تردید حرفه ای، ابعاد خلاقیت فردی و قضاوت حسابرسان
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیمحسن صفاجو 1 , زهرا پورزمانی 2
1 - گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: تردید حرفهای, قضاوت, خلاقیت فردی حسابرس,
چکیده مقاله :
خلاقیت فردی و سبک تفکر افراد عاملی مهم در پردازش اطلاعات است. تردید حرفه ای نیز عامل تعدیل کننده رابطه بین خلاقیت فردی و پردازش اطلاعات محسوب می شود. نتایج مطالعات بیانگر آنست که استفاده مناسب از تردید حرفه ای به کیفیت بالا در فرایند تصمیم گیری و قضاوت و اظهارنظر صحیح منجر می شود. بنابراین می توان تردید حرفه ای و ابعاد خلاقیت را به عنوان عاملی اثرگذار بر قضاوت و تصمیم گیری حسابرسان فرض نمود. در این راستا هدف این پژوهش تعیین تاثیر تردید حرفه ای بر ابعاد خلاقیت(سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط جزئیات) و قضاوت حسابرسان می باشد. این پژوهش از حیث هدف کاربردی است و از حیث روش، پیمایشی است که با استفاده از تحلیل آماری معادلات ساختاری انجام می شود. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه تکمیل شده به وسیله 297 نفر از حسابداران رسمی و مدیران حرفه ای در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده است. همچنین، برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه های استاندارد هارت (2013) و تورنس (1979) استفاده شده است. یافته ها حاکی از آنست که تردید حرفه ای بر ابعاد خلاقیت(سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط جزئیات) و نیز ابعاد آن، بر قضاوت و تصمیم گیری حسابرسان تاثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج این تحقیق می تواند موجب بسط مبانی نظری خلاقیت در کسب و کار حسابرسان و بررسی رابطه آن با تردید حرفه ای و قضاوت و تصمیم گیری حسابرسان شود.
Abstract
Individual creativity and thinking style of people is an important factor in information processing. Professional doubt is also considered as a moderating factor in the relationship between individual creativity and information processing. The results of the studies show that the proper use of professional doubt leads to high quality in the process of decision making and judgment and giving correct opinions. Therefore, professional doubt and creativity dimensions can be assumed as factors affecting auditors' judgment and decision making. In this regard, the aim of this research is to determine the effect of professional doubt on the dimensions of creativity (fluidity, flexibility, initiative and elaboration of details) and auditors' judgment. This research is applied in terms of purpose and in terms of method, it is a survey that is done using statistical analysis of structural equations. The required data has been collected and analyzed by using a questionnaire completed by 297 certified accountants and professional managers in audit institutions that are members of the Certified Certified Accountant Society of Iran. Also, standard Hart (2013) and Torrance (1979) questionnaires were used to collect data. The findings indicate that professional doubt has a positive and significant effect on the dimensions of creativity (fluidity, flexibility, initiative and elaboration of details) as well as its dimensions on the auditors' judgment and decision making. The results of this research can expand the theoretical foundations of creativity in auditors' business and examine its relationship with professional doubt and auditors' judgment and decision making.
آریانپور کاشانی، عباس و آرانپور کاشانی، منوچهر . (۱۳۸۱). فرهنگ انگلیسی به فارسی، انتشارات امیرکبیر، چاپ سی و چهارم
استانداردهاي حسابرسي(1393)،کميته تدوين استانداردهاي حسابداري و حسابرسي سازمان حسابرسي
بختیاری, عباس, حجازی, رضوان, جرجرزاده, علیرضا. (1400). شناسایی عوامل موثر بر ویژگیهای روانشناختی حسابرسان در قضاوت حسابرسی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 10(37), 143-158.
بستانیان، جواد، (1386)، قضاوت حرفه ای در حسابرسی، فصلنامه حسابداری، شماره 192.
بستانیان، جواد، (1390)، آیین رفتار حرفه ای زیر بنای تشکیل های حرفه ای، مجله حسابدار، شماره232.
بیرجندی, حمید, خدامی پور, احمد, پورحیدری, امید. (1398). بررسی تأثیر اخلاق حرفه ای بر تردید حرفه ای حسابرس. حسابداری مدیریت، 12(42)، 15-26.
حسینی، دکتر سید حسین و بنی مهد، دکتر بهمن و صفری، زهرا(1399) بررسی تاثیر دیدگاه های تردید حرفه ای حسابرس بر ارزیابی ریسک تقلب،با توجه به اثر مداخله کنندگی مهارت ارتباطی و تضعیف اجتماعی، دانش حسابداری، 11(41).
حسینی سید حسن، نیکومرام هاشم و رضایی علی اکبر،(1394)، تبیین مولفه های تاثیر گذار بر ترید حرفه ای حسابرسان با تکیه بر ابعاد فردی، حسابداری مدیریت، شماره 25.
رجبعلی زاده، جواد؛ حصارزاده، رضا باقرپور، محمدعلی (۱۳۹۵). بررسی رابطه بین دو بعد شکاکیت و بی طرفی تردید حرفه ای با قضاوت حرفه ای حسابرس. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، ۲۳ (۲)، ۱۷۳- ۱۹۲.
رویایی رمضانعلی، یعقوب نژاد احمد، آذین فر کاوه،(1393)، ارتباط بین تردید حرفه ای و قضاوت حرفه ای حسابرس مستقل، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، 6(22).
سلمانی، چنگیز، جبارزاده کنگر لویی، سعید، بحری ثالث، جمال، پاک مرام، عسکر. (1399). الگویی برای پیشبینی قضاوت حرفهای حسابرسان. پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی، 12(48), 179-202.
صفی پور افشار, مجتبی, پورحیدری, امید, بهارمقدم, مهدی. (1397) بررسی تأثیر مدیریت حسابرسی توسط مدیران بر کشف تحریفات توسط حسابرسان با لحاظ ویژگی تردید حرفهای حسابرس. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت7(25)، 67-80.
کمیته تدوین استانداردهاي حسابرسی سازمان حسابرسی (2003). استاندارد حسابرسی 2000، سازمان حسابرسی.
معین، محمد. (۱۳۷۶). فرهنگ معین - متوسط، انتشارات امیرکبیر، چاپ یازدهم
بعقوب نژاد احمد و رویایی رمضانعلی و کاوه، آذین فر (۱۳۹۱). ارتباط بین شاخص های مکتب تردید گرایی و کیفیت حسابرسی، حسابداری مدیریت، شماره چهاردهم، پاییز، ۲۵-۳۵.
Alissa, W., Capkun, V., Jeanjean, T., & Suca, N. (2014). An empirical investigation of the impact of audit and auditor characteristics on auditor performance. Accounting, rganizations and Society, 39(7), 495-510.
Auditing Practices Board. 2010. Auditor Scepticism: Raising the Bar. Discussion Paper. London, UK: Financial Reporting Council.
American Institute of Certified Public Accountants (AICPA). 2010. Response to the European Commission’s Green Paper on Audit Policy: Lessons from the Crisis. NewYork: AICPA.
Auditing Practices Board. 2011. Auditor Scepticism: Raising the Bar. Feedback Paper. London, UK: Financial Reporting Council.
Bauer, Tim D. (2015), The Effects of Client Identity Strength and Professional Identity Salience on Auditor Judgments, The Accounting Review, January, Vol. 90, Issue 1, pp. 95-114.
Bell, T. B., M. E. Peecher, and I. Solomon. 2005. The 21st Century Public Company Audit:- Conceptual Elements of KPMG’s Global Audit Methodology. New York, NY: KPMG LLP.
Bucaro, A.C. (2019). Enhancing auditors' critical thinking in audits of complex estimates. Accounting Organizations and Society, 73, 35-49.
Delia D. (2020). “Elevating Professional Reasoning in Auditing. Psycho-Professional Factors Affecting Auditor’s Professional Judgement and Skepticism ", Journal of Accounting and Auditing: Research & Practice, 20(2), 46-80.
Doty, J. R. 2011. Rethinking the Relevance, Credibility and Transparency of Audits.
Fullerton, R. R., and C. Durtschi,(2008), "The Effect of Professional Skepticism on the Fraud Detection Skills of Internal Auditors", Utah State University School of Accountancy Working paper.
Glover, S. M., Taylor, M. H., & Wu, Y. (2018). Mind the gap: Why do experts have differences of opinion regarding the sufficiency of audit evidence supporting complex fair value measurements? Contemporary Accounting Research.
Griffith, E. E., Hammersley, J. S., & Kadous, K. (2015). Audits of complex estimates as verification of management numbers: How institutional pressures shape practice. Contemporary Accounting Research, 32(3), 833-863.
Hurley, P. (2019). Ego Depletion and Auditors' JDM Quality. Accounting Organizations and Society, 77, 101048.
Hurtt, R. K. 2010. Development of a scale to measure professional skepticism. Auditing: A Journal of Practice & Theory 29 (1):149-171.
Institute of Chartered Accountants of Ontario (ICAO). (2006). Standards of the Public Accountants Council for the Province of Ontario. Section 11 Rules of Professional Conduct. Toronto, ON: ICAO.
International Standard on Auditing (ISA) Section 200. Objective and General Principles Governing an Audit of Financial Statements. New York, NY: International Auditing and Assurance Standards Board of the International Federation of Accountants.
International Federation of Accountants (IFAC). 2012. Handbook of International Quality Control, Auditing, Review, Other Assurance, and Related Services Pronouncements. New York: IFAC.
International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB) sets high-quality international standards for auditing, assurance, and quality control that strengthen public confidence in the global profession.
Jaafar, Hartini & Abdul Halim, Hazianti & Janudin, Sharul. (2018). Corporate Accounting Narratives and Self-Presentational Dissimulation Technique: An Analysis of Fraudulent Financial Reporting Firms. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 7. 82-92. 10.6007/IJARBSS/v7-i10/3360.
Koch, Christopher and Köhler, Annette and Yankova, Kristina,(2018) Professional Skepticism and Auditor Judgment: Does Trait Skepticism Mitigate the Recency Bias? (December 2018).
Malik, O., Shahzad, A., Raziq, M.M., Khan, M.M., Yusaf, S., & Khan, A. (2019). Perceptions of organizational politics, knowledge hiding, and employee creativity: The moderating role of professional commitment. Personality and Individual Differences, 142, 232-237.
Nelson, M. W. 2009. A model and literature review of professional skepticism in auditing. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 28(2): 1-34.
Nolder, Ch, J., Kadous, J. (2018).Grounding the professional skepticism construct in mindset and attitude theory: A way forward, Accounting, Organizations and Society, https://doi.org/10.1016/j.aos.2018.03.010
Quadackers, L; Groot, T; and Wright, A. (2014). Auditors’ professional skepticism: Neutrality versus presumptive doubt.Contemporary Accounting Research, 31(3), 639-657.
Public Company Accounting Oversight Board (PCAOB). 2008. Proposed auditing standards related to the auditor's assessment of and response to risk and conforming Amendments to PCAOB standards. PCAOB Release No. 2008-006. Stamford, CT: PCAOB.
Oxford Word Power Dictionary, 1994, Oxford University Press.
Turnbull, M., Littlei, A., & Allan, M. (2010). Creativity snd collaborative learning and teaching strategies in the drsign dis crippling Inducation. Arts Education Policy Review, 111, 52-62.