پیشبینی معنای زندگی بر اساس ابعاد هویّت در دانشجویان دانشگاه تنکابن
محورهای موضوعی : روان شناسیفاطمه نداف پور 1 , طاهر تیز دست 2
1 - کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران.
کلید واژه: دانشجویان, معنای زندگی, ابعاد هویّت,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین قدرت پیشبینیپذیری معنای زندگی بر اساس ابعاد هویّت در دانشجویان دانشگاه تنکابن انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن در نیمسال دوم تحصیلی1398-1399 بودند. در این روش ابتدا فهرست اسامی تمامی دانشجویان نیمسال دوم تحصیلی 1398-1399 را به دست آورده، سپس به صورت تصادفی نمونه مورد نیاز انتخاب شدند و پرسشنامهها برایشان ارسال گشد .با توجه به تعداد متغیرهای پیشبین به ازای هر متغیر پیشبین تعداد50 نفر به عنوان نمونۀ پژوهش در نظر گرفته خواهند شد. از بین دانشجویان 150 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد (پرسشنامۀ معنای زندگی استیگر و همکاران (2006) و پرسشنامۀ ابعاد هویّت چیک و همکاران (2002)) بوده و بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و رگرسیون خطی استفاده شد که نتیجه قدرت پیشبینی معنای زندگی توسط ابعاد هویّت به ترتیب؛ هویّت جمعی(694/0)، هویّت اجتماعی (547/0)، هویّت ارتباطی (414/0)، هویّت شخصی (247/0) بودند. یافتههای تحقیق نشان دادند که از بین ابعاد هویّت، هویّت جمعی از قدرت پیشبینی و ضریب همبستگی بالاتری برخوردار بود و هویّت شخصی دارای کمترین مقدار قدرت پیشبینی و ضریب همبستگی بود.نتایج بهدست آمده نشان میدهد که تمامی فرضیههای تحقیق قدرت پیشبینی معنای زندگی را داشتند و همگی آنها دارای تأثیر مثبت و معناداری بودند.
The purpose of this study is to evaluate the predictability of the formation of the concept of the meaning of life based on the different dimensions of personal identity among the students of Tonekabon University. The research method is descriptive – correlational. The statistical population of the present study included the total number of the students of Tonekabon Islamic Azad University in the second semester of 2019 -2920 academic year. First the list of the names of all the students of the second semester of 2019 -2020 academic year was obtained then the required sample group was randomly selected and the questionnaires were sent to them. According to the number of predictable variables, for each predictor variables, 50 people were considered as research sample. 150 students were selected by simple random sampling method. Data collection tools were standard questionnaires (Stigger et al’s Meaning of Life questionnaire 2002, Check et al’s Dimension of Identity Questionnaire 2002) to analyze the data. Correlation and the stepwise and linear regression tests were used which showed the following results: Collective Identity (0.694), Social Identity (0.547), Communicative Identity (0.414), Personal Identity (0.247). The above mentioned results showed that there exists a coefficient correlation between dimensions of identity and the predictability of the concept of the meaning of life between the students.
عبدالصالح ارازی تیمور، سمیه سهرابی راد، فاطمه باقرپور (1396). بررسی رابطۀ سبکهای هویّت و هوش معنوی با معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه پیام نور کلاله. کنفرانس ملی روانشناسی تربیتی و برنامه ریزی و آموزش دبستان و پیش دبستان.
جنکینز، ریچارددین. (2002). هویّت اجتماعی. یاراحمدی، تورج (مترجم)، تهران: شیرازه.
جوادی یگانه، محمدرضا و عزیزی، جلیل(1337). هویّت فرهنگی و اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز با توجه به عامل رسانه، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 3، 183-213.
جوشن، خدیجه و رضاپور میرصالح، یاسر(1397). اثربخشی مداخله مبتنی بر سبکهای هویّت بر خودپنداره و معنای زندگی نوجوانان دوره اول و دوم متوسطه شهرستان مبارکه، ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
شریفی بلو، زهرا.، پولادی ری شهری، علی و امینی، ناصر (1394). مقایسه معنای زندگی و سبک های هویتی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بوشهر، اولین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز، مؤسسه عالی علوم و فناوری حکیم عرفی شیراز.
شهرآرای، مهرناز (1384). روانشناسی رشد نوجوان، دیدگاهی تحولی، تهران: علم.
غلامرضایی، سیمین.، عبدالهی مقدم، مریم و سهرابیان، طاهره (1397). بررسی مقایسهای رابطۀ بین ابعاد هویّت با رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. دو فصلنامه علمی–پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،4(13): 147-163.
فلسفی، ندا و نعمت طاوسی، محترم (1398). نقش ابعاد هویّت در حرمت خود و بهزیستی روانشناختی در بزرگسالی نوظهور. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی 15 (59): 225-236.
کهولت، نعیمه و جوکار، بهرام (1396). ارائه مدل علّی برای شادی براساس ابعاد هویت با واسطه جهت گیری هدف. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 13(48): 81-94.
محسنی، نیکچهره (1384). نظریهها در روانشناسی رشد: شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف، تهران: پردیس 57.
Adams, G.R., Ryan, B.A., & Keating, L., (2000). Family Relationships, Academic Environments, and Psychosocial Development during the University Experience: A longitudinal Investigation, Journal of Adolescent Research, 15, 99-122.
Arazi Teymour, A. S., Sohrabi Rad, S. and Bagherpour. F. (2017). A study of the relationship between identity styles and spiritual intelligence with the meaning of life in students of Payame Noor Kalaleh University. National Conference on Educational Psychology and Planning and Preschool and Preschool Education. (In Persian)
Cheek, J. M., et al. (1994). Identity Orientation: Personal, Social, Collective Aspects of Identity. Paper presented at the meeting of the American Association, Los Angeles.
Cheek, J. M.; Smith, S. and Tropp, L. R. (2002). Relationa identity orientation: A Fourth scale for AIQ. Annual Meeting of Society for Personality and Social Psychology, Boston.
Duries, B., & Soenens, B. (2006). Personality, identity styles and religiosity: An integrative study among late and middle adolescents. Journal of adolescenc, 29: 119-135.
Falsafi, n. And Nemat Tavousi, M. (2019). The role of identity dimensions in self-esteem and psychological well-being in emerging adulthood. Transformational Psychology: Iranian Psychologists 15 (59): 225 - 236 (In Persian).
George, L. S. & Park, C. L. (2016). Meaning in life as comprehension, purpose, and mattering: Toward integration and new research questions. Review of General Psychology, 20, 205-220.
Gholamrezaei, S., Abdollahi Moghadam, M. And Sohrabian, i. (2018). Comparison of the relationship between the dimensions of identity and life satisfaction in students of Farhangian University. Bi-Quarterly Journal of Educational and School Studies, Fourth Year, Issue 13, pp. 147-163. (In Persian).
Javadi Yeganeh, M. R. and Azizi, J. (1958). Cultural and social identity among the youth of Shiraz according to the media factor, Cultural Research Quarterly, 3, 183-213 (In Persian).
Jenkins, R. D. (2002). Social Identity. Yarahmadi, Touraj (translator), Tehran: Shirazeh Publishing. (In Persian)
Joshan, Kh. And Rezapour Mirsaleh, Y. (2018). The effectiveness of intervention based on identity styles on self-concept and meaning of life of first and second year high school adolescents in Mobarakeh city, Sixth Scientific Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Injuries of Iran, Tehran, Association for Development and Promotion of Basic Sciences and Technologies. (In Persian).
Koholat, N. and Jokar, B. (2017). Provide a causal model for happiness based on identity dimensions mediated by goal orientation. Knowledge and Research in Applied Psychology, 13 (48) 81-94.
Krok, D. (2018). When is Meaning in Life Most Beneficial to Young People? Styles of Meaning in Life and Well-Being among Late Adolescents. Journal of Adult Development, 25(2) 96-106.
Mascaro, N. and Rosen, D. M. (2005). Existential meaning’s role in the enhancement of hope and prevention of depressive symptoms. Journal of Personality,74,985-1014.
Mohseni, N. (2005). Theories in Developmental Psychology: Cognition, Social Cognition, Cognition and Emotions, Tehran: Campus 57. . (In Persian)
Shahrarai, M. (2005). Adolescent Developmental Psychology, A Transformational Perspective, Tehran: Science. (In Persian)
Sharifi Blue, Z., Poladi Rey Shahri, A. And Amini, n. (2015). Comparison of meaning of life and identity styles among high school students in Bushehr, First International Conference on Psychology and Educational Sciences, Shiraz, Hakim Orfi Higher Institute of Science and Technology. (In Persian)
Steger, F. M., & Frazier, P. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessing presence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53: 80-93.
Tajfel, H, & Turner, J, C. (1986). The social identity theory of intergroup behaviour. In S. Worchel & W. G. Austin (Eds.), Psychology of intergroup relations, Chicago, IL: Nelson- Hall:7-24.
Yee Ho, M., Cheung, F. M. and Cheung, S. F. (2010). The role of meaning in life and optimism in promotiong well-being. Personality and Individual Differences, 48: 658-663.
_||_
Adams, G.R., Ryan, B.A., & Keating, L., (2000). Family Relationships, Academic Environments, and Psychosocial Development during the University Experience: A longitudinal Investigation, Journal of Adolescent Research, 15, 99-122.
Arazi Teymour, A. S., Sohrabi Rad, S. and Bagherpour. F. (2017). A study of the relationship between identity styles and spiritual intelligence with the meaning of life in students of Payame Noor Kalaleh University. National Conference on Educational Psychology and Planning and Preschool and Preschool Education. (In Persian)
Cheek, J. M., et al. (1994). Identity Orientation: Personal, Social, Collective Aspects of Identity. Paper presented at the meeting of the American Association, Los Angeles.
Cheek, J. M.; Smith, S. and Tropp, L. R. (2002). Relationa identity orientation: A Fourth scale for AIQ. Annual Meeting of Society for Personality and Social Psychology, Boston.
Duries, B., & Soenens, B. (2006). Personality, identity styles and religiosity: An integrative study among late and middle adolescents. Journal of adolescenc, 29: 119-135.
Falsafi, n. And Nemat Tavousi, M. (2019). The role of identity dimensions in self-esteem and psychological well-being in emerging adulthood. Transformational Psychology: Iranian Psychologists 15 (59): 225 - 236 (In Persian).
George, L. S. & Park, C. L. (2016). Meaning in life as comprehension, purpose, and mattering: Toward integration and new research questions. Review of General Psychology, 20, 205-220.
Gholamrezaei, S., Abdollahi Moghadam, M. And Sohrabian, i. (2018). Comparison of the relationship between the dimensions of identity and life satisfaction in students of Farhangian University. Bi-Quarterly Journal of Educational and School Studies, Fourth Year, Issue 13, pp. 147-163. (In Persian).
Javadi Yeganeh, M. R. and Azizi, J. (1958). Cultural and social identity among the youth of Shiraz according to the media factor, Cultural Research Quarterly, 3, 183-213 (In Persian).
Jenkins, R. D. (2002). Social Identity. Yarahmadi, Touraj (translator), Tehran: Shirazeh Publishing. (In Persian)
Joshan, Kh. And Rezapour Mirsaleh, Y. (2018). The effectiveness of intervention based on identity styles on self-concept and meaning of life of first and second year high school adolescents in Mobarakeh city, Sixth Scientific Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Injuries of Iran, Tehran, Association for Development and Promotion of Basic Sciences and Technologies. (In Persian).
Koholat, N. and Jokar, B. (2017). Provide a causal model for happiness based on identity dimensions mediated by goal orientation. Knowledge and Research in Applied Psychology, 13 (48) 81-94.
Krok, D. (2018). When is Meaning in Life Most Beneficial to Young People? Styles of Meaning in Life and Well-Being among Late Adolescents. Journal of Adult Development, 25(2) 96-106.
Mascaro, N. and Rosen, D. M. (2005). Existential meaning’s role in the enhancement of hope and prevention of depressive symptoms. Journal of Personality,74,985-1014.
Mohseni, N. (2005). Theories in Developmental Psychology: Cognition, Social Cognition, Cognition and Emotions, Tehran: Campus 57. . (In Persian)
Shahrarai, M. (2005). Adolescent Developmental Psychology, A Transformational Perspective, Tehran: Science. (In Persian)
Sharifi Blue, Z., Poladi Rey Shahri, A. And Amini, n. (2015). Comparison of meaning of life and identity styles among high school students in Bushehr, First International Conference on Psychology and Educational Sciences, Shiraz, Hakim Orfi Higher Institute of Science and Technology. (In Persian)
Steger, F. M., & Frazier, P. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessing presence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53: 80-93.
Tajfel, H, & Turner, J, C. (1986). The social identity theory of intergroup behaviour. In S. Worchel & W. G. Austin (Eds.), Psychology of intergroup relations, Chicago, IL: Nelson- Hall:7-24.
Yee Ho, M., Cheung, F. M. and Cheung, S. F. (2010). The role of meaning in life and optimism in promotiong well-being. Personality and Individual Differences, 48: 658-663.