بررسی تأثیر رقابت بازار محصول بر رابطه بین تمرکز مالکیت و سیاست تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسی
1 - - استادیار گروه حسابداری مالی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
کلید واژه: تمرکز مالکیت, سیاست تقسیم سود, هزینههای نمایندگی, رقابت در بازار محصول,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر تمرکز مالکیت به عنوان یک سازوکار داخلی حاکمیت شرکتی بر سیاست تقسیم سود بوده است. به علاوه در این پژوهش از متغیر رقابت بازار محصول به عنوان یک معیار بیرونی حاکمیت شرکتی جهت تعدیل رابطه بین این دو متغیر استفاده شده است. به منظور دستیابی به این هدف، تعداد 70 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفتهاند. به دلیل نوع دادههای پژوهش از روش دادههای ترکیبی استفاده شده است. نتایج بررسیهای پژوهش جاری نشان داد که شرکتهای با تمرکز بالا در مالکیت، سود نقدی بیشتری را بین سهامداران خود تقسیم کردهاند. که این تأثیر گذاری مثبت در محیطهای رقابتی پایین بیشتر بوده است به بیان دیگر در محیطهای کمتر رقابتی تأثیر تمرکز مالکیت بر سیاست تقسیم سود بیشتر بوده است. The aim of this study was to evaluate the effect of ownership concentration as a internal of corporate governance on the relationship between ownership concentration and dividend policy. Also the variable product market competition as a external of corporate governance is used to adjust the relationship between these two variables. In order to achieve this goal, 70 manufacturing companies listed in Tehran Stock Exchange was investigated. Because of the kind of data, panel data method is used. Results show that companies with a high concentration of ownership divided more dividends between shareholders that positive influence has been more in the competitive environment. In other words, in less competitive environments the impact of ownership concentration on dividend is higher. Keywords: Concentrate Ownership, Dividend Policy, Product Market Competition, Agency Cost
1) اسماعیل زاده، علی، محمد محمودی، سید امین هادیان و احمد برگ بید، (1394)، "تأثیر ساختار مالکیت بر رابطه بین جریان نقدی آزاد و مدیریت استفاده بهینه از داراییها"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال 7، شماره 28، صص 23-41.
2) انوار رستمی، علی اصغر، حسین اعتمادی و مرضیه موحد مجد، (1392)، "بررسی تأثیر ساختارهای رقابتی بازار محصول بر سیاست تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مدیریت دارایی و تأمین مالی، دوره 1، شماره 2، صص 1-18.
3) جهانخانی، علی و سعید قربانی، (1384)، "شناسایی وتبیین عوامل تعیین کننده سیاست تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه تحقیقات مالی، شماره 20، صص 27-48.
4) خدادادی، ولی، جواد نیک کار و محسن رشیدی باغی، (1393)، "تأثیر رقابت بازار محصول بر سیاست تقسیم سود"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال 6، شماره 24، صص 21-32.
5) رضا زاده، جواد و حمیدرضا خانی لنگلی، (1394)، "تأثیر تمرکز مالکیت و مالکیت دولتی بر محافظه کاری حسابداری"، دانش حسابداری مالی، دوره دوم، شماره 2، پیاپی 5، صص 33-53.
6) ستایش، محمد حسین و شهلا ابراهیمی، (1393)، "بررسی تمرکز مالکیت بر سیاست تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله پژوهشهای حسابداری مالی، دوره 6، شماره 2، صص 61-74.
7) ستایش، محمد حسین و مصطفی کاظم نژاد، (1389)، "بررسی ساختار مالکیت و تمرکز مالکیت و ترکیب هیئت مدیره بر سیاست تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله دانش حسابداری، دوره 1، شماره 1، صص 29-51.
8) صادقی شریف، سید جلال و حجت بهادری، (1388)، "بررسی تأثیر ساختار مالکیت بر نسبت پرداخت سود در شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران"، دو فصلنامه تحقیقات مالی، دوره 11، شماره 27، صص 61-80.
9) گجراتی، دامور، (1386)، "مبانی اقتصاد سنجی"، ترجمه حمید ابریشمی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم.
10) محمود آبادی، حمید و شهلا ابراهیمی، (1392)، "بررسی تأثیر بازار رقابت محصول بر پرداخت سود سهام در شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران"، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، دوره 6، شماره 22، صص 109-92.
11) مهدوی، غلامحسین و غلامرضا رضایی، (1392)، "بررسی اثرات کیفیت گزارشگری مالی بر سیاست تقسیم سود"، مجله پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال پنجم، شماره 17، صص 1-32.
12) Alwi, S. (2009), “Dividend and Debt Policy as Corporate Governance Mechanism:Indonesian Evidence”, Jurnal Pengurusan, Vol. 29, PP. 111-127.
13) Baker, H. K., & Powell, G, (2009), “Understanding Financial Management: A Practical Guide”, Wiley & Sons.
14) Bhang, S., Brian, B. (2008), “Corporate Governance and Firm Performance”, Journal of Corporate Finance; 14, PP. 257-273.
15) Booth, L, Zhou, J, (2009), “Market Power and Dividend Policy: a Risk-Based Perspective”, available at WWW. SSRN COM.
16) Byun, H.S, Lee, J.H. & Park, K.s, (2012), “What Are The Main Channels of The Interaction Between Product Market Competition And Corporate Governance That Affect Firm Value?”, Asia-Pascific Journal of Financial Studies, 41(4), PP. 377-423.
17) Chen, A, Kao L, Lu, Ch, (2014), “Controlling Ownership and Firm Performance in Taiwan: The Role of External Competition and Internal Governance”, Pacific-Basin Finance Journal, 29, PP. 219–238.
18) Chen, S., Wang, K., & Li, X. (2012), “Product Market Competition, Ultimate Controlling Structure and Related Party Transactions”, China, Journal of Accounting Research, 5, PP. 293-306.
19) Cheng, P, Man, P, & Yi, C. H, (2013), “The Impact of Product Market Competition on Earnings Quality”, Accounting and Finance, 53, PP.137-162.
20) Fidrmuc,J P and Jacob, M. (2010), “Culture, Agency Costs, and Dividends”, Journal of Comparative Economics, 38, PP. 321–339.
21) Florackisa,C, Kanasb, A, Kostakisc, A. (2015), “Dividend Policy, Managerial Ownership And Debt Financing: A Non-Parametric Perspective”, European Journal Of Operational Research, 241(3), PP. 783–795.
22) Harada, K & Nguyen, P, (2006), “Ownership Concentration, Agency Conflicts, and Dividend Policy in Japan”, Working paper. [Online]. www.ssrn.com
23) Harada, K, & Nguyen,P, (2011), “Ownership Concentration and Dividend Policy in Japan”, Managerial Finance, 37(4), PP. 362-379.
24) 23)He, W, (2012), “Agency Problems, Product Market Competition and Dividend Policies in Japan”, Accounting and Finance, 52, PP. 873–901.
25) Gaud, P, Jani, E, Hoesli,M, Bender, A, (2005), “The Capital Structure of Swiss Companies: an Empirical Analysis Using Dynamic Panel Data”, Eur Financ Manag, 11, PP. 51–69.
26) Karuna,C, (2007), “Industry Product Market Competition and Managerial Incentives”, Journal of Accounting and Economics, 43, PP. 275–297.
27) Kouki, M, & Guizani, M, (2009), “Ownership Structure and Dividend Policy: Evidence from the Tunisian Stock Market”, European Journal of Scientific Research, 25(1), PP. 42-53.
28) La Porta, R, Lopez-de-Silanes, F, Shleifer, A & Vishny, R, (2000), “Agency Problems and Dividend Policies around the World”, Journal of Finance, 55(1), PP. 1–33.
29) Lina,T Chenb,Y and Tsai,H, (2016), “The Relationship Among Information Asymmetry, Dividend Policy And Ownership Structure Finance Research Letters”, In Press, Accepted Manuscript, Available online 25 July 2016.
30) Rozeff, M, (1982), “Growth, Beta and Agency Costs as Determinants of dividend Payout Ratios”, The Journal of Financial Research, 5(3), PP. 249-259.
31) Serrasqueiro, Z & Maçãs Nunes, P, (2010), “Non-linear Relationships between Growth Opportunities and Debt: Evidence from Quoted Portuguese Companies”, Journal of Business Research, 63, PP. 870–878
یادداشتها
10. Porter
11. Nikel
12. Karuna
13. Chen et.al
14. La Porta et.al
15. He
16. Byun
17. Lina, et.al
18. Florackis
19. Chen
20. Cheng
21. Gaud
22. Serrasqueiro & Maçãs Nunes