مدلیابی سـازگاری اجـتماعی بر اساس باورهای فراشناخـتی با میانجـی گری بعد تعهد در هویت دانش آموزان دوره دوم متوسطه
محورهای موضوعی : روان شناسیعلی رهیده 1 , مسعود قاسمی 2 , مژگان سپاه منصور 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: سازگاری اجتماعی, باورهای فراشناختی, بعد تعهد در هویت,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش مدلیابی سازگاری اجتماعی بر اساس باورهای فراشناختی با میانجی گری بعد تعهد در دانشآموزان متوسطه دوره دوم بود. این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی و به روش معادلات ساختاری (SEM) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم دبیرستانهای شهرستان رباطکریم در سال تحصیلی 1400-1399بود. باروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی نسبتی تعداد 390 دانشآموز انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای سازگاری سینها و سینگ (1993)، باورهای فراشناخت کارت وایت هاتون (2004)، ابعاد هویت، قسمت مربوط به بعد تعهد برزونسکی (1989) بود. دادههای جمعآوریشده به روش مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با دادهها برازش مناسب دارد. اثر مستقیم باورهای فراشناختی بر سازگاری اجتماعی معنادار گردید (05/0 > p , 174/0-= β) اما اثر استاندارد غیر مستقیم باورهای فراشناخت بر سازگاری اجتماعی با نقش میانجی تعهد(05/0 < p , 029/0= β)و همچنین اثر کامل این متغیرها معنادار نمی باشد.نتیجه گیری: بنابراین متغیر بعد تعهد در هویت نتوانست نقش میانجی گرانه را در میان دو متغیر باورهای فراشناختی و سازگاری اجتماعی ایفا نماید.
The purpose of this study is to modeling social adjustment based on metacognitive beliefs with a mediating role in the commitment of identity in high school students. The research method was applied type and in terms of collection method، it was descriptive and structural equation modeling (SEM) method was used. The statistical population included all second course high school boy students in Robat Karim in the academic year 2020-2021. Using random multi-stage cluster 390 students were selected. The research tools included the Brzonsky Identity Style Inventory، Sinha & Singh Adjustment Inventory، Thinking Styles Questionnaire and Adolescent Version of Meta-cognition Questionnaire. The collected data were analyzed by structural equation modeling. The results showed that the proposed model fits well with the data. The direct effect of metacognitive beliefs on social adjustment was significant (β = .174, p<.05) but the standard effect of indirect metacognitive beliefs on social adjustment with the mediating role of commitment (β =., 029, p> .05) and also the full effect These metrics are not significant.Conclusion: Therefore, the variable of commitment could not play a mediating role between the two variables of metacognitive beliefs and social adjustment.
_||_