شیوه ی تبلیغ حضرت عیسی(ع) در قرآن کریم بر اساس آیه 125 سوره نحل
محورهای موضوعی : دو فصلنامه علمی تفسیر متون وحیانیمجید حیدری فر 1 , مرتضی سازجینی 2 , عباس یوسفی تازه کندی 3
1 - گروه معارف اسلامی دانشگاه قم
2 - دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم
3 - دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم
کلید واژه: تبلیغ, حکمت, عیسی(ع), موعظه حسنه و جدال احسن,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بیان چگونگی شیوه ی تبلیغ حضرت عیسی(ع) در قرآن کریم می پردازد. در این راستا ابتدا آیاتی که دربارۀ منزلت ایشان است، احصاء شده و سپس آیات مربوط به چگونگی تبلیغ ایشان بر اساس آیه 125سوره نحل بر سه محور حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن، مورد بررسی قرار گرفته است. مقصود از تبلیغ در این تحقیق، برداشت مثبت، یعنی رساندن معارف حقه الهی به مردم است. قابل ذکر است که در این تعریف از شیوه ی تبلیغی عیسی(ع) در قرآن، تنها آیاتی که به حالت متقابلی یعنی گفت و شنود بین ایشان و مردم دلالت دارد اشاره شده و در این آیات حضرت عیسی(ع) در مقام بیان و دعوت مردم به ایمان به خدای متعال و دین الهی هستند. این پژوهش به صورت توصیفی انجام شده و در نتیجه در می یابیم که تبلیغ عیسی(ع) بر اساس بینه و دعوت مردم به عبادت الله به شیوه ی حکمت است، زیرا دارای برهان و استدلال عقلی است و تصدیق تورات توسط عیسی(ع) دردعوت مردم، تبلیغ از نوع جدال احسن است.
This study deals with the religious advertisement methods of the holy Jesus in the holy Quran. In this regard, verses relevant to his position were extracted and then verses about his advertisement methods, according to verse 125 of Nahl sura, on the three axes of wisdom, good (hasaneh) preaching, and the best (ahsan) controversy, were analyzed. By advertisement, here, we mean crating positive interpretation about divine teachings in the society. In this study, only those verses referring to the holy Jesus' (PBUH) interactive state (a dialog between the Holy Jesus and people) are discussed. In these verses the holy Jesus tries to invite people to accept the divine religion and have faith in the Almighty God. In this descriptive research, we concluded that the holy Jesus's advertisement methods are based upon wise revelations and inviting people to worship Allah. Such advertisement is based on reason and rational argument and the acknowledgement of the Torah by Jesus, at the invitation of the people to faith, is an example of the best (ahsan) controversy.
_||_