تأثیر راهبرد تنوع بخشی بر سودآوری شرکتها
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیسید کاظم ابراهیمی 1 , علی بهرامی نسب 2 , حسین بستانی 3 , محمدرضا فخار منش 4
1 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - مربی گروه حسابداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3 - کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
4 - کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
کلید واژه: سودآوری, واژههای کلیدی: راهبردتنوع, نسبت سود به فروش, نسبت سود به کل داراییها,
چکیده مقاله :
ارتباط بین تنوع و سودآوری شرکت یک موضوع بااهمیت شایانی رادر زمینههای مدیریت استراتژیک و مدیریت مالی نشان میدهد. در این ادبیات نقش استراتژی تنوع به عنوان یک تسهیلگر برای استراتژیهای رقابتی تأیید شده است. این نقش در اصطلاحاتی از منافع تنوع در افزایش سودآوری شرکتها آشکار میشود. هدف از این مقاله بررسی تأثیر راهبرد تنوع بخشی بر سودآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. نمونه آماری این پژوهش شامل 78 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک انتخاب شده است. در این مطالعه اگر شرکت دارای واحد فرعی باشد، به عنوان یک شرکت متنوع در نظر گرفته میشود. برای آزمون فرضیات تحقیق مدلهای رگرسیونی چند متغیره براساس دادههای تابلویی تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد که راهبرد تنوع تأثیر مثبت و معناداری بر معیارهای سودآوری بازده به روی فروش و بازده به روی کل داراییها دارد. The relationship between diversity and firm profitability represents a subject of considerable importance within the fields of strategic and financial management.The role of diversification strategy as a catalyst for competitive strategies has confirmed in the literature. This role becomes obvious in terms of the diversification benefits in enhancing the profitability of firms. The goal of this article is to study the effect of diversification strategy on the profitability of companies listed in Tehran Stock Exchange. This research sample includes 78 companies of Tehran Stock exchange during 1387 to 1392 that it has selected by using systematic sampling method. In this study if the firm has the subsidiary unit, it will consider as a diversified firm. To test the research hypothesis have analyzed the multivariate regression models based on panel data. The findings reveal that the strategy of diversification has a positive and significant impact on profitability measures of return on sales and return on total assets.
فهرست منابع
1) سجادی، سید حسین، دستگیر، فرازمند و محمودی، (1386)، "عوامل مؤثر بر سودآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، تحقیقات مالی، شماره 80، صص 49- 73.
2) فخاری، حسین، کامیابی، طاطاری، (1393)، "مطالعه ارتباط متقابل ساختار سرمایه، جریانهای نقدی آزاد، تنوع بخشی و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
3) سوری، علی، (1391)، "اقتصاد سنجی همراه با کاربرد Eviews7"، چاپ پنجم، تهران، نشر فرهنگ دانشگاهی.
4) هریسون، جفری و کارون، (1386)، "مدیریت استراتژیک"، بهروز قاسمی، تهران، انتشارات هیئت، (1998).
5) همتی، حسن، یوسفیراد، (1392)، "ارتباط راهبرد تنوع بخشی و ارزش سطح نگهداشت وجه نقد با بازده غیرعادی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی"، سال یازدهم، شماره 37، صص 127-148.
6) Anil, I., and Yigit, I, (2011), “The Relation between Diversification Strategy and Organizational Performance: A Research on Companies Registered to the Istanbul Stock Exchange Market Procedia- Social and Behavioral Sciences”, No.24, PP.1494-1509.
7) Chen, Ch., and Joseph Yu, Ch, (2012), “Managerial Ownership, Diversification, and Firm Performance: Evidence from an Emerging Market”, Intern-ational Business Review, No.21, PP.518-534.
8) Choi, J. and Russel, J.S, (2005), “Long-Term Entropy Change of United States Public Construction Firms”, Journal of Management in Engineering, 21(1), PP.17–26.
9) Hsu, Ch., and Liu, H, (2008), “Corporate Diversification and Firm Performance: The Moderating Role of Contractual Manufacturing Model”, Asia Pacific Management Review, 13(1), PP.345-360.
10) Grant, R., Jammine, A., Thomas, H, (1998), “Diversity, Diversification and Profitability among British Manufacturing Companies”, Academy of Management Journal, No.31, PP.771-801.
11) Fukui, Y., and Ushijima, T, (2007), “Corporate Diversification, Performance, and Restructuring in the Largest Japanese Manufacturers”, Journal of the Japanese and International Economies, No.21, PP.303-323.
12) Ofori, G., and Chan, S.L, (2000), “Growth Paths of Construction Enterprises in Singapore, 1980–1998”, Engineering, Construction and Architectural Management Journal, 7(3), PP.307–321.
13) Teo, A.L., and Runeson, G, (2001), “Aspects of Market Differentiation in the Building Industry”, The Australian Journal of Construction Economics and Building, 1(2), PP.14–23.
14) Varadarajan, P.R and Ramanujam, V, (1989), “Research on Corporate Diversification: A Synthesis”, Strategic Management Journal, 10(6), PP.523–551.
15) Zook, C, (2004), “Beyond the Cor: Expand Your Market without Abandoning Your Roots”, Harvard Business School Press, (Bain and Company, Inc.).
یادداشتها