری 2 , فاطمه حمیدی فر 3
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
کلید واژه: سرمایه روانشناختی, تعالی سازمانی, رهبری تحولآفرین,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران بوده است. این تحقیق کاربردی، روش گردآوری دادهها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران به تعداد 600 نفر بودند، که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی 234 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد رهبری تحول-آفرین باس و آولیو (2000)، سرمایه روانشناختی لوتانز (۲۰۰۷)، تعالی سازمانی دمینگ (1979) بود. روایی این پرسشنامهها توسط متخصصان مورد تأیید و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (رهبری تحولآفرین برابر 92/0 سرمایه روانشناختی برابر 91/0 تعالی سازمانی برابر 89/0 صدم) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از بخش توصیفی (محاسبه فراوانی و درصد) و استنباطی (کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرمافزار Spss26 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی آموزشوپرورش رابطه وجود دارد. همچنین نشان داد بین ابعاد رهبری تحولآفرین (ملاحظهفردی، ترغیبذهنی، انگیزش الهامبخش و نفوذ آرمانی) با تعالی سازمانی و بین ابعاد سرمایه روانشناختی (امیدواری، تابآوری، خوشبینی و خودکارآمدی) با تعالی سازمانی رابطه وجود دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between transformational leadership and psychological capital with organizational excellence of the Education Organization of Region 1 of Tehran. This applied research was a field data collection method and in terms of implementation method was descriptive-correlational. The statistical population consisted of 600 employees of Tehran Region 1 Education Organization, who were selected as the sample size using Krejcie and Morgan table and relative stratified random sampling method. Data collection tools were standard questionnaires of transformational leadership Bass and Olivier (2000), Lutans psychological capital (2007), Deming organizational excellence (1979). The validity of these questionnaires was confirmed by experts and the reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient (transformational leadership equal to 0.92 psychological capital equal to 0.91 organizational excellence equal to 0.89 percent). Descriptive (frequency and percentage calculation) and inferential (Kolmogorov-Smirnov, Pearson correlation coefficient and multivariate regression) were used to analyze the data using Spss26 software. The results showed that there is a relationship between transformational leadership and psychological capital with the organizational excellence of education. It also showed between the dimensions of transformational leadership (individual consideration, persuasion, inspirational motivation and ideal influence) with organizational excellence and between the dimensions of psychological capital (hope, resilience, optimism and Self-efficacy) is related to organizational excellence.
_||_