نقش واسطه ای شادکامی: رابطه بین کمالگرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی در طلاب شهر بابـل
محورهای موضوعی : روان شناسیمحمدحسین زیوری اظهر 1 , ارسلان خان محمدی 2 , علی اصغر عباسی اسفجیر 3 , بابک حسین زاده 4
1 - دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحدآمل، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
کلید واژه: شادکامی, کمال گرایی, واژگان کلیدی: اضطراب پیشرفت تحصیلی, طلاب,
چکیده مقاله :
چکیدهپژوهش حاضر با هدف نقش واسطهای شادکامی: رابطه بین کمالگرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی در طلاب شهر بابـل انجام شد. روش روش پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه طلاب پسر شهر بابل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 220 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامههای هوش معنوی (SIQ ) عبدالله زاده، کشمیری و عرب عامری (1387)، پرسشنامه شادکامی (HQ) آرگیل و لو (1989) و پرسشنامه اضطراب پیشرفت تحصیلی (AAAQ) آلپرت و هار (1960) ارزیابی شدند. از روش مدل یابی معادلات ساختاری برای تجزیه وتحلیل دادههای استفاده شد. یافتهها نشان داد که هوش معنوی و شادکامی در ارتباط بین کمالگرایی و اضطراب پیشرفت تحصیلی نقش میانجی دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با کاهش کمالگرایی و افزایش شادکامی میتوان اضطراب پیشرفت تحصیلی را در طلاب کاهش داد.واژگان کلیدی: اضطراب پیشرفت تحصیلی، شادکامی، کمالگرایی، طلاب.. . . . .
AbstractThis study investigated the The mediating role of happiness: the relationship between perfectionism and anxiety academic achievement in seminary students of Babol. Structural Equation Modeling was used for the analysis and interpretation of the data. A total of seminary students (220 boys) were selected by convenience sampling. Perfectionism, Academic Achievement Anxiety, Academic Procrastination Scale(Solomon & Rohblum) and Happiness Questionnaires were used to collect data. Results showed that happiness had mediator role in relationship between perfectionism on academic achievement anxiety. So with decrease of perfectionism and increase of happiness can decrease academic achievement anxiety in seminary students and improve their academic achievement.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
_||_
نقش واسطهای شادکامی: رابطه بین کمالگرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی
در طلاب شهر بابـل
ارسلان خان محمدی1
محمد حسین زیوری 2
علی اصغر عباسی اسفیجر3
بابک حسین زادگان4
چکیده
پژوهش حاضر با هدف نقش واسطهای شادکامی: رابطه بین کمالگرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی در طلاب شهر بابـل انجام شد. روش روش پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه طلاب پسر شهر بابل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 220 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامههای کمالگرایی هیل و همکاران (2004) پرسشنامه شادکامی (HQ) آرگیل و لو (1989) و پرسشنامه اضطراب پیشرفت تحصیلی (AAAQ) آلپرت و هار (1960) ارزیابی شدند. از روش مدل یابی معادلات ساختاری برای تجزیه وتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که شادکامی در ارتباط بین کمالگرایی و اضطراب پیشرفت تحصیلی نقش میانجی دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با کاهش کمالگرایی و افزایش شادکامی میتوان اضطراب پیشرفت تحصیلی را در طلاب کاهش داد.
واژگان کلیدی: اضطراب پیشرفت تحصیلی، شادکامی، کمالگرایی، طلاب.
[1] . استادیار گروه روانشناسی، واحدآمل، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
[2] . دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
[3] . دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
[4] . استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
مقدمه
پیشرفت تحصیلی، یکی از اولویتهای اصلی مدارس است و به آنچه که یک دانشآموز، معلم، و یا یک موسسه به اهداف آموزشی خود باید دست یابد، اشاره دارد. دو شاخص سنتی عملکرد تحصیلی وجود دارد. یعنی نمرات و بالاترین سطح از پیشرفت تحصیلی. مسلما این دو شاخص مهمترین مسئله برای معلمان، دانش آموزان، والدین، و تصمیم گیران، است (رسولی و همکاران، 1398). پيشرفت تحصيلی را توانایی آموخته شده یا اکتسابی حاصل از دروس ارائه شده یا بهعبارت دیگر، توانایی آموخته شده فرد در موضوعات آموزشگاهی میدانند که به وسيله آزمونهای استاندارد شده، اندازه گيری میشود (نیجا و همکاران1، 2022).
اضطراب پدیده انکارناپذیری در زندگی افراد است که عملکرد فرد را در موقعیتهای گوناگون تحت تاثیر قرار میدهد. چنانکه سطوح بالایی از آن تهدیدی برای سلامت جسمی و روانی افراد است. اضطراب، همراه همیشگی آموزش است. اضطراب مشکل شایع در محیط های آموزشی است. (سیفی و همکاران، 1401). هر دانشآموز و دانشجو گاهی در مدرسه مقداری احساس اضطراب میکند. ولی اضطراب در برخی بهویژه زمان امتحانات، بهطور جدی بروز میکند، تا جایی که در بعضی از مواقع، مانع یادگیری و کاهش پیشرفت تحصیلی میشود (بایتمیر2، 2022). اضطراب پیشرفت تحصیلی3 یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که به سبب گستردگی آزمونهای مختلف در طی مراحل زندگی میتواند باعث ایجاد اضطراب شود. زمانی که امتحان تنها ابزار سنجش ارتقای دانشآموزان و دانشجویان قرار گیرد و از اهمیت بالایی برخوردار شود اضطراب پیشرفت تحصیلی جدی خواهد شد (ژائو و همکاران4، 2022).
یکی از متغیرهای مرتبط با اضطراب پیشرفت تحصیلی، کمالگرایی5 است. کمالگرایی بهمعنای وضع معیارهای بالا و غیرواقع گرایانه برای خود، داشتن انتظارات بالا و غیرواقع بینانه درباره دیگران و باور فرد مبنی بر این که دیگران از فرد، انتظار کامل بودن دارند و او باید انتظارات آنان را برآورده سازد میباشد (فوادیان، 1397). کمالگراها، بهطور اجباری و وقفهناپذیر، برای رسیدن به اهداف دست نیافتنی، تلاش و تقلا میکنند و ارزش خود را با میزان بهرهوری و دستاوردهای خود اندازهگیری میکنند. کسی که خودش را برای رسیدن به اهداف غیر واقعی، تحت فشار قرار میدهد، به ناچار خود را در معرضِ دامِ ناامیدی نیز قرار میدهد. وقتی کمالگراها در رسیدن به استانداردهای خود شکست میخورند، تمایل به انتقاد خشن از خود دارند. (دونکان-پلومر و همکاران6، 2023). کمالگرایی موجب رفتارهایی همچون اجتناب و ارزیابی مکرر عملکرد، سوگیریهای شناختی همچون افکار دو مقوله ای، توجه انتخابی به شکست و افزایش معیارها در مورد دستاوردها برجسته میشود (ذوقی و همکاران، 1398).
شادکامی7 نیز بهعنوان عامل تاثیرگذار بر کاهش اضطراب پیشرفت تحصیلی شناخته شده است (گرین8، 2022). شادکامی را بهعنوان هیجانی که در آن، احساساتی اعم از خرسندي و رضایت و خوشی و لذت شدید تجربه میشود را تعریف شده است.. بهطور کل شادکامی داراي دو بعد عاطفی و شناختی است که بعد عاطفی آن موجب می-گردد انسانی که داراي احساس شادکامی است، از نظر دیگران بهعنوان فردي بشاش و سرزنده شناخته شود و در مناسبات و در مناسبات اجتماعی نیز بتواند راحتتر با دیگران ارتباط برقرار کند، همچنین از بعد شناختی نیز چنین فردي، نگرش مثبتی نسبت به دنیاي پیرامون خود دارد و اتفاقات و رویدادهاي خود را با دید خوشبینانه مینگرد. در رابطه با اجزاء و مؤلفههاي شادکامی اعتقاد بر این است که شادکامی داراي 3 مؤلفه اصلی است: -1 میزان و درجه عاطفه مثبت -2 فقدان احساسات منفی همچون افسردگی و اضطراب -3 سطح متوسطی از رضایت مندي طی یک دوره خاص از زندگی (پیرمردوند، احمدی، آلبوغبیش و نظامیوند، 1399). شادکامی هدف مشترک افراد است و همه برای رسیدن به آن تلاش میکنند و نتیجه ارزشیابی افراد از خود و زندگیشان استر(طباطبایی، جعفری و کیهان، 1398). انسانهای شاد در زندگی با پیامدهای مثبتی مواجه میشوند. این پیامدها شامل افزایش روابط حمایت کننده، بهبود وضعیت مالی، سلامت روحی و روانی، سلامت جسمانی و در نتیجه طولانی شدن عمر میباشد. افزایش شادکامی از اهداف روانشناسی مثبتنگر است (اخلاقی و همکاران، 1401). افراد شاد وقت بیشتری برای تصمیم گیری صرف میکنند؛ آنها انتظار عمر طولانی تری دارند ازاین رو به نظر میرسد بیشتر برای آینده برنامه ریزی میکنند (اسپادافورا و همکاران، 2022).
نتایج یافتههایهای اندلیمان، بریتین و ویلانکورت (2022)، اسپادافورا و همکاران (2022)، زاپاتا-امانا و همکاران (2021)، مالاکار (2021) و ذوقی، کاکاوند و چوبداری(1398)،نشان داد که کمالگرایی با ميانجيگري شادکامی براضطراب پیشرفت تحصیلی طلاب تاثیر غير مستقيم دارد.
بر اساس آنچه که بیان شد و همچنین با توجه به نقش متغیرهای پژوهش بر اضطراب پیشرفت تحصیلی و نبود پژوهشی مشابه در ایران، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای شادکامی: رابطه بین کمالگرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی در طلاب شهر بابـل انجام شد.
[1] . Nja et al
[2] . Baytemir
[3] 1.Academic Achievement Anxiety
[4] . Zhao et al
[5] . Perfectionism
[6] . Duncan‐Plummer et al
[7] . Happiness
[8] . Green
شکل 1. مدل مفهومی پژوهش
روش
پژوهش حاضر، ازلحاظ هدف، از نوع کاربردی و روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) بودکه با استفاده از نرم افزار Amos نسخه 23 انجام شد.جامعه آماری کلیه طلاب پسر شهر بابل در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 530 نفر بودند که از این تعداد 220 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهایی که در این پژوهش به کار گرفته شد عبارت بودند از:
● پرسشنامه کمالگرایی1
این پرسشنامه توسط هیل و همکاران در سال 2004 طراحی شد. 58 سوال و 6 خرده حساسیت بین فردی، تلاش برای عالی بودن، نظم و سازماندهی، ادراک فشار از سوی والدین، هدفمندی و استانداردهای بالا برای دیگران دارد. این مقیاس بر اساس طیف لیکرت چهار گزینهای کاملاً مخالف(=1)، مخالف(=2)، موافق(=3)، و کاملاً موافق(=4) درجهبندی شده است. میزان پایایی با روش آلفای کرونباخ 91/0 و روایی محتوایی و صوری ان نیز مطلوب گزارش شد (هیل و همکاران، 2004). در پژوهش سمائی (1389)، میزان پایایی با روش آلفای کرونباخ 87/0 بهدست آمد و روایی آن نیز مورد تایید قرار گرفت. در پژوهش حاضر پایایی به روش آلفای کرونباخ 82/0، به دست آمده است.
● پرسشنامه شادکامی2
پرسشنامه شادکامی آکسفورد در سال 1989 توسط آرگیل و لو تهیه شده است. این پرسشنامه 29 ماده چهار گزینهای دارد که گزینههای آن به ترتیب از 0 تا 3 نمرهگذاری میشوند و جمع نمرات مواد 29 گانه، نمره کل مقیاس را تشکیل میدهد. نمره کل آزمودنی از 0 تا 87 در نوسان است. آرگیل و همکاران (1989)، ضریب آلفای 9/0 و روایی محتوایی و صوری آن را مطلوب گزارش کردند. علی پور و نور بالا (1387) ضریب پایایی این پرسشنامه را با استفاده از آلفای کرنباخ 82/0 بهدست آوردند و روایی آن را نیز مورد تایید قرار دادند. در پژوهش حاضر پایایی به روش آلفای کرونباخ 80/0، به دست آمده است.
● اضطراب پیشرفت تحصیلی3
آزمون اضطراب پیشرفت تحصیلی در سال 1960 توسط آلپرت و هابر بهمنظور ارزیابی اضطراب مربوط به پیشرفت تحصیلی ساخته شده است. این مقیاس یک ابزار خودگزارشی است که از 19 عبارت تشکیل شده است. آزمودنی باید در یک مقیاس لیکرت پنج درجهای ( از همیشه = 1 تا هرگز =5) میزان موافقت یا مخالفت خود با هریک از عبارات آن را مشخص کند. آزمون اضطراب پیشرفت دارای دو زیر مقیاس اضطراب تسهیل کننده (9 عبارت) که میزان اضطراب برانگیزاننده را مورد ارزیابی قرار میدهد و زیر مقیاس اضطراب تضعیف کننده (10 عبارت) که میزان اضطرابی را که در عملکرد اختلال ایجاد میکند، ارزیابی میکند، است. برای به دست آوردن نمره هر زیر مقیاس باید امتیاز همه عبارات مربوط به زیر مقیاس مورد نظر را با هم جمع میشود. پایایی حاصل از روش بازآزمایی آزمون در فاصله 10 هفته برای زیر مقیاس اضطراب تسهیل کننده 83/0 و برای زیر مقیاس تضعیف کننده 87/0 گزارش شده است . همچنین پایایی این آزمون در فاصله 8 ماه برای زیر مقیاس اضطراب تسهیل کننده 75/0 و برای زیر مقیاس اضطراب تضعیف کننده 76/0 بوده است. همبستگی معنادار آزمون پیشرفت با مقیاسهای مختلف عملکرد تحصیلی حاکی از روایی ملاک این آزمون است (آلپرت و هابر، 1960). در پژوهش یحیی زاده و همکاران (1399)، میزان پایایی با روش آلفای کرونباخ 84/0 و روایی آن نیز مطلوب گزارش شد. در پژوهش حاضر پایایی به روش آلفای کرونباخ 85/0، به دست آمده است.
یافتهها
در ابتدا با بررسی پیش فرضهای آماری با استفاده از آزمونهای، کشیدگی و چولگی، جعبهای، کولموگروف-اسمیرنوف دادههای پرت شناسایی، سپس با استفاده از آزمون ماهالانوبیس دادههای پرت حذف گردید، همچنین پس از بررسی نرمالی دادهها مدل اندازه گیری سه متغیر پژوهش بررسی و تایید گردید، همچنین نتایج میانگین واریانسهای استخراجی (AVE) نشان میدهد تمامی خرده مقیاسها در مدل اندازهگیری مقادیر بهدست آمده آن از حد معیار 5/0 بزرگتر میباشد که نشان دهنده روایی از نوع همگرا است، همچنین پایایی مرکب (پایایی سازه) نشان دهنده آن است که مقادیر بهدست آمده از مولفهها از حد معیار 07/0 بیشتر میباشد و بنابراین موضوع AVE و CR پرسشنامهها تایید میگردد.
یافتههای توصیفی پژوهش در جدول 1، ارائه شده است.
جدول 1: شاخصهای توصیفی
متغیر | خرده مقیاس | میانگین | انحراف استاندارد | واریانس | چولگی | کشیدگی |
کمالگرایی | حساسیت بین فردی | 155/3 | 944/9 | 883/98 | 024/0 | 409/0- |
تلاش برای عالی بودن | 068/3 | 639/3 | 244/13 | 26/0- | 051/0 | |
نظم و سازماندهی | 199/3 | 481/3 | 121/12 | 253/0- | 133/0- | |
ادراک فشار از سوی والدین | 330/3 | 197/4 | 617/17 | 16/0- | 4/0- | |
هدفمندی | 951/3 | 826/3 | 462/14 | 242/0 | 293/0 | |
استانداردهای بالا برای دیگران | 024/3 | 993/3 | 946/15 | 299/0 | 272/0- | |
شادکامی | 451/2 | 429/0 | 185/0 | 142/0- | 210/0- | |
اضطراب | 827/2 | 393/0 | 155/0 | 072/1- | 431/4 |
برای تعیین نحوه ارتباط بین متغیرهای پژوهش با یکدیگر از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول 2 ارائه شده است.
جدول 2: ماتریس همبستگی پیرسون متغیرهای پژوهش
متغیر | 1 | 2 | 3 |
1. کمالگرایی | 1 |
|
|
2. شادکامی | 589/0 | 1 |
|
3. اضطراب پیشرفت تحصیلی | 465/0** | 361/0-** | 1 |
* *در سطح 01/0 معني داري است.
نتایج مندرج در جدول فوق بین کمالگرایی و شادکامی با پیشرفت تحصیلی رابطه ی معکوس معناداری (01/0) مشاهده میگردد.
نتایج شاخصهای برازی حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها و متغیرها در جدول 3 ارائه شده است.
جدول 3: شاخصهای برازش حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها و متغیرها
نام آزمون | توضیحات | مقادیر قابل قبول | مقدار به دست آمده |
| کای اسکوئر نسبی | 3> | 572/2 |
RMSEA | ریشه میانگین توان دوم خطای تقریب | 1/0> | 043/0 |
GFI | شاخص برازندگی تعدیل یافته | 9/0< | 977/0 |
NFI | شاخص برازش نرم | 9/0< | 956/0 |
CFI | شاخص برازش مقایسهای | 9/0< | 943/0 |
DF | 23 |
|
|
مقدار RMSEA برابر با 047/0 ميباشد لذا این مقدار کمتر از 1/0 است که نشان دهنده این است که ميانگين مجذور خطاهاي مدل مناسب است و مدل قابل قبول میباشد. همچنين مقدار کاي دو به درجه آزادي(572/2) بین 1 و 3 ميباشد و ميزان شاخص GFI، CFIو NFI نيز تقریبا برابر و بزرگتراز 9/0 میباشد که نشان میدهند مدل اندازه گیری متغیرهای پژوهش، مدلی، مناسب است.
جدول 4: برآورد مستقیم مدل با روش حداکثر درست نمایی (ML4)
متغیر | مقدار آماره تی | سطح معنیداری |
شادکامی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی | 517/0 | 605/0 |
کمالگرایی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی | 405/1 | 161/0 |
کمالگرایی بر شادکامی | 089/3 | 002/0 |
نتایج (جدول )4 نشان داد که شادکامی و کمالگرایی بهصورت مستقیم با اضطراب پیشرفت تحصیلی ارتباط دارند. همچنین بین شادکامی با کمالگرایی ارتباط مستقیمی وجود دارد.
برای بررسی آثار متغیرهای میانجی از آزمون سوبل استفاده شد که نتایج آن در جدول 5 ارائه شد.
متغیرمیانجی | مقدار آزمون Z در تست سوبل | انحراف استاندارد | سطح معناداری |
مسیر مستقیم : کمالگرایی - اضطراب | |||
شادکامی | 50049/22- | 0652/0 | 000/0 |
در آزمون سوبل، یک مقدار Z-value از طریق فرمول زیر بدست میآید که در صورت بیشتر شدن این مقدار از 96/1، میتوان در سطح اطمینان 95% معنادار بودن تاثیر میانجی یک متغیر را تایید نمود.
شکل 2: الگوی ساختاری نهایی پژوهش
بحث و نتیجهگیری
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای شادکامی: رابطه بین کمالگرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی در طلاب شهر بابـل انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد که کمالگرایی با ميانجيگري شادکامی براضطراب پیشرفت تحصیلی طلاب تاثیر غير مستقيم دارد. نتایج این یافته با یافتههایهای اندلیمان، بریتین و ویلانکورت (2022)، اسپادافورا و همکاران (2022)، زاپاتا-امانا و همکاران (2021)، مالاکار (2021) و ذوقی، کاکاوند و چوبداری(1398) همسو بود.
در تبیین این یافته میتوان گفت که افراد شادتر بیشتر پس انداز میکنند. این افراد احساس کنترل شخصی بیشتری داشته، بیشتر به تواناییهای خود میاندیشند، توانایی بیشتری برای مقابله با استرسهای زندگی دارند و موازات آن عزت نفس بالاتری را تجربه میکنند و برای خودشان ارزش بیشتری قائل میشوند و این ویژگیها با خصوصیات کمالگرایی که همراه با تمایلات دیکتاتوری، تسلط و حکومت، استثمار و احتمالا سرزنش دیگران که باعث ناشادی و کاهش رضایت از زندگی میشوند، همخوانی ندارد (اسپادافورا و همکاران، 2022). افراد شادتر اضطراب کمتری را تجربه کرده در نتیجه پیشرفت تحصیلی بیشتری را تجربه میکنند. و در مقابل افراد کمال گرا اضطراب پیشرفت تحصیلی بیشتری را تجربه مینمایند. عوامل موثر در شادکامی مانند حرمت خود و اندازه گیری احساس فرد از خودارزشیابی در افزایش شادکامی و کاهش اضطراب تاثیر دارد. کمالگرایی منفی و ناسازگارانه موجب خود انتقادیهای شدید فرد نسبت به کارها و اعمال خودش و ایجاد احساس عدم شادکامی عمیق و افزایش اضطراب پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان میشود (طباطبایی، جعفری و کیهان، 1398).
کمالگرایی منفی میتواند موجبات اضطراب، فرسودگی تحصیلی، اهمال کاری، عدم موفقیت تحصیلی، خودانتقادی، انتظار بیش ازحد از عملکرد خود و دیگران و گرایش به دارا بودن استاندارهای دست نیافتنی را شامل شود. از سویی دیگر شادکامی با ایجاد شادی و نشاط و کاهش اضطراب در دانش آموزان، آنها را از احساسات و تفکرات منفی و استرسهای تحصیل دور میکند و موجب موفقیت تحصیلی و کاهش اضطراب تحصیلی میشود(ذوقی و همکاران، 1398).
این پژوهش دارای محدویتهایی بوده است. میزان کمالگرایی، اضطراب پیشرفت تحصیلی و شادکامی بر اساس خودگزارشدهی بود و این احتمال وجود دارد که این مقادیر بیش از حد گزارش شده باشند. در قسمت ابزارسازی باید ابزارهای جامعتر، معتبرتر یا بومیتری را طراحی و آزمون کرد تا بتواند درک عمیقتری به دست دهد. عدم امکان کنترل برخی متغیرهای مداخلهگر در طی انجام تحقیق از جمله، بیحوصلگی و یا عدم تمرکز طلاب در پاسخگویی به سوالات، یکی دیگر از محدودیتهای پژوهش حاضر بود. نمونههای مورد مطالعه در این تحقیق طلبههای پسر بودند. که این مورد یکی دیگر از محدودیتهای این پژوهش بود. برای اینکه بتوانیم در این حوزه به نتایج پایاتر و کاربردی تر برسیم، باید بتوانیم محدودیتهای مبتنی بر تعمیمپذیری را به حداقل برسانیم. لذا برای رسیدن به این امر باید پژوهشهای انجام گرفته در این حیطه در حوزههای گستردهتر و با نمونههایی از جامعههای مختلف و بزرگتر انجام پذیرد تا نتایج، قابلیت تعمیم بیشتری داشته باشد. بنابراین بهتر است جهت انجام پژوهش خصوصا در حیطههای علوم انسانی، فرهنگها و مناطق مختلف را لحاظ کنیم. از آنجایی که اطلاعات به دست آمده در این مطالعه ناشی از گزارش خود طلاب، از طریق پرسشنامه بود که ممکن بود دارای سوءگیری باشد و برای سنجش دقیق تر نیاز به مصاحبه هایی در بررسی متغیرهای پژوهش است. ضرورت فرهنگسازی در خانوادهها جهت مراجعه به مراکز مشاوره و درمیان گذاشتن مشکلات طلاب با مشاوران به منظور پیشگیری از مشکلات احتمالی در بزرگسالی پیشنهاد میگردد. پیشنهاد میگردد به نقش اساتید در بالا بردن سطوح شناختی طلاب نسبت به کاهش اضطراب رقابتی و کسب استقلال فکري، معنویت و نگرش در فرایند آموزش و پرورش تاکید گردد.
تضاد منافع
در مقاله حاضر هیچ تضاد منافعی وجود ندارد.
تشکر و قدردانی
نویسندگان بر خود لازم میدانند از تمامی طلاب پسر شهر بابل شرکتکننده در این پژوهش تشکر و قدردانی نمایند.
فهرست منابع
اخلاقی راسته کناری، فاطمه، شیرزاد کبریا، بهارک، خورشیدی، عباس، عباسی سروک، لطف اله. (1401). ارائهی الگوی شادکامی برای دانشآموزان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش (مورد مطالعه شهر تهران). فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد واحد بجنورد، 17(70)، 27-56.
پیرمردوند چگینی، بهمن، احمدی، صدیقه، آلبوغبیش، توفیق، نظامیوند چگینی، سمیرا. (1399). اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شناخت درمانی به روش مایکل فری بر افسردگی، احساس تنهایی و شادکامی زنان مطلقه. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی، 11(41)، 15-30.
ذوقی، لیلا، کاکاوند، منیر، چوبداری، عسگر. (1398). بررسی رابطه بین کمالگرایی و اضطراب امتحان با متغیر میانجی ذهن آگاهی در دانشجویان. روانشناسی تربیتی، 15(51)، 195-210.
رسولی خورشیدی، فاطمه، صرامی، غلامرضا، حبیب اله، نادری، شجاعی، علی اصغر. (1398). الگویابی انگیزش در ارتباط بین اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(1)، 84-91.
سمائی، سهیلا.(1389). اعتباریابی، رواسازی و نرم یابی سیاهه کمال گرایی هیل. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
طباطبایی، سمانه سادات، جعفری، فرح، کیهان، فیروزه. (1398). اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر شادکامی و بهزیستی روانشناختی سالمندان ساکن در سراهای سالمندان مناطق 1 و 2 شهر تهران. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی، 10(38)، 77-88.
فوادیان، سعیده. (1397). رابطه سبکهای فرزند پروری و ابعاد کمال گرایی والدین با انگیزش تحصیلی فرزندان آنها در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان دامغان. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد واحد بجنورد، 13(54)، 101-118.
علی پور، احمد، نوربالا، احمدعلی.(1387). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی اکسفورد در دانشجویان دانشگاههای تهران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 5(2)، 55-66.
یحیی زاده، مهدی، حسین زاده، بابک، کیاپور، آذر.(1398). مدل یابی روابط ساختاری کمال گرایی تحصیلی با میانجی¬گری هوش معنوی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. تعلیم و ترببیت، 1(143)، 54-69.
Akhlaghy rasteh kenari, F., Shirzadkebria, B., Khorshidi, A., & Abbasi Sarok, L. (2022). Providing a model of happiness for primary school students (Case study of Tehran). Educational researches, 17(70), 27-56. doi: 10.30495/educ.2022.1913232.2558
Alipoor, A., & Noorbala, AA. (1999). A Preliminary Evaluation of the Validity and Reliability of the Oxford Happiness Questionnaire in Students in the Universities of Tehran. Iranian Journal of Psychiatry and Psychology, 5 (1 and 2), 55-66. URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1777-fa.html
Alpert, R., & Haber, R.N.(1960). Anxiety in academic achievement situations. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 61(2), 207-215. doi.org/10.1037/h0045464
Argyle, M., Martin, M., & Crossland, J. (1989). Happiness as a function of personality and social encounters. Recent academic in Social Psychology. North Holland: Elsevier.
Baytemir, K. (2022). Do parents have exam anxiety, too? The predictive role of irrational beliefs and perfectionism with parental exam anxiety in explaining students’ exam anxiety. School Psychology International, 4 (7), 387-396. doi.org/10.1177/01430343221122387
Duncan‐Plummer, T., Hasking, P., Tonta, K., & Boyes, M. (2023). The relationship between clinical perfectionism and nonsuicidal self‐injury: The roles of experiential avoidance, self‐esteem, and locus of control. Journal of Clinical Psychology, 4 (17), 54-69. doi.org/10.1002/jclp.23506
Endleman, S., Brittain, H., & Vaillancourt, T. (2022). The longitudinal associations between perfectionism and academic achievement across adolescence. International Journal of Behaviora Development, 46(2), 91-100. doi.org/ 10.1177/01650254211037400
Fovadian, S. (2018). Correlation parenting styles and dimensions Perfectionism with academic motivation their children on High school student damghan city. Educational researches, 13(54), 101-118. https://edu.bojnourd.iau.ir/article_540912.html
, Z. A. (2022). Generalized self-efficacy shields on the negative effect of academic anxiety on academic self-efficacy during COVID-19 over time: A mixed-method study. Journal of School and Educational Psychology, 2(1), 44-59. doi.org/10.47602/josep.v2i1.17
Hill, R.W & Huelsman T.J, Furr R.M, Kilber J., Vicente B.B & Kennedy, C.(2004). A new measure of perfectionism: the perfectionism inventory. Journal of Oersonal Assessments, 24(1), 11-20. doi.org/10.1207/s15327752jpa8201_13
Malakar, P.(2021). Role of internet gaming behaviors and test anxiety on emotional intelligence, subjective happiness and academic achievement among adolescent school students. Psychology and Education, 58(2), 10773-10800. https://www.researchgate.net
Nja, C. O., Orim, R. E., Neji, H. A., Ukwetang, J. O., Uwe, U. E., & Ideba, M. A. (2022). Students’ attitude and academic achievement in a flipped classroom. Heliyon, 8(1), 274-86. doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e08792
Pirmardvand Chegini, B. Ahmadi, S., Albughbish, T., & Nezamivand Chegini, S. (2020). The Effectiveness of Group Therapy Based On Cognitive Therapy of Michael Ferry On Depression, Loneliness and Happiness in Divorced Women. Journal of Analitical-Cognitive Psycholoy, 11 (41), 15-30. doi. org/ 20.1001.1.28222476.1399.11.41.2.6
Rasouli Khorshidi, F., Sarami, G., Nader, H., & Shojaei, A.A. Modeling Motivation in the Relationship between Test Anxiety and Academic Procrastination with Achievement. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (1) :84-91. doi.org/ 10.29252/edcbmj.12.01.11
Samai, Soheila. (2009). Validation, standardization and modification of Hill's perfectionism inventory. Master's thesis, Shahid Beheshti University, Faculty of Educational Sciences and Psychology.
Seifi, F., Hejazi, M., Sobhi, A., & Kiani, Q. (2023). The Relationship of Spiritual Intelligence/Academic Conscience with Academic Performance: the Mediating Role of Academic Hardiness. Journal of Research on Religion & Health, 8(1), 65-80. doi.org/10.22037/jrrh.v8i1.33341
Spadafora, N., Blackburn, M., Methot-Jones, T., Zinga, D., & Molnar, D. S. (2022). How is Multidimensional Trait Perfectionism Related to Anxiety Across Time in First-Generation Secondary Students?. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 1-11. doi.org/10.1007/s10862-022-09972-w.
Tabatabai, S., Jafari, F., & Keyhan, F. (2019). The Effectiveness of Hope Therapy Approach on Group Happiness on Elderly Happiness and Psychological Well-being. Journal of Analitical-Cognitive Psycholoy, 10 (38), 77-88. doi.org/ 20.1001.1.28222476.1398.10.38.6.7
Yahyaazaadeh Darzi, M., Hosseinzaadeh, P. D., & Kiyaapoor, P. D. (2020). Students’ Achievement Anxiety as a Function of Spiritual Intelligence and Academic Perfectionism. Quarterly Journal of Education, 36(3), 53-70. doi.org/20.1001.1.10174133.1399.36.3.3.1
Zapata-Lamana, R. Sanhueza-Compos, C., Stuardo-Alvarez, M., Ibarra-Mora,J., Mardones-Contreras, M., Reyes-Molina,D.,…& Cigarroa,I.(2021). Anxiety, low self-steem and a low happiness index are associated with poor school performance in Chilean adolescents: a cross-sectional analysis. International Journal of Enviormental Research and Public Health, 18(21), 11685-11697. doi.org/10.3390/ijerph182111685
Zhao, M., Li, J., Lin, Y., Zhang, B., & Shi, Y. (2022). The effect of perfectionism on test anxiety and the mediating role of sense of coherence in adolescent students. Journal of Affective Disorders, 310, 142-149. doi.org/10.1016/j.jad.2022.05.009
Zoghi, L., Kaka, M., & Choobdari, A. (2019). Study the relation between perfectionism with Test anxiety by mediating role of mindfulness in college students. Educational Psychology, 15(51), 195-210. doi.org/ 10.22054/jep.2019.40560.2622
The mediating role of happiness: the relationship between perfectionism and anxiety academic achievement in seminary students of Babol
Arsalan Khanmohammadi (corresponding Aouthor)
Assistant Professor of Psychology, Amol Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran
Email: Ar.khanmohammadi@gmail.com
Mohammadhosein Zivari Azhar
M.A. in Clinical Psychology, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
Email:Hoseinzivari72@gmail.com
Ali Asghar Abasi
Associate Professor of Sociology, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
Email: Asfajir@hotmail.com
Babak Hoseinzadeh
Assistant Professor of Educational Science, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
Email: Hosseinzadeh2002@gmail.com
Abstract
This study investigated the The mediating role of happiness: the relationship between perfectionism and anxiety academic achievement in seminary students of Babol. Structural Equation Modeling was used for the analysis and interpretation of the data. A total of seminary students (220 boys) were selected by convenience sampling. Perfectionism, Academic Achievement Anxiety, Academic Procrastination Scale(Solomon & Rohblum) and Happiness Questionnaires were used to collect data. Results showed that happiness had mediator role in relationship between perfectionism on academic achievement anxiety. So with decrease of perfectionism and increase of happiness can decrease academic achievement anxiety in seminary students and improve their academic achievement.
Keyword: Academic achievement anxiety, Happiness, Perfectionism, Seminary students
[1] . Perfectionism Questionnaire
[2] . Happiness Questionnaire
[3] . Anxiety Academic Achievement Questionnaire
[4] . Maximum likelihood