خود شیفتگی مدیران، انتخاب سبکهای رهبری در حسابداری
محورهای موضوعی :
حسابداری مالی و حسابرسی
سعید فرخ
1
,
آزیتا جهانشاد
2
1 - گروه حسابداری،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران
2 - گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاریخ دریافت : 1401/07/26
تاریخ پذیرش : 1401/09/28
تاریخ انتشار : 1401/10/01
کلید واژه:
مدیریت سود,
کیفیت گزارشگری مالی,
مسئولیت اجتماعی,
سبک رهبری,
استراتژی تجاری,
واژههای کلیدی: خودشیفتگی,
چکیده مقاله :
چکیده
مطالعات نشان داده است که خودشیفتگی مدیران میتواند بر انتخاب سبکهای رهبری در مقولات حسابداری (از جمله مدیریت سود، مسئولیتپذیری اجتماعی، کیفیت گزارشگری مالی و....) اثرگذار باشد؛ پژوهش حاضر در نظر دارد تا به ارزیابی روابط بین خود شیفتگی مدیران، انتخاب سبکهای رهبری در حسابداری بپردازد.
جامعهی آماری این پژوهش شامل مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس میباشند. به دلیل این که دسترسی به تمامی اعضای جامعهی آماری امکانپذیر نبود بنابراین از روش نمونهگیری در دسترس استفاده گردید. از این رو پرسشنامهها بین مدیران توزیع گردیده و جمعا 150 پرسشنامه تکمیل شده گردآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار لیزرل صورت گرفته است.
یافتههای پژوهش نشان داد که خودشیفتگی مدیران بر سبک رهبری تحولگرا در حسابداری-در مقایسه با عملگرا- تأثیر بیشتری داشته است. علاوه بر این، خودشیفتگی مدیران بر سبک رهبری عملگرا و سبک رهبری تحولگرا در تعیین استراتژی تجاری شرکتها، مسئولیتپذیری اجتماعی، مدیریت سود و کیفیت گزارشگری مالی تأثیرگذار است
چکیده انگلیسی:
Abstract
Some studies have shown that managers' narcissism can affect the choice of leadership styles in accounting (including management, social responsibility, financial reporting quality, etc.). Since no study has been done to evaluate the impact of managers' narcissism on leadership styles in accounting, present study intends to examine this issue; therefore, the present study evaluates the relationships between managers' narcissism, selection of leadership styles in accounting. The statistical population of this study includes managers of companies in Tehran Stock Exchange. Because access to all members of the statistical community was not possible, the available sampling method was used. Therefore, the questionnaires were distributed among individuals and a total of 150 completed questionnaires were collected. Data analysis was performed using structural equations and with the help of LISREL software.
The findings of the research showed that managers' narcissism had a greater impact on the transformational leadership style in accounting than the practical one. In addition, managers narcissism affect on practical leadership style and transformational leadership style in determining companies business strategy, social responsibility , profit management and financial reporting quality.
منابع و مأخذ:
فهرست منابع
بزرگ اصل، موسی، اسحاق بهشور و فرشته احمدی پاک، (1400)، "خودشیفتگی مدیرعامل و ریسک تقلب در گزارشگری مالی با تأکید بر نقش حسابرسان و کمیته حسابرسی"، دانش حسابداری، شماره 45، صص 139-155
پیری شهابی، آزاده و بهمن بنی مهد، (1400)، "خودشیفتگی مدیرعامل و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت"، چهارمین همایش ملی توسعه علوم فناوریهای نوین در مدیریت، حسابداری و کامپیوتر، تهران.
حساس یگانه، یحیی و غواصی سهرابی، (1399)، "ارتباط گزارشگری مسئولیت اجتماعی با ارزش شرکت"، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال دوازدهم، شماره 45، صص1-20
حسینی، سید علی حقیقت، (1395)، "رابطه بین حاکمیت شرکتی و تعهد به ایفای مسئولیتهای اجتماعی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،–پژوهش حسابداری، شماره 23، صص131-106
حشمت، نساء و متقی برادران حسن زاده، (1400)، "تدوین الگوی جامع ارزیابی مالی، راهبری و مسئولیتپذیری اجتماعی بر اساس رویکردهای شش گانه و دیدگاه نوین ارزیابی عملکرد"، فصلنامه پژوهشهای تجربی حسابداری، شماره 40، صص1-26
رمضان احمدی، محمد و حاجب آهنگری، (1399)، "بررسی تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی و رقابت بازار محصول بر کیفیت سود: رویکرد معادلات ساختاری"، فصلنامه پژوهشهای تجربی حسابداری، دوره 10، شماره 3، صص 235-260.
رحیمیان، نظام الدین کاظم پور، (1395)، "مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها مفاهیم، ابعاد، نظریهها و مروری بر مدلهای آن"، پژوهش حسابداری، 8(4)، صص 152-175.
زرگر نصرالهی، هایده، احمد محمدی و شهلا عباس زاده، (1399)، "ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و مدیریت سود تعهدی با تاکید بر نقش تعدیلکنندگی حاکمیت شرکتی"، پنجمین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و حسابداری، اهواز
شیری، اردﺷﯿﺮ، صبریه ﺧﻠﺪ ﺷﺮﻓﯽ، مهدی دﻫﻘﺎﻧﯽ و علی یاسینی، (1394)، "بررسی ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتارهای منافقانه با نقش میانجی رفتار ماکیاولیگری مدیران در سازمانهای دولتی شهر کرمانشاه"، فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی، 3(11)ف صص 107-128.
صالحی، اله کرم، جواد عچراوی و عبدالکریم فرهانیان، (1400)، "تأثیر خودشیفتگی مدیران بر سرعت تعدیل نگهداشت وجه نقد با تأکید بر نقش توانمندی مدیران در بورس اوراق بهادار تهران"، مطالعات اخلاق و رفتار در حسابداری و حسابرسی، 1(1)، صص 113-140.
طالبیان، محمدحسن و سمانه محمدی زاده، (1400)، "بررسی تأثیر تیپهای شخصیتی (مدل پنج عاملی شخصیت) بر سبک مدیریتی مدیران با توجه به نقش واسطهای خودشیفتگی در دوره متوسطه پایه اول و دوم شهرستان خان میرزا"، یازدهمین همایش ملی علمی پژوهشی روانشناسی و علوم تربیتی، شیروان.
طاهری، عابد، علی نژاد ساروکلائی، فغانی ماکرانی، (1399)، "تأثیر خودشیفتگی مدیران بر شفافیت گزارشگری مالی"، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال دوازدهم، شماره 48، صص71-93
فیضی، طاهره، مهدی خیراندیش و سلیمه لطیفی جلیسه، (1398)، "پیشایندها و پیامدهای فردی، سازمانی و مدیریتی خودشیفتگی مدیران: کاربرد تحلیل اسنادی و آنتروپیشانون"، مطالعات رفتار سازمانی، 8(2)، 188-171.
منصورزارع، مینو، بهمن بنی مهد، حمیدرضا وکیلی فرد و فریدون رهنمای رودپشتی، (1399)، "نقش خودشیفتگی در تمایل به مدیریت سود"، پژوهشهای تجربی حسابداری، شماره 38، صص1-24.
_||_
F. Luchner, J.M. Houston, C. Walker, M.A. Houston.(2011), “Exploring the Relationship between Two Forms of Narcissism and Competitiveness[J]”, Personality and Individual Differences, 51 (6), PP. 779-782.
L. Pincus, M.R. Lukowitsky. (2010), “Pathological Narcissism and Narcissistic Personality Disorder”, Annu. Rev. Clin. Psychol., 6 (2), PP. 421-446.
Agnihotria,A., Bhattacharya,S. (2021), “CEO Narcissism and Myopic Management”, Industrial Marketing Management,7(3), PP. 145-158.
Aktas, N., De Bodt, E., Bollaert, H., & Roll, R. (2016), “CEO Narcissism and the Takeover Process: from Private Initiation to Deal Completion”, Journal of Financial and Quantitative Analysis, 51(1), PP. 113-137.
Buchholz, F. ,&Lopatta, K. (2014), “The Strategic Engagement Narcissistic of CEOs in Earnings Management”, http://ssrn.com .
Nathan DeWall, L.E. Buffardi, I. Bonser, W. Keith Campbell. (2011), “Narcissism and Implicit Attention Seeking: Evidence from Linguistic Analyses of Social Networking and Online Presentation”, Pers. Indiv. Differ, 51 (16), PP. 57-62.
Carpenter, M. A. ,Geletkanycz, M. A. , & Sanders, W. G. (2004), “Upper Echelons Research Revisited: Antecedents Elements, and Consequences of top Management Team Composition”, Journal of Management, 30 (6) , PP. 749–778 .
Chatterjee, D.C. Hambrick. (2007), “It’s All about Me: Narcissistic Chief Executive Officers and Their Effects on Company Strategy and Performance[J]”, Administrative Science Quarterly, 52.
S. Bender.(2012), “Mirror, Mirror on the Wall: Reflecting on Narcissism,J”, Clin. Psychol., 68, PP. 877-885.
Grijalva, P.D. Harms, D.A. Newman, B.H. Gaddis, R.C. Fraley.(2015), “Narcissism and Leadership: a Meta-analytic Review of Linear and Nonlinear Relationships Person”, Psychol., 68 (15), PP. 1-47.
Seidman. (2013), “Self-presentation and Belonging on Facebook: How Personality Influences Social Media Use and Motivations”, Pers. Indiv. Differ., 54 (12), PP. 402-407.
Ham, Ch., Lang, M., Seybert, N., Wang, S. (2017), “CFO Narcissism and Financial Reporting Quality”, Available ahttps://ssrn.com/abstract=2581157
Judd, J. S., Olsen, K. J., &Stekelberg, J. (2017), “How Do Auditors Respond to CEO Narcissism? Evidence from External Audit Fees”, Accounting Horizons, 31(4), PP. 33-52.
Leung,Y.,Franken,I.,Thurik,R.,Driessenh,M., iKamei,K., Torrès,O., Verheul,I. (2021), “Narcissism and Entrepreneurship: Evidence from Six Datasets”, Journal of Business Venturing Insights,15(6), PP. 11-33.
Lin,F., Lin,SH., Fang,W.(2020), “How CEO Narcissism Affects Earnings Management Behaviors”, The North American Journal of Economics and Finance,20(5), PP.1-19.
Marquez-Illescas, G., Zebedee, A. A., & Zhou, L. (2018), “Hear Me Write: Does CEO Narcissism Affect Disclosure?”, Journal of Business Ethics, PP. 1-17.
B. Ellison, C. Steinfield, C. Lampe. (2011), “Connection Strategies: Social Capital Implications of Facebook-enabled Communication Practices”, New Media Soc., 13 (7), PP. 873-892.
Norberg, P. (2009), “I Don’t Care that People Don’t Like What I Do–Business Codes Viewed as Invisible or Visible Restrictions”, Journal of Business Ethics, 86 (2), PP. 211-225.
Olsen, K. J., &Stekelberg, J. (2016), “CEO Narcissism and Corporate Tax Sheltering”, The Journal of the American Taxation Association, 38(1), PP. 1-22.
Olsen, K. J.; K. K. Dworkis; and S. M. Young. (2014), “CEO Narcissism and Accounting: A Picture of Profits”, Journal of Management Accounting Research, 26, PP. 243-267.
Xiang, Q. Tian. (2020), “CFO Narcissism and Financial Restatement—Empirical Evidence from Chinese Listed Companies [J]”, Finance Research, 4.
Rijsenbilt, A., &Commandeur, H. (2013), “Narcissus Enters the Courtroom: CEO Narcissism and Fraud”, Journal of Business Ethics, 117 (2), PP. 413-429.
A. Rosenthal, T.L. Pittinsky. (2006), “Narcissism Leadership [J]”, Leadership Quarterly, 17 (6) , PP. 617-633.
K. Campbell, J.D. Foster. (2011), “The Narcissistic Self: Background, an Extended Agency Model, and Ongoing Controversies”, C. Sedikides, S.J. Spencer (Eds.), The Self , PP. 115-138.
Xiang,R., Song,C.(2021), “CFO Narcissism and Audit Fees: Evidence from Lsted Companies in China”, China Journal of Accounting Research, 14(3), PP. 257-274.
Zyglidopoulos, S. C., Fleming, P. J., & Rothenberg, S. (2009), “Rationalization, Overcompensation and the Escalation of Corruption in Organizations”, Journal of Business Ethics, 84 (1), PP. 65-73.