بررسی رابطه بین خوش بینی تحصیلی و رشد حرفه ای معلمان مقطع ابتدایی شهر چهاربرج
محورهای موضوعی : توسعه
1 - گروه آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد واحد میاندوآب
کلید واژه: خوش بینی تحصیلی, رشد حرفه ای, معلمان ابتدایی شهر چهاربرج,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین خوش بینی تحصیلی و رشد حرفهای معلمان مقطع ابتدائی شهر چهاربرج بود. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بود و با روش توصیفی انجام شد. جامعهی تحقیق شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر چهار برج به تعداد 284 نفر(110زن و 174 مرد) بود. نمونه بصورت تصادفی طبقهای و با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 163نفر (64 زن و 99 مرد) انتخاب شد. روش جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی بود. برای جمعآوری اطلاعات، در بخش اول برای سنجش خوش بینی تحصیلی معلمان از پرسشنامه خوش بینی تحصیلی که توسط اسچنن موران و همکاران (۲۰۱۳ )، ساخته شده و دارای 37 گویه است، استفاده شد. در بخش دوم از پرسشنامه استاندارد 18 سوالی رشد حرفهای معلمان استفاده شد. روایی و پایایی آن (با استفاده از آلفای کرانباخ80%-76%) توسط طراح آن مورد تایید قرار گرفته بود. از آمار توصیفی برای محاسبه میانگین و ترسیم جداول استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از آمار استنباطی پارامتریک (بدلیل نرمال بودن توزیع دادهها) ضریب همبستگی پیرسون، استفاده شد. پس از آزمون فرضیهها و تحلیل یافتهها، نتایج نشان داد: بین تاکید تحصیلی، اعتماد دانشآموزان به معلم شان، کارآمدی معلم و رشد حرفهای معلمان مقطع ابتدائی شهر چهاربرج رابطه وجود دارد.
The purpose of this research was to investigate the relationship between academic optimism and professional growth of elementary school teachers in Chaharborj city. This research was applied research and was done with a descriptive method. The research community included all primary school teachers of Chaharborj city, numbering 284 people (110 women and 174 men). The sample was randomly stratified using Cochran's formula in the number of 163 people (64 women and 99 men). The data collection method was library and field. In order to collect information, in the first part, the academic optimism questionnaire made by Schenen Moran et al. (2013) and has 37 items was used to measure the academic optimism of teachers. In the second part, the 18-question standard questionnaire of teachers' professional development was used. Its validity and reliability (using Cronbach's alpha 76-80%) was confirmed by its designer. Descriptive statistics were used to calculate the average and draw tables. To test the hypotheses, parametric inferential statistics (due to the normality of data distribution) and Pearson's correlation coefficient were usedAfter testing the hypotheses and analyzing the findings, the results showed that there is a relationship between academic emphasis, students' trust in their teachers, teacher efficiency and the professional development of elementary school teachers in Chaharborj city.
_||_