عملکرد مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر اساس نقاط قوت و ضعف و تغییر طبقه بندی اقلام سود و زیانی: دیدگاه فرصتطلبانه در مقابل دیدگاه اخلاقی
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیکاوه پرندین 1 , یاسر شیرزادی 2 , سمیه حسینی عقدایی 3
1 - استادیار ،گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران
2 - استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور
کلید واژه: دیدگاه فرصتطلبانه, مسئولیت اجتماعی شرکت, تغییر طبقه بندی, مدیریت سود, دیدگاه اخلاقی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و رفتار شرکت برای طبقهبندی اشتباه اقلام سود و زیانی (هزینههای عملیاتی به عنوان هزینه های غیر عملیاتی و درآمدهای غیر عملیاتی به درآمدهای عملیاتی) در صورت سود و زیان برای افزایش سود عملیاتی است. جهت انجام این پژوهش اطلاعات مربوط به 191 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سال های بین 1395 تا 1400 با بهره گیری از معادلات رگرسیونی چند متغیره به روشهای حداقل مربعات معمولی و تعمیم یافته با استفاده از نرم افزار ایویوز نسخه 12، آزمون شده اند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که شرکتهایی با عملکرد خوب(نقاط قوت) مسئولیتپذیری اجتماعی کمتر در تغییر طبقهبندی درآمدها درگیر میشوند؛ در حالی که شرکتهای با عملکرد ضعیف(نقاط ضعف) مسئولیتپذیری اجتماعی، بیشتر در تغییر طبقهبندی هزینهها؛ ولی کمتر در تغییر طبقهبندی درآمدها وارد میگردند. نتایج این پژوهش با این دیدگاه که شرکتهای دارای مسئولیتپذیری اجتماعی در گزارشگری مالی دارای رفتار اخلاقی هستند، سازگار است. این بدان معناست که افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، موجب افزایش شفافیت اطلاعات مالی و درنتیجه کاهش تغییر طبقهبندی اقلام سود و زیانی میشود. یافته های این پژوهش موجب غنای ادبیات پژوهشی دیدگاه فرصتطلبانه در مقابل دیدگاه اخلاقی مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و تغییر طبقهبندی اقلام سود و زیانی می شود و نتایج آن می تواند مورد استفاده شرکتهای با مسئولیتپذیری اجتماعی واقع شود.
The purpose of this research is to investigate the relationship between corporate social responsibility and the company's behavior for misclassifying profit and loss items (operating expenses as non-operating expenses and non-operating income as operating income) in the profit and loss statement to increase operating profit. In order to carry out this research, the information related to 191 companies admitted to the Tehran Stock Exchange for the years between 2016 and 2021 have been tested by using multivariable regression equations using ordinary and generalized least squares methods using Eviews version 12 software. Research findings show that companies with good performance (strengths) of social responsibility are less involved in changing the classification of incomes; While companies with poor performance (weak points) of social responsibility, more in changing the classification of costs; But they are less involved in changing the classification of incomes. The results of this research are consistent with the view that companies with social responsibility in financial reporting have ethical behavior. This means that the increase in social responsibility through the reduction of information asymmetry will increase the transparency of financial information and as a result reduce the change in the classification of profit and loss items. The findings of this research enrich the research literature of the opportunistic view versus the ethical view of corporate social responsibility and change the classification of profit and loss items.