بررسی اثر مشوقهای مالیاتی بر ایفای تعهدات مالیاتی و نتایج کسبوکار مؤدیان با رویکرد مدلسازی عامل بنیان
محورهای موضوعی : مهندسی مالیفروغ معزی 1 , محمدعلی کرامتی 2 , محمد ابراهیم محمدپور زرندی 3
1 - دانشکده مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استاد،گروه مدیریت صنعتی،واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
کلید واژه: مشوقهای مالیاتی, تعهدات مالیاتی, نتایج کسبوکار مؤدیان,
چکیده مقاله :
چکیدهمالیات یکی از منابع اصلی درآمدزایی دولت است و دولت از مشوقهای مالیاتی بهعنوان ابزاری کلیدی جهت ایجاد تعهد در مؤدیان استفاده میکند. مطالعه حاضر با هدف درک اثر مشوقهای مالیاتی بر ایفای تعهدات مالیاتی و نتایج کسبوکار مؤدیان صورت گرفته است. این مطالعه از منظر هدف یک پژوهش کاربردی است و از منظر شیوه گردآوری دادهها به دو صورت کتابخانهای و میدانی است. در روش کتابخانهای استخراج مطالب موردنیاز با استفاده از مطالعهی کتب، نشریات داخلی، بررسی مقالات در پایگاههای علمی خارجی و داخلی انجام گرفته است و در روش میدانی با مراجعهی مستقیم به مؤدیان و قرار گرفتن در محیط، اطلاعات موردنیاز گردآوری شده است. با استفاده از ابزارهای گردآوری اطلاعات مذکور به شناسایی عاملها، ارتباط بین آنها و ارتباط عاملها با محیط و در نهایت مدلسازی عامل بنیان پرداخته و پس از اجرای مدل در نرم افزار انی لاجیک اطلاعات مذکور مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند و سه فرضیه موجود در پژوهش بررسی شدند. نتایج حاکی از آن است که مشوقهای مالیاتی برای هر مؤدی میتواند ادراک آن مؤدی از میزان مالیاتی که به آن تعلق گرفته را کاهش داده که در نتیجه منجر به ایفای تعهدات مالیاتی و تغییر سطوح سودآوری و هزینه گردد.
Taxation is one of the main incomes of the government, and the government uses tax incentives as a key tool to improve tax compliance among taxpayers. This study aimed to understand the effects of tax incentives on tax compliance and business outcomes of taxpayers. Considering its purpose, this study is an applied research, and regarding its data collecting method, both field and secondary research methods have been used. In secondary research, we used books, national journals, and relevant articles form national and international databases, while in field research we used direct observations and interviews. Using various methods and tools for collecting the data, we investigated the agents, their interactions with each other and with the environment, and at the end, we analyzed the collected data using AnyLogic software, and the three hypotheses of the article were investigated. The results indicate that the tax incentives for any taxpayer can decrease the corresponding tax perception, which leads to tax compliance and change in the profitability and costs.
_|1) ایزدخواستی، حجت، عرب مازار، عباس؛ شیرکوند، ناصر. (1400). بررسی تأثیر معافیتهای مالیاتی موضوع ماده 132 (ق.م.م) بر تعداد و ارزش افزوده واحدهای صنعتی ایجاد شده در مناطق مشمول معافیت در ایران. اقتصاد و الگو سازی، 12(2)، 1-30.
2) جباری، حسین؛ یونسنژاد، ناصر؛ فرزینفر، اکبر؛ صفری، مهدی؛ قدرتی، حسن. (1401). سنجش تأثیر سیاستهای بخش عمومی بر فرار مالیاتی در ایران و کشورهای منتخب. توسعه و سرمایه، 7(1)، 69-86.
3) خادمی، مهدی. (1399). چرا باید مالیات بدهم؟ مطالعه تأثیر ارزش درکشده بر تعهد به پرداخت در پرتو امکان فرار مالیاتی. فرایند مدیریت و توسعه، ۳۳ (۴) :۱۱۴-۹۷.
4) سلیمانی، یاسر. (1400). بسترها، مشوقها و زمینههای شکل گیری فرار مالیاتی. امنیت اقتصادی، 9 (85)، 31-48.
5) شهبازی، کیومرث؛ خداویسی، حسن؛ رضایی، ابراهیم؛ گنجی، جلال. (1397). ارزیابی نقش مشوقهای مالیاتی شرکتهای تجاری و تأثیر آن بر اقتصاد منطقهای. مطالعات مدیریت راهبردی، 9(36)، 149-167.
6) شهنیایی، احمد. (1401). جایگاه و ویژگیهای تعهد مالیاتی در نظام حقوقی تعهدات. فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران، 52(4)، 1881-1903.
7) Adena, M. (2021). How can we improve tax incentives for charitable giving? Lessons from field experiments in fundraising. In The Routledge Handbook of Taxation and Philanthropy (pp. 344-353). Routledge.
8) Alm, J., Cherry, T., Jones, M. and McKee, M.,( 2010). Taxpayer information assistance services and tax compliance behavior. Journal of Economic Psychology, 31(4), pp.577-586.
9) Andrei, A.L., Comer, K. and Koehler, M.( 2014). An agent-based model of network effects on tax compliance and evasion. Journal of Economic Psychology, 40, pp.119-133.
10) Andreoni, J., Erard, B. and Feinstein, J. ( 1998). Tax compliance. Journal of economic literature, 36(2), pp.818-860.
11) Appiah-Kubi, S. N. K., Malec, K., Phiri, J., Maitah, M., Gebeltová, Z., Smutka, L., ... & Sirohi, J. (2021). Impact of Tax Incentives on Foreign Direct Investment: Evidence from Africa. Sustainability, 13(15), 81-96.
12) Bloomquist, K.M.(2008). Taxpayer compliance simulation: A multi-agent based approach. In Social simulation: Technologies, advances and new discoveries (pp. 13-25). IGI Global.
13) Braithwaite, V.( 2003). Dancing with tax authorities: Motivational postures and non-compliant actions. Taxing democracy, 3, pp.15-39.
14) Dai, X., & Chapman, G. (2022). R&D tax incentives and innovation: Examining the role of programme design in China. Technovation, 11(3), 402-419.
15) Davis, J.S., Hecht, G. and Perkins, J.D.(2003). Social behaviors, enforcement, and tax compliance dynamics. The Accounting Review, 78(1), pp.39-69.
16) Dwirandra, A. A. N. B., & Suryanawa, I. K. (2018). Idealism and Professional Commitments Mediation the Effect of Work Experience and Training on Ethical Decision Making of Tax Consultan. Research Journal of Finance and Accounting, 9(21), 85-94.
17) Gilbert, N. and Troitzsch, K.( 2005). Simulation for the social scientist. McGraw-Hill Education (UK).
18) Hicks, J., Cui, W., & Xing, J. (2022). Cash on the table? imperfect take-up of tax incentives and firm investment behavior. Journal of Public Economics, 20(8), 604-632.
19) Ivanov, V. V., Lvova, N. A., Pokrovskaia, N. V., & Naumenkova, S. V. (2018). Determinants of tax incentives for investment activity of enterprises. Journal of Tax Reform, 4(2), 125-141.
20) Kim, K. and Kim, K.J.(2010). Multi-agent-based simulation system for construction operations with congested flows. Automation in Construction, 19(7), pp.867-874.
21) Korobow, A., Johnson, C. and Axtell, R.(2007). An agent–based model of tax compliance with social networks. National Tax Journal, 60(3), pp.589-610.
22) Min, J.U. and Bjornsson, H.C.(2008). Agent-based construction supply chain simulator (CS 2) for measuring the value of real-time information sharing in construction. Journal of Management in Engineering, 24(4), pp.245-254.
23) Nagel, H., Huber, L.R., Van Praag, M. and Goslinga, S.( 2019). The effect of a tax training program on tax compliance and business outcomes of starting entrepreneurs: Evidence from a field experiment. Journal of business venturing, 34(2), pp.261-283.
24) Samoilikova, A. (2021). Tax incentives for innovation in the context of macroeconomic stability: an analysis of causality. 684080133.
25) Sun, C., Zhan, Y., & Du, G. (2020). Can value-added tax incentives of new energy industry increase firm's profitability? Evidence from financial data of China's listed companies. Energy economics, 86(2), 634-654.
26) Song, M., Wang, S., & Zhang, H. (2020). Could environmental regulation and R&D tax incentives affect green product innovation?. Journal of Cleaner Production, 25(8), 830-849.
27) Steinberg, R. (2021). The design of tax incentives for giving. In The Routledge Handbook of Taxation and Philanthropy, Routledge, 21(2), 178-198.
28) Tah, J.H.(2005). Towards an agent-based construction supply network modelling and simulation platform. Automation in Construction, 14(3), pp.353-359.
29) Twomey, P. and Cadman, R.(2002). Agent‐based modelling of customer behaviour in the telecoms and media markets.
|_