نقش فشار مشتریان بر واکنش قیمت سهام شرکت به اعلام مشارکت در برنامه های زنجیره تامین سبز
محورهای موضوعی : مهندسی مالیمهدی شالباف شیروانی 1 , ابراهیم علی رازینی رحمانی 2 , عبدالرحیم رحیمی 3 , نادر محقق 4
1 - گروه مدیریت و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت و حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - گروه مدیریت و برنامه ریزی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: قیمت سهام, زنجیره تامین سبز, فشار مشتریان,
چکیده مقاله :
این تحقیق به جهت سنجش نقش فشار مشتریان بر واکنش قیمت سهام شرکت به اعلام مشارکت در برنامه های زنجیره تامین سبز انجام شده است، تحقیق حاضر از نظر هدف ،کاربردی و از لحاظ نحوه اجرا پیمایشی می باشد. داده های مورد استفاده در پژوهش حاضر اطلاعات مالی موجود شرکتهایی است که طی سالهای 1390 الی 1398 در بورس حضور داشته و از آن خارج نشده اند. داده های تحقیق با استفاده از تهیه نمودارهای کنترلی و تخمین مدل های رگرسیون لجستیک و خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج تحقیق حاکی از آن بود که نوع صنعت به عنوان معیار فشار مشتریان بر مشارکت شرکت ها در مدیریت زنجیره تامین سبز اثرگذار است و اعلام مشارکت شرکت ها در مدیریت زنجیره تامین سبز، منجر به کاهش قیمت سهام آنها می گردد. همچنین نتایج نشان داده در صنایع غیرواسطه که فشار وارده از سوی مشتریان بر اعلام مشارکت شرکت بیشتر است، اعلام مشارکت شرکت در فعالیت های زنجیره تامین سبز، اثر کاهنده کمتری بر قیمت سهام آن خواهد داشت.
This study has conducted to assess the role of customer pressure on the company's stock price response to the announcement of participation in green supply chain programs. The present study is applied in terms of purpose and is a survey in terms of how it is performed. The data used in the present study is the available financial information of companies that were listed on the stock exchange during the years 1390 to 1398 and have not been removed from it. The research data were analyzed using control charts and estimation of logistic and linear regression models. The results showed that, as a measure of customer pressure, the type of industry affects the participation of companies in green supply chain management. There will be a reduction in the stock prices of companies by announcing the participation of them in management of the green supply chain. The results also show that in indirect industries where the pressure from customers is more on announcing the company's participation, announcing the company's participation in green supply chain activities will have a lower reducing effect on its stock price
_||_