اثر بخشی درمان مبتنی برتعامل والد_کودک با روش آموزش حضوری بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای بیش فعالی و نقص توجه
محورهای موضوعی : روان شناسیسحر بیات 1 , منصوره شهریازی احمدی 2 , مهناز استکی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی، گروه روانشناسی
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
کلید واژه: کارکردهای اجرایی, بیش فعالی و نقص توجه, درمان مبتنی بر تعامل والد &ndash, کودک, آموزش حضوری,
چکیده مقاله :
چکیده پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر تعامل والد - کودک با روش آموزش حضوری بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای بیش فعالی و نقص توجه انجام شد . روش پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان ۱۰ تا ۱۲ سال منطقه ۱۹ شهر تهران در سال 1400 که مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه بود. حجم نمونه تعداد 30 نفر تعیین شد به روش نمونه گیری هدفدار، این تعداد افراد به روش همتاسازی در دو گروه تقسیم شدند که تعداد هر گروه 15 نفر تعیین شد که یک گروه آزمایش به شیوه آموزش حضوری درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ برنامه درمانی را دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه کارکردهای اجرایی جرارد و همکاران (۲۰۰۰) بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره بود. یافته های پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر تعامل والد - کودک با روش آموزش حضوری بر کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، تنظیم هیجانی) دانش آموزان دارای بیش فعالی و نقص توجه موثر است(05/0p<). می توان نتیجه گرفت درمان مبتنی بر تعامل والد - کودک با روش آموزش حضوری می تواند در بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای بیش فعالی و نقص توجه موثر واقع شود.
The present study was conducted with the aim of the effectiveness of treatment based on parent-child interaction with face-to-face training method on the executive functions of students with hyperactivity and attention deficit disorder. The research method was quasi-experimental, with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the study was all children aged 10 to 12 years in the 19th district of Tehran in 2022 who were suffering from hyperactivity and attention deficit. The sample size of 30 people was determined by the purposeful sampling method, this number of people was divided into two groups by the matching method, the number of each group was 15 people. And the control group did not receive any treatment plan. The research tool was the executive functions questionnaire of Gerard et al. (2000). The method of data analysis was univariate and multivariate covariance analysis.The research findings showed that the treatment based on parent-child interaction with face-to-face training method on executive functions (memory emotional regulation) of students with hyperactivity and attention deficit (p<0.05). It can be concluded that the treatment based on the interaction of the parent of the child with the face-to-face teaching method can be effective in improving the executive functions of students with hyperactivity and attention deficit.Keywords: treatment based on parent-child interaction, face-to-face training, executive functions, hyperactivity and attention deficit
_||_