اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه پیام نور
محورهای موضوعی : روان شناسیسید مجتبی عقیلی 1 , اکرم وکیلی بسطام 2
1 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، گلستان، ایران.
2 - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، گلستان، ایران.
کلید واژه: ذهنآگاهی, تنظیم شناختی هیجان, معنای زندگی, تحمل پریشانی,
چکیده مقاله :
پریشانی هیجانی به عنوان یک اختلال هیجانی در طولانی مدت می تواند عملکرد اجتماعی و زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار داده و سبب ایجاد درماندگی در آن ها شود. پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه پیام نور انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور گرگان در سال تحصیلی 1401_۱400 بود که از این میان 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی، در دو گروه کنترل (15 نفر) و گروه آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه تحمل پریشانی گاهر (2005)، تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی (1991) و معنای زندگی استگر و همکاران (2006) بود. گروه آزمایش تحت 8 جلسه درمان ذهن آگاهی قرار گرفت و گروه کنترل تا پایان پژوهش هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده های پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار spss نسخه 24 انجام شد. یافته ها نشان داد درمان ذهن آگاهی تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی را افزایش داده است (001/0>p). درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند درتحمل پریشانی، تنظیم هیجان و معنای زندگی دانشجویان موثر واقع شود.
Emotional distress as an emotional disorder in the long run can affect the social functioning and daily life of people and cause them helplessness. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of mindfulness training on stress tolerance, cognitive regulation of emotion and meaning of life in students of Payame Noor University. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design and control group. The statistical population of the study was all students of Payame Noor University of Gorgan in the academic year 2020-2021, of which 30 people were selected by available sampling method and randomly divided into two groups of control (15 people) and experimental group (15 people). The research instruments were Gaher (2005) Distress Tolerance Questionnaire, Granfsky Emotion Cognitive Regulation (1991) and The Meaning of Life of Steger et al. (2006). The experimental group underwent 8 sessions of mindfulness treatment and the control group did not receive any intervention until the end of the study. Research data were analyzed by analysis of covariance using SPSS software version 24. The results showed that mindfulness treatment increased anxiety tolerance, cognitive regulation of emotion and meaning of life (p<0.001). Mindfulness-based cognitive therapy can be effective in enduring anxiety, emotion regulation and the meaning of students' lives.
_||_