مدل جامعه شناختی عوامل موثر بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان بوشهری
محورهای موضوعی : روان شناسیمعصومه احمدی 1 , غلامرضا جعفری نیا 2 , مولود کیخسروانی 3
1 - ببی یسس
2 - . دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
3 - مولود کیخسروانی
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, شهروندان, مسئولیت اجتماعی, شبکههای اجتماعی, واژگان کلیدی: بوشهر,
چکیده مقاله :
چکیدهاین پژوهش با هدف تبیین جامعه شناختی عوامل موثر بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان بوشهری انجام شد. روش پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی شهروندان بالای 18 سال شهر بوشهر در سال 1398 بودند. تعداد 383 نفر با روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی بود. به منظور تجزیه وتحلیل دادهها، ازآزمون ضریب همبستگی و معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS نسخه 23 و Amos نسخه 24 استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان میدهد بین مدت زمان استفاده از شبکههای اجتماعی(262/0r: )، میزان سرمایه اجتماعی (135/0r:)، وضعیت اشتغال (326/0r:)، انگیزه و هدف کاربران شبکههای اجتماعی (128/0r:)، سن پاسخگویان (141/0r:)، سطح تحصیلات پاسخگویان (431/0r:) با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.واژگان کلیدی: بوشهر، سرمایه اجتماعی، شبکههای اجتماعی، شهروندان، مسئولیت اجتماعی.واژگان کلیدی: بوشهر، سرمایه اجتماعی، شبکههای اجتماعی، شهروندان، مسئولیت اجتماعی.
Abstract The aim of this study was to explain the sociology of the factors affecting the level of social responsibility of Bushehr citizens. The research method was descriptive-survey. The statistical population of the present study was all citizens over 18 years of age in Bushehr in 2020. A total of 383 people were selected by random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire of factors affecting the level of social responsibility. In order to analyze the data, correlation coefficient and structural equations test and SPSS software version 23 and Amos version 24 were used. The results show that between the duration of using social networks (r: 0.262), the amount of social capital (r = 0.135), employment status (r = 0.326 :), motivation and goal of social network users There is a significant relationship between the level of social responsibility and the level of social responsibility. Keywords: Bushehr, social capital, social networks, citizens, social responsibility.
_||_