ارزیابی ورتبه بندی ابعاد و مولفه های اجرای بودجه بندی عملیاتی در شرکتهای آب و فاضلاب ایران
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیمحمد علی کرامتی 1 , فهیمه بیات 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
2 - کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
کلید واژه: بودجه, اختیار, توانایی, پذیرش, بودجه ریزی عملیاتی,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله ارزیابی و رتبه بندی ابعادسه گانه توانایی،اختیار، پذیرش ومولفه های نه گانه تاثیرگذاربر اجرای بودجهبندی عملیاتی درشرکتهای آب و فاضلاب ایران است. روش پژوهش میدانی بوده و از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. جامعه آماریکلیه کارکنان مالی شرکت آب و فاضلاب کشوردر سال 1394 بودهاند.برای تجزیه وتحلیل داده هاازفن تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که همه ابعادسه گانه ومولفه های نه گانه براجرای بودجه ریزی عملیاتی درشرکت آب وفاضلاب تاثیردارند.به علاوه،توانایی، درمرتبه یکم تاثیربربودجه ریزی عملیاتی بوده واختیاروپذیرش درمرتبه های دوم وسوم قرارگرفته اند.به این ترتیب، قبل ازهراقدامی برای اجرای موفقیت آمیز بودجه ریزی عملیاتی باید توانایی آن ازلحاظ توانایی ارزیابی عملکرد،توانایی فنی وتوانایی نیروی انسانی به وجود آید. Abstract The aim of this study is to evaluate and rank the organizational ability, authority, acceptance and their nine components effecting on the performance based budgeting implementation in the Iranian water and wastewater companies. The research method has been field study and questioner is used to collect data. The statistical population was all financial employees of the water and wastewater companies in Iran. Factor analysis is used to data analysis and key results show that three dimensions and nine components affect successful implementation performance based budgeting. In addition, organizational ability, authority and acceptance have been first, second and third rank respectively. Therefore, to successful implementation of the operational based budgeting should be focused on the organizational ability in terms of technical ability, performance assessment ability and human resource ability.
فهرست منابع
1) آذر ، عادل ، امیر وفائی،(1389)،" بررسی عوامل موثر بر اثربخشی نظام بودجه ریزی عملیاتی در سازمان های عمومی"، فصلنامه برنامه ریزی و بودجه، سال پانزدهم، شماره 110.
2) اسدی ،م،(1391)، "بررسی موانع و مشکلات استقرار بودجه ریزی عملیاتی در دستگاه های اجرایی استان مرکزی" ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
3) باباجانی، جعفر، م. رسولی، (1390)، "شناسایی موانع و مشکلات موجود در استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در دستگاههای اجرایی کشور"، فصل نامه پژوهش های تجربی حسابداری مالی، شماره اول، صص32-50.
4) پناهی، علی،(1383)،"بودجه ریزی عملیاتی،مفاهیم والزامات"،انتشارات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
5) پورزمانی،زهرا و بابک نادری، ،(1390)،"تاثیرعوامل پذیرش،توانایی واختیاربربودجه ریزی عملیاتی (موردمطالعه:مناطقآزادتجاری صنعتی ایران)"،پژوهش های حسابداری وحسابرسی مالی ،دوره3،شماره11،صص47_68.
6) داوری، علی و آرش رضازاده، ،(1392)،" مدل سازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS"، انتشارات جهاد دانشگاهی.
7) سیرانی محمد و حسن طاهر شمس،(1392)،"رابطه بین تورم ومعیارهای ارزیابی بودجه بندی سرمایه ای درشرکت ها"،پژوهش های حسابداری مالی وحسابرسی،سال پنجم،شماره هفدهم،صص65_90.
8) ضیایی محمدصادق مجتبی,امیری ومحسن ابراهیمی ،(1387)،"شناسایی موانع استقرار بودجه عملیاتی در دانشگاه تهران"،بررسیهای حسابداری و حسابرسی،دوره15،شماره51 ،صص102-87 .
9) طاهری ،االهه و علیرضا ارسلان ،(1389)،"آنالیز استقرار نظام بودجهریزی عملیاتی در جهاد دانشگاهی یزد، با استفاده از روشماتریسSWOT/"، چهارمین کنفرانس بودجه ریزی عملیاتی.
10) عبدصبور،ف ،راوند،م، (1391)، الزامات و موانع بودجه ریزی عملیاتی سازمان ها بر اساس مدل سه عاملی شه، فصلنامه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد سنندج، سال هفتم، شماره 20.
11) گرامی ،ح،(1392)، شناسایی امکانات و مبانی بکار گیری بودجه ریزی عملیاتی در شرکت برق ساوه .پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
12) مهام، کیهان، فرزانه حیدر پور و سید علی حسینی، (1389)، "موانع اجرایی توسعه حسابرسی عملیاتی در ایران ازدیدگاه مدیران موسسات حسابرسی"،پژوهش های حسابداری مالیوحسابرسی،دوره2،شماره8،،صص131_160.
13) هومن، حیدرعلی،(1389) ،"مدل یابی معادلات ساختاری باکاربرد نرم افزار لیزرل"، انتشارات سمت.
14) Andres,Kathleen k.,(2001),"BeyondResults: Accountability,Discretion and Performance Budget Reform", JAI, Elsevier Science.
15) Cochran, W. G., (1977), "Sampling Techniques", John Wiley and Sons, Inc., New York.
16) Diamond, Jack, (2002),"Performance Budgeting-is Accrual Accounting Required? ",IMF Working Paper 02/240,PP.1-30.
17) Hatry,H.,P., (1989),"Determining the Effectiveness of Government Services", Handbook of public Administration ,PP.469-482.
18) Kline, J.(1997), "Local Government Outcome Based Performance Measures And Customer Standards: Has Their Time Come?", The Governments Accountants Journal , Vol.45 , No.4 , PP. : 47.
19) Nunnally, J. C. and Bernstein, I. H.,(1994)," Psychometric Theory(3rd ed)", New York: McGraw Hill.
20) RobinSon, M., Brumby,(2005),"Does Performance Budgeting?", An Analytical Review of The Empirical Litera.IMF Working paper,PP. 3-5.
21) Schick, Allen, (1996),"The Road to PBB: The Stage of Budget Reform", Public Administration Review, PP.234-258.
22) Shah, A, (1998), "Balance, Accountability, and Responsiveness: Lessons About Decentralization", World Bank, Washington, DC, the World Bank Policy Research Working Paper Series.
23) World Bank, (2007), "Budgeting and Budgetary Institutions", by Anwar Shah, The World Bank, Washington D.C