ارزیابی نوسانات سینوسیِ جهتگیریهای احساسی و اشراقی سرمایهگذاران فعال در شکلگیری تصمیمگیری ازدحامی در بازار سرمایه
زهرا جعفری
1
(دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مالی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران)
رحیم بنابی قدیم
2
(استادیارگروه حسابداری، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران)
رسول عبدی
3
(دانشیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران)
کلید واژه: تحلیل واریانس, نوسانات سینوسی حالات احساسی و اشراقی, تصمیمگیری ازدحامی,
چکیده مقاله :
این مطالعه با استفاده از نرمافزار MyBiocycle، نسبت به ارزیابی نوسانات سینوسی دورههای احساسی و اشراقی سرمایهگذاران فعال جهت اثرگذاری بر تصمیمگیری ازدحامی در بازار سرمایه اقدام میشود. در این مطالعه به منظور ارزیابی نوسانات سینوسی، دورهی زمانی ۲ ماه در قالب ۴ بازه زمانی ۱۵روزه مد نظر قرار گرفت تا بتوان تفاوت جهتگیریهای احساسی و اشراقی سرمایهگذاران فعال مشخص شود. در این مطالعه تعداد 48 نفر از سرمایهگذاران حقیقی براساس نسبت 4⁄12 (چهار گروه دوازده نفر) به منظور قرار گرفتن در دو دسته احساسی و اشراقی انتخاب شدند و براساس آزمونهای تحلیل واریانس اثرگذاری آنان در شکلگیری تصمیمگیری ازدحامی در بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مطالعه گویایی این موضوع بود که سرمایهگذاران حقیقی فعال که در ارزیابی نوسانات سینوسی دورهی احساسی، در ناحیه منفی قرار میگیرند، نسبت به سرمایهگذاران حقیقی فعال که در ارزیابی نوسانات سینوسی دورهی احساسی در ناحیه مثبت قرار دارند، از تصمیمگیری ازدحامی بالاتر برخوردار میباشند. از طرف دیگر مشخص شد، سرمایهگذاران حقیقی فعالی که در ارزیابی نوسانات سینوسی دورهی اشراقی در ناحیه مثبت قرار دارند، نسبت به سرمایهگذارانی که ناحیه منفی قرار میگیرند، از تصمیمگیری ازدحامی کمتری برخوردار هستند.
چکیده انگلیسی :
This study, using "MyBiocycle" software, the sinusoidal fluctuations of the emotional and illuminative periods of active investors are evaluated in order to influence thick decision in the capital market. In this study, in order to evaluate the sinusoidal fluctuations, time period of 2 months were considered in the form of 4 time periods of 15 days in order to determine the difference between the emotional and radiant orientations of active investors. In this study, 48 real investors were selected based on the ratio of "12/4" (four groups of twelve people) in order to be placed in two emotional and illuminative categories and based on variance analysis tests, their effectiveness in the formation of crowd decision-making in the capital market was investigated. The results of the study indicated that the real active investors who are in the negative area in the evaluation of the sinusoidal fluctuations of the emotional period have higher thick decision compared to the active real investors who are in the positive area in the evaluation of the sinusoidal fluctuations of the emotional period.
_||_