تأثیر ساختارهای رقابتی بازار محصول بر مدیریت واقعی سود با تاکید بر ساختار مالکیت
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیحیدر محمدزاده سالطه 1 , قادر داداش زاده 2 , معصومه موید اصل 3
1 - دانشیار گروه حسابداری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - کارشناس ارشد حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 - کارشناس ارشد حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: ساختار مالکیت, واژههای کلیدی: ساختارهای رقابتی بازار محصول, مدیریت واقعی سود, مالکیت خانوادگی,
چکیده مقاله :
چکیده رقابت در بازار محصولات، یک مکانیزم عالی برای تخصیص بهینه منابع تشکیل داده و دارای اثرهای انضباطی بر رفتار مدیران و بیکفایتیهای آنان است و همچنین دارای اثرهای متقاضی بر انگیزههای مدیریت در خصوص دستکاری سود و به نوعی مدیریت سودهای گزارش شده باشد. هدف این پژوهش، بررسی نقش ساختار مالکیت بر ارتباط بین ساختارهای رقابتی بازار محصولو مدیریت واقعی سود در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. به این منظور، برای اندازهگیری ساختارهای رقابتی بازار محصولبه پیروی از رایس (2013) و کارونا (2007) از مجموع رتبههای پنج معیار (نسبت تمرکز صنعت، قابلیت جانشینی محصولات، اندازه بازار، موانع ورود و تعداد شرکتهای فعال)، و از شاخصهای ترکیبی جریان نقد عملیاتی غیرعادی، هزینههای تولید غیرعادی و مخارج اختیاری غیرعادی برای معیار مدیریت واقعی سود، و برای سنجش ساختار مالکیت از سه معیار مالکیت نهادی، مالکیت هیاتمدیره و مالکیت خانوادگی استفاده شده است. در این میان، تعداد 128 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش آماری به کارگرفته شده، رگرسیون خطی چندگانه است. نتایج پژوهش نشان میدهد که ساختارهای رقابتی بازار محصول بر مدیریت واقعی سود تأثیر ندارد و همچنین ساختار مالکیت بر ارتباط ساختارهای رقابتی بازار محصول و مدیریت واقعی سود تأثیر ندارد. این موضوع بیانگر آن است که ساختارهای رقابتی بازار محصول در ارتباط با مدیریت واقعی سود با درنظرگرفتن اهمیت ساختار مالکیت در بورس اوراق بهادار ایران نقشی را ایفا نمیکند و به عنوان یک سازوکار کاملاً بیاثر تلقی میشود. Product market competition, formed a great mechanism for optimal allocation of resources, and has a disciplinary effect on the behavior of managers and their incompetenceand also, the applicant effect on managerial incentives for earnings manipulation and somehow to be reported earnings manage. The purpose this research is an investigation the role of ownership structure on the relationship between product market competition structures and real earning management in the Tehran Stock Exchange. For this purpose, product market competition measure to follows of Raith (2013) and Karuna (2007) is used to from the ranks sum five criteria (industry concentration ratio, product differentiation, market size, property, plant & equipment-entry cost and number of firms) and the composite indicators of abnormal operating cash flow, abnormal production costs and abnormal discretionary expenditure for the real earning management, and for measuring ownership structure of the three criteria of institutional ownership, board ownership and family ownership in this research. In this meanwhile, have been selected sample 128 firms. The present research method is application purpose and the correlation type and statistical methods is used to analyze multiple linear regression. The results show that has not product market competition structures on real earning management and also ownership structure has not effect on the relationship between product market competition structures and real earning management.This topic indicates that product market competition structure in relation to the real earning management does not play role considering the importance of the ownership structure in Iran's Stock Exchange and deemed to be mechanism completely ineffective. Keywords: Product Market Competition Structures, Real Earning Management, Ownership Structure, Family Ownership.
فهرست منابع
1) برزگر، قدرتاله، میثم طالب تبارآهنگر و عصمت اصابتطبری، (1393)، "بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود شرکت"، مجله پژوهشهای حسابداری مالی، سال ششم، شماره 4.
2) بنیمهد، بهمن، احمد یعقوبنژاد و الهام وحیدیکیا، (1394)، "بررسی ارتباط توان رقابتی محصول و هزینه حقوق صاحبان سهام"، مجله پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال هفتم، شماره 26.
3) پورحیدری، امید، امیر سروستانی و رحمت اله هوشمند، (1391)، "بررسی تأثیر رقابتی بودن بازار محصول بر هزینههای نمایندگی"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، شماره 16.
4) خواجوی، شکراله، غلامعلی محسنی فرد، غلامرضا رضایی و سیدداوود حسینی راد، (1392)، "بررسی اثرهای رقابت در بازار محصول بر مدیریت سود شرکت"، فصلنامه مدیریت دارایی و تأمین مالی، سال اول، شماره 3.
5) مزینی، مریم، (1393)، "بررسی ارتباط بین ساختارهای رقابتی محصولات و ساختار مالکیت با محافظهکاری غیرشرطی درگزارشگری مالی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
6) نمازی، محمد و محمد محمدی، (1389)، "بررسی کیفیت سود و بازده شرکتهای خانوادگی و غیرخانوادگی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله پیشرفتهای حسابداری، دوره دوم، شماره 2.
7) Beiner, S.; Schmid, M. Wanzenried, G, (2008), "Product Market Competition, Managerial Incentives, and Firm Valuation", Working paper, Lucerne University of Applied Sciences.
8) Datta, S. M Iskandar-Datta. Singh, V, (2012), "Product Market Power, Industry Structure, and Corporate Earnings Management", Journal of Banking and Finance, Vol. 37, PP. 3273-3285.
9) Giroud, X. Mueller, H, (2008), "Corporate Governance, Product Market Competition, and Equity Prices". ECGI-Finance Working Paper No. 219.
10) Habib, A. Gong, R. Hossain, M, (2013), "Overvalued Equities and Audit Fees", A research note, University/Institution: Auckland University of Technology Town/City: Auckland.
11) Hart, O, (1983), "The Market as an Incentive Mechanism", Journal of Economics, Vol. 14, PP. 366-382.
12) He, W, (2011), "Agency Problems, Product Market Competition and Dividend Policies in Japan", Journal of Accounting and Finance.
13) Karuna, CH, (2007), "Industry Product Market Competition and Managerial Incentives", Journal of accounting and economics, Vol. 43, PP. 275-297.
14) Karuna, C. Subramanyam. Tian, F, (2012), "Industry Product Market Competition and Earnings Management. http://experiments.cob.calpoly.edu.
15) Leventis, S.; Weetman, P. Caramanis, C, (2011), "Agency Costs and Product Market Competition: The Case of Audit Pricing in Greece", The British Accounting Review, Vol. 43, PP. 112-119.
16) Markarian, G. Santaló, J, (2010), "Product Market Competition, Information and Earnings Management", IE Business School Working Paper.
17) Meyer, M.A., Vickers, J, (1997), "Performance Comparisons and Dynamic Incentives", The Journal of Political Economy, Vol. 105, No. 3, PP. 547-581.
18) Raith, M, (2003), "Competition, Risk and Managerial Incentives", The American Economic Review, PP. 1425-1436.
19) Roychowdhury, Sugata, (2006), "Earnings Management through Real Activities Manipulation", Journal of Accounting and Economics, Vol. 42, PP. 335-370.
20) Schmidt, K, (1997), "Managerial Incentives and Product Market Competition", Review of Economic Studies, Vol. 64, PP. 191-203.
21) Shleifer, A, (2004), "Does Competition Destroy Ethical Behavior", American Economic Review, Vol. 94, No. 2, PP. 18-41.
22) Tinaikar, S. Xue, S, (2009), "Product Market Competition and Earnings Management: Some International Evidence", Available at SSRN: http://ssrn.com.
23) Warfield, T. D. Wild, J. J. Wild, K. L, (1995), "Managerial Ownership, Accounting Choices, and Informativeness of Earnings", Journal of Accounting & Economics, 20(1), PP. 61-91.
24) Young, Alex, (2014), "Product Market Competition and Real Earnings Management to Meet or Beat Earnings Targets". www.ssrn.com.