تأثیر نوسانات نرخ ارز بر شاخص سهام خودرو در شرایط تحریم با استفاده از الگوی خود توضیح برداری مارکوف سوئیچینگ
محورهای موضوعی : مهندسی مالیسمن هوشمندی 1 , سید شمس الدین حسینی 2 , عباس معمارنژاد 3 , فرهاد غفاری 4
1 - گروه اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - گروه اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: " الگوی مارکوف سوئیچینگ", " رابطه علی", "نرخ ارز", "شاخص سهام خودرو",
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر صنعت خودروسازی به دلیل افزایش تحریمهای پولی و بانکی با مشکلات زیادی برای واردات فناوری و قطعات مورد نیاز مواجه شده است؛ بهطوریکه شاید بتوان گروه خودروسازی را تأثیرپذیرترین گروه نسبت به اتفاقات و حواشی سیاسی دانست؛ ازاینرو، پژوهش موجود تلاش میکند اثر نوسانات نرخ ارز را بر شاخص قیمتی سهام خودرو در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از دادههای ماهانه دوره 1398:12–1387:10و با بهرهگیری از رویکرد خود توضیح برداری مارکف سوئیچینگ بررسی کند. بدین منظور، از میان حالتهای مختلف الگوی مارکف سوئیچینگ، الگوی MSIAH(3)-VAR(2) انتخاب شد. یافتههای تجربی تحقیق نشان میدهد که تنها در رژیم با نوسانات بالا، نرخ ارز رابطه علی شاخص سهام خودرو است و افزایش نرخ ارز باعث افزایش شاخص سهام خودرو شده است درحالیکه شاخص سهام خودرو اثری بر نرخ ارز ندارد. علاوه بر این، نتایج نشان میدهد احتمال پایداری رژیم 1 (رژیم با نوسانات خیلی کم) نسبت به رژیم 2 (رژیم با نوسانات کم) و رژیم 3 (رژیم با نوسانات زیاد) بیشتر است.
The present study tries to investigate the impact of the exchange rate fluctuations on the car stock index in Tehran Stock Exchange using the monthly data of the period of 1387:10-1398:12 and using the nonlinear Markov switching approach. For this purpose, among the various modes of Markov switching model, MSIAH(3) -VAR(2) has been selected. The empirical findings of the study show that only in a regime with high fluctuations, the exchange rate is the causal relationship of the car stock index and the increase in the exchange rate has increased the car stock index while the car stock index has no impact on the exchange rate. In addition, the results indicate that the sustainability of the car stock index in the regime with the very low fluctuations (first regime) was more than that of the regime with the low fluctuations (second regime) and that of the regime with the high fluctuations (third regime).
_||_