مقایسۀ برنامه های آموزش سلامت روانی و اجتماعی زندانیان
محورهای موضوعی : روان شناسیمحمد رحمتی 1 , فرامرز ملکیان 2 , الهام کاویانی 3 , کیوان کاکابرایی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
4 - دانشیار گروه روان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
کلید واژه: آموزش, زندانیان, سلامت روانی و اجتماعی, کارکنان زندان,
چکیده مقاله :
مهمترین هدف نظام عدالت کیفری برای پاسخ به پدیده جرم بازپروری مجرمین برای بازگشت سعادتمندانه به جامعه است بنابراین بررسی وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی در زمینه های آموزش خدمات اصلاحی، تربیتی، پزشکی و قضایی به زندانیان و مقایسه آن با وضعیت مطلوب در راستای ارتقای سلامت زندانیان از اهمیت فراوانی برخوردار است.پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و شیوه اجرا علی- مقایسه ای است و داده ها کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان زندان مرکزی شهر کرمانشاه بود که تعداد آنها 385 نفر بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 100 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد میزان وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی به زندانیان در خرده مقیاس های قضایی 38 درصد، پزشکی9/30 درصد، تربیتی 5/15 درصد و اصلاحی 5/15 درصد بود و فقط60 درصد از مشارکت کنندگان از وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی به زندانیان رضایت داشتند. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد در خرده مقیاس های اصلاحی و تربیتی تفاوت معنادار، اما در خرده مقیاس های پزشکی و قضایی تفاوت معناداری نبود. بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب آموزش سلامت روانی- اجتماعی زندانیان تفاوت وجود داشت. بنابراین لازمه کاهش فاصله هر چه بیشتر وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی زندانیان با وضعیت مطلوب تغییر و تقویت محتوایی و اجرایی برنامه های آموزش سلامت محور بر اساس نیازهای روانی- اجتماعی زندانیان است.
.The most important goal of the criminal justice system is to respond to the phenomenon of the crime is to rehabilitate criminals to return to society happily. Therefore it is very important to study current status of psychosocial health education in the fields of education of correctional, educational, medical and judicial services to prisoners and its comparison with the desired situation in order to promote the health of prisoners.The present study according to the purpose is applied, the way it is done is causal-comparative, and quantitative data were collected using a researcher-made questionnaire. The statistical population includes all staff of Kermanshah Central Prison, which numbered 385 people, using simple random sampling, 100 of them were selected as the sample.The results showed that the current status of psychosocial health education to prisoners in the subscales of judicial is equal to 38%, medicine 30.9%, educational 15.5% and correction 15.5%, and only 60% of the participants were satisfied with the current state of psychosocial health education to prisoners. there was a significant difference in correctional and educational subscales, but no significant difference in medical and judicial subscales.There was a difference between the current situation and the desired situation of mental and social health education of prisoners. Therefore, to reduce the distance between the current state of mental health education and the desired situation of prisoners, it is necessary changing and strengthening the content and implementation of health-oriented education programs based on the psycho-social needs of prisoners.
_||_